Rumunska SF/fantastička književnost pažljivim pratiocima žanra nije potpuno
strana, pre svega zbog Vladimira Kolina (rođen 1921.), pisca „Legendi Vamove zemlje“.
Drugi autori ostali su nedovoljno poznati, u skladu sa ustaljenim obrascem da
se manje SF scene prepoznaju po samo jednom tzv ’reprezentativnom’ piscu. Ipak,
nove generacije književnika stasavaju a među mlađim rumunskim SF piscima
istakao se Sebastijan A. Korn (1960), naročito pošto je na tradicionalnom
evropskom susretu SF pisaca u Glazgovu 1995.g. nagrađen za svoj rad. „2484
Kvirinal avenija“ je Kornov roman iz 1996.g. koji je ekspresno objavljen i kod
nas.
U pitanju je delo koje
pripada podžanru ’alternativne istorije’, odnosno dešava se u svetu koji sa
našim ima zajedničku istoriju do određenog trenutka od koga se tokovi, zbog
(ne)nastupanja nekih događaja, dele i razdvajaju. Intrigantnost ovog podžanra,
koja se ogleda u konstruisanju drugačije stvarnosti i njenom, manje ili više
prisutnom, postavljanju spram one koju živimo, donela je nekoliko istinskih
remek-dela kakva su „Čovek u visokom dvorcu“ Filipa K. Dika, „Pavane“ Kejt
Robertsa, „Gvozdeni san“ Normana Spinrada, „Uhvatite taj cepelin!“ Frica
Lajbera. (Kao svojevrsni kuriozum pomenimo da je najčešća tema alternativnih
istorija pobeda nacista u II svetskom ratu.) U Kornovom romanu Staro Rimsko
carstvo nije propalo već se raširilo na sve kontinente, hrišćanstvo je i dalje
sekta, filozofske škole (Stoici, Hermetičari) postale su političke partije i
centri ekonomske moći, mreža trgovine pokriva ceo svet a profit i moć su
najveći izazovi. Mnoštvo ’novih’ detalja: gradsko osvetljenje pomoću bitumena,
lokomobil, cimbalfon, luksofor, ustrojstva pošte, pomešano je sa ’poznatim’
gladijatorskim igrama, togama, senatima ili proslavama Martovskih ida, i čini
izmišljeni (ili bolje reći, na realnim činjenica dograđeni) svet maksimalno
uverljivim i stvarnim.
Na ovako postavljenoj
pozornici odvija se složena potera za najmoćnijim čovekom sveta. Ujedinjeni
željom da sruše takmaca politički neistomišljenici (rimske partije uz pomoć
Hara Krišna sekte) krenuće u veliku akciju otkrivanja sedišta Amfijaraosa Eutheriusa,
angažujući profesionalne ubice, špijune i policiju. Istovremeno, i Eutheriusov
sin-naslednik, iako progonjen, i sam traga za ocem koji ga je napustio u ranom
detinjstvu. U velikom finalu koje započinje na berzi (kakve su u Starom Rimu
postojale i bile koren ovih koje danas funkcionišu) i nastavlja se jurnjavom
kroz ulice Vest Elefantine na novoj Atlanti (ili ’našoj’ Americi), zaverenici
će izgubiti a sin će, u kući iz naslova romana, od oca preuzeti simbole moći,
upravo pre nego nastupi novi milenijum. (Ali, 1999.g. iz romana nije ona koja
će i nama nastupiti jer naše godine se računaju od Hrista a one iz romana po
kalendaru Julija Cezara iz 46.g. pre naše ere – pa je, dakle, novi milenijum iz
romana već nastupio u verziji istorije koju živimo). Otac će sinu otkriti i
veliku tajnu – da su oni naslednici Boga koji je stvorio Univerzum ali se delo
postojano otima kontroli, sve je teže usporavati razvoj nauke (pronalaske
elektriciteta ili plastike) koji će ugroziti Stvaraočev položaj. „Da bi lakše
rukovodio njima (ljudima), uči ih moralu. Ako budu moralni, oni će se bojati!“,
poručuje stari Bog novom koga čekaju iskušenja zavera, mržnje i pohlepe. Tako
priča dobija novu ravan, neobičnu metafizičku dilemu.
Korn uspešno vodi različite
niti pripovesti i gradi tenzije uz dozirana psihologiziranja i postupno
objašnjavanje opisanog sveta, mada se ponekad dešava da zbuni čitaoca i dovede
ga u nedoumicu ko je šta rekao ili uradio (što je delom posledica Kornovih
propusta i nedorađenosti ali deo odgovornosti snose i prevodioci i tehnički
urednici knjige, tj. varijacije u kvalitetu njihovog dela posla). U svakom
slučaju, u pitanju je vrlo dobar žanrovski roman, sa neuobičajenim razrešenjem,
koji svakako zaslužuje pažnju i predstavlja kvalitetnog autora čiji razvoj bi bilo
zanimljivo i nadalje pratiti.
(1997)
1 komentara:
Мала исправка: Хари Кришна није секта него верска заједница. Живела Харе Кришна и друг Рама!
Постави коментар