Paskal je tvrdio da je putovanje odvajanje, neprestano odbacivanje samog
sebe, te bi se moglo zaključiti da je jedino vredno putovanje ono u sopstvenu
unutrašnjost. Kratki roman Branislava Dragojevića (1922) „Poslednje putovanje
Đurđe Rajs“ poseže za gotovo svim značenjima pojma putovanje, prepliće ih
gradeći jedinstvenu simboličku sliku. Polazište zbiljskog putovanja je selo
Vranić u nekom bezimenom vremenu rata, jednog od deset koji se nižu iz daleke
istorije i vuku kroz bivstvovanja generacije meštana, određujući životne priče.
Cilj je uspeti se na vrh Patrijarh na planini Čemernici ili se useliti u
vilinski stakleni grad ili naći zlato ili bilje za prezdravljavanje tela i
duše. Grupa Cigana koje je unajmila starica Đurđa uspinje se kroz šumu i gudure
prolazeći kraj praznih kasarni, kolona vojnika koji odlaze u pogibiju ili beže
od nje, izbeglica što se vraćaju u varošicu da ne bi umrli od gladi, svesni da
će biti ubijeni u sukobu neimenovanih vojski koje se bore pod komandom stranih
oficira, u bitkama posle kojih se ne zna pobednik (jer ga nema). Negostoljubiva
planina kojom dominira nedostižni vrh, obećavajući blagodeti legendarnog
Eldorada ali i namećući muke kiše, magle, gladi, izvlači iz svakog od
putnika/hodočanika zapretene strahove i slutnje i utapa u sveopštu otupelost,
ravnodušnost. I starica se, u sabiranju svog života, priseća svih smicalica
kojima je rođacima otimala imanja, sada izgubljena i spaljena, dana koje je
provela zatvorena u prazne sobe iz kojih je jedini izlaz bio uspon na vrh,
iznad svog kala u koji je utopljena.
Svaka etapa puta jedna
je od stepenica na inicijacijskoj lestvici iskušenja koja vodi ka drugojačijoj
stvarnosti. Transformacije putnika poklapaju se sa promenama pejzaža, spoljnog
ekvivalenta pročišćenja. Grubost i praznina okoline odgovara sve jasnijem
predavanju magijskom doživljaju sveta i prihvatanju puta kao jedinog smisla u
vrednosnim sistemima gde su život i smrt istovetni. I sam cilj, ispostavlja se,
proizvoljna je i varljiva tačka u fizičkim i mentalnim prostranstvima, koje je
lako i jednostavno odreći se.
Dragojević je prihvatio
obrazac priče o putovanju (kao i lepezu mogućih iščitavanja) ali ga nije mehanicistički
’sprovodio’. Postupnost inicijacije, početak i kraj, proba i rezultati, promene,
relatizovani su; jednosmernost (ka cilju kroz uspone) na oba plana (duhovnom i
materijalnom) nije obavezna. Čest je slučaj fragmentiranja i variranja
situacija u različitim kontekstima (npr. rasprave o mogućem ubijanju Đurđe) u
sve svedenijim, minimalističkim, mimikrijskim pomerajima. Time se postiže
specifičan efekat kruženja, kretanja po zadatoj, zatvorenoj liniji usuda koju
autor potencira i naglašenom stilizacijom u kojoj se paralelno nižu mitološke
priče, imena sa religijskim ’zaleđem’, dijalozi u rasponu od onih koji
oponašaju filozofske i apsurdističkih
(prema trenutnom dešavanju i priči u celini), sve do sentencijskih zapisa u
Đurđijinom dnevniku. U konačnom sagledavanju ovi postupci rezultiraju
oslobađanjem od materijalnog, odnosno njegove sekundarne uloge spram važnijeg
ispitivanja spiritualnog, simboličkog, prosvetljujućeg uspona u svetove
ezoterije.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар