Paskal je tvrdio da je putovanje odvajanje, neprestano odbacivanje samog sebe, te bi se moglo zaključiti da je jedino vredno putovanje ono u sopstvenu unutrašnjost. Kratki roman Branislava Dragojevića (1922) „Poslednje putovanje Đurđe Rajs“ poseže za gotovo svim značenjima pojma putovanje, prepliće ih gradeći jedinstvenu simboličku sliku. Polazište zbiljskog putovanja je selo Vranić u nekom bezimenom vremenu rata, jednog od deset koji se nižu iz daleke istorije i vuku kroz bivstvovanja generacije meštana, određujući životne priče. Cilj je uspeti se na vrh Patrijarh na planini Čemernici ili se useliti u vilinski stakleni grad ili naći zlato ili bilje za prezdravljavanje tela i duše. Grupa Cigana koje je unajmila starica Đurđa uspinje se kroz šumu i gudure prolazeći kraj praznih kasarni, kolona vojnika koji odlaze u pogibiju ili beže od nje, izbeglica što se vraćaju u varošicu da ne bi umrli od gladi, svesni da će biti ubijeni u sukobu neimenovanih vojski koje se bore pod komandom stranih oficira, u bitkama posle kojih se ne zna pobednik (jer ga nema). Negostoljubiva planina kojom dominira nedostižni vrh, obećavajući blagodeti legendarnog Eldorada ali i namećući muke kiše, magle, gladi, izvlači iz svakog od putnika/hodočanika zapretene strahove i slutnje i utapa u sveopštu otupelost, ravnodušnost. I starica se, u sabiranju svog života, priseća svih smicalica kojima je rođacima otimala imanja, sada izgubljena i spaljena, dana koje je provela zatvorena u prazne sobe iz kojih je jedini izlaz bio uspon na vrh, iznad svog kala u koji je utopljena.
            Svaka etapa puta jedna je od stepenica na inicijacijskoj lestvici iskušenja koja vodi ka drugojačijoj stvarnosti. Transformacije putnika poklapaju se sa promenama pejzaža, spoljnog ekvivalenta pročišćenja. Grubost i praznina okoline odgovara sve jasnijem predavanju magijskom doživljaju sveta i prihvatanju puta kao jedinog smisla u vrednosnim sistemima gde su život i smrt istovetni. I sam cilj, ispostavlja se, proizvoljna je i varljiva tačka u fizičkim i mentalnim prostranstvima, koje je lako i jednostavno odreći se.
            Dragojević je prihvatio obrazac priče o putovanju (kao i lepezu mogućih iščitavanja) ali ga nije mehanicistički ’sprovodio’. Postupnost inicijacije, početak i kraj, proba i rezultati, promene, relatizovani su; jednosmernost (ka cilju kroz uspone) na oba plana (duhovnom i materijalnom) nije obavezna. Čest je slučaj fragmentiranja i variranja situacija u različitim kontekstima (npr. rasprave o mogućem ubijanju Đurđe) u sve svedenijim, minimalističkim, mimikrijskim pomerajima. Time se postiže specifičan efekat kruženja, kretanja po zadatoj, zatvorenoj liniji usuda koju autor potencira i naglašenom stilizacijom u kojoj se paralelno nižu mitološke priče, imena sa religijskim ’zaleđem’, dijalozi u rasponu od onih koji oponašaju filozofske i  apsurdističkih (prema trenutnom dešavanju i priči u celini), sve do sentencijskih zapisa u Đurđijinom dnevniku. U konačnom sagledavanju ovi postupci rezultiraju oslobađanjem od materijalnog, odnosno njegove sekundarne uloge spram važnijeg ispitivanja spiritualnog, simboličkog, prosvetljujućeg uspona u svetove ezoterije.
(1997)

0 komentara:

Постави коментар

top