Problemi sa zbirkama
priča čiji segmenti nastaju u dužem vremenskom periodu u najmanju ruku su dvojaki:
prvi su vezani za unutrašnju bliskost/jedinstvo segmenata, a drugi za odnos
zbirke, u trenutku njene pojave, prema trenutnim književno-žanrovskim kretanjima.
Ursula Legvin se suočila sa oba problema u svojoj knjizi „Ruža kompasa“,
originalno objavljenoj 1982. godine, jer su njenih 20 novela i priča nastale (a
neke čak i bile objavljene u SF periodici) 70-tih godina. Izuzetno dobrim
naslovom knjige koji, kako autorka u predgovoru kaže, podrazumeva kretanje u
svim vremensko/prostornim pravcima, Legvinova je pokušala (i ostvarila)
svojevrsni okvir bez rama za svoju knjigu u kojoj je kohezija postignuta
povezivanjem priča slične tematike u celine/smerove te provlačenjem poneke sličice
kroz priče iz različitih odeljaka. Neke proze ipak se nisu dale svrstati
izdvajajući se svojim humorom - netipičnim za Legvinovu - odnosno nepripadanjem
nijednom od žanrova koje autorka piše. Osnovna sila koja sve segmente knjige
drži na okupu je prevashodna zaokupljenost sudbinom junaka što je, u krajnjem, credo čitave umetničke prakse Ursule Legvin.
Bez obzira da li je u pitanju minijatura ili novela, stroga žanrovska priča ili
ona koja je uronjena u književnu maticu, autorka (sem u retkim izuzecima) ne odstupa
od realističko-deterministički-psihološkog postupka građenja likova. Čak i
priče smeštene u metafizički ili bajkoliki milje utemeljene su u realizam
postupkom koji bi se, najjednostavnije, odredio kao 'uobičajavanje neobičnog' (za razliku od obrnutog
postupka - 'oneobičavanje
običnog' - što je jedna od
tendencija književnosti glavnog
toka) i koji rezultira uverljivošću, tako bitnom za SF kao žanr koji u sebi pokušava da spoji realizam i fantastiku.
Bavljenje
junakom, njegovim psihološkim životom, kao konstanta dela Ursule Legvin, po čemu
je njen rad u žanru, rad u kome je stvorila određene standarde, značajan, u
ovoj knjizi se povezuje sa još jednom žanrovskom neobičnošću. Naime, glavni junaci
„Ruže kompasa“ (osim onih u prelepim pričama o drugačijim životnim oblicima) su
- žene, žene kao bitni učesnici u događajima a ne kao šablonizovane makete vrišteće,
dugokose izazivačice nevolja. Za SF vazi predrasuda (zasnovana, istini za
volju, na popriličnom broju činjenica) da je muško-šovinistički žanr koji je
lepši pol najčešće ili koristio po pomenutom šablonu ili jednostavno prećutkivao
kao deo pejzaža. Legvinova, pak, smešta svoje junakinje u žanrovski već poznata
okruženja i istražuje mesto, reakcije, delovanje žena, netipičnih junaka u
tipičnim (muškim) situacijama, usresređujući se na ispitivanje odnosa
žena-muškarac u totalitarnim sistemima (koji zabranjuju brak, razvoj nauke)
odnosno u istraživačkim misijama ili na novim svetovima. U svakom slučaju, pred
nama je bitan žanrovski pomak, dokaz razvoja, zrelosti žanra. Međutim, u svim
pričama nalazimo prenapadno tipizirane ženske principe: ljubav, nežnost, odanost
mužu, požrtvovanost, i na toj značenjskoj ravni, pitanje 'da li bi takve
junakinje izdržale iole ozbiljnija feministička tj. ginokritička razmaranja' ne
treba ni postavljati, jer je odgovor nedvosmisleno - ne. Tek će kasnije godine
i nove autorke početi da razmišljaju i u tim pravcima. Ipak, neosporno je da je
rad Legvinove omogućio i predstojeća feministička usmerenja.
Pitanje
književno-žanrovskog okruženja u kome se „Ruža kompasa“ našla u trenutku svog pojavljivanja
takođe daje dvostruki odgovor. Jer, priče zbirke nastajale su u jednoj deceniji
a pojavile se u novoj, u 80-tim, u vreme uspostavljanja novog žanrovskog pokreta
- kiber-panka - koji nudi drugačije viđenje budućnosti i mesta ljudi u njoj.
Istovremeno na književnim prostorima glavnog toka, u koje Ursula Legvin ulazi
svojim nežanrovskim pričama, cveta postmoderna. U odnosu na oba pokreta/koncepcije
„Ruže kompasa“ je knjiga koja počiva na oprobanim, potvrđenim i zastarelim temeljima.
Njen realizam je u deceniji kada je stvaran bio i te kako značajan za razvoj
žanra (tj. onog dela žanra koji je hteo da prevaziđe svoja paraliterarna
ograničenja) i Legvinova je zbog toga važna pojava na SF i Fantasy sceni. Ali,
u međuvremenu se stanje promenilo i u žanru i u glavnom toku. Kasnije knjige
Ursule Legvin, roman „Stalno se vraćajući kući“ ili zbirka „Bufalo devojke, hoćete
li izaći večeras“ dokaz su da se autroka nije zadržala na svojim klasičnim
dometima već je hrabro i uspešno krenula u nove vizije. U čitavom opusu Legvinove
„Ruže kompasa“ ostaju dokument o radu na uozbiljavanju žanra, odnosno o pauzi
nastaloj kad je pomak postignut, pauzi nakon koje će uslediti novi umetnički
prodor u nepoznate svetove.
(1994.)
0 komentara:
Постави коментар