Mladen Oljača, rođen 1970.g. u Novom Sadu, gde i danas živi i radi, spada u grupu agilnijih strip autora mlađe generacije (za razliku od dobrog broja onih koji znaju da crtaju ali im se, iz bilo kog razloga, to ne radi). Njegovi crnohumorni stripovi o političarima, bizarnim likovima ili svakodnevici, crtani prepoznatljivim karikaturalnim manirom pojavljuju se u mnoštvu časopisa i fanzina, od domaćih „Patagonije“, „Lavirinta“, „Bumeranga“, „Grafičke zavere“, „Uuaarrgghha!“ i drugih, do slovenačkih „Stripburger“ i „Skirocore“, makedonske „Cool strip art antology“, nemačkog „Inside“, finskih „Sivullinen“ i „Arse“, grčkog “YUS“. Učestvovao je na mnoštvu grupnih izložbi, počev od „Anti nazi stripa“ i „Eko stripa“ u Ljubljani 1995.g, „Zlatnog pera“, Beograd 1996.g, „Dana stripa u Nišu“ i „Salona stripa“ u Zaječaru, na pratećoj izložbi u čast Enki Bilala, Beograd 1997.g, na „Jugoslovenskom salonu karikature“, Festivalu nezavisnih stvaralaca „Break 21“, Ljubljana, izložbama stripa na temu ljudskih prava, borbe protiv ovisnosti, na temu hendikepiranih i neprivilegovanih (sve u Ljubljani), na izložbi „Umijesto gluposti“ koje su obilazile Crnu Goru... Zaslužio je i nekolike nagrade: magazina „Stripburger“ za Anti nazi strip 1995, ilustraciju na temu ljudskih prava 1996, za strip na temu hendikepiranih i neprivilegovanih 1998.g, te otkupnu nagradu na „I danima stripa“ u Nišu 1997.g. i 3. nagradu na konkursu „Srbija 2001“ REX-a i Radija Free B92, prošle 2000. godine.

DNEVNIK: Recite nam nešto o svojim strip počecima.
OLJAČA: Prvi susret sa stripom imao sam ’od malih nogu’, sa 5-6 godina, prvo kao čitalac (tačnije ’gutalac’) svega što je izlazilo od stripa, a nešto kasnije i kao ’crtač’, koliko je to moglo biti ozbiljno sa 7-8 godina. Prvi ’ozbiljan’ susret sa ’pravim’ stripom desio se 1986.g. u školi stripa koju su vodili „Dnevnikovi“ autori na stranicama tog lista, na čelu sa Tozom Obradovićem i Banetom Kercom. Tu sam dobio prvu pravu predstavu ’kako se to stvarno radi’.
            Sledeći bitan momant, koji je od fundamentalnog značaja za moje dalje bavljenje stripom, desio se 1989.g, odmah po mom povratku iz vojske, kada je započelo okupljanje i druženjene formalne grupe mlađih novosadskih strip autora (rođenih od 1966. pa na gore). Slučajan, sasvim spontan susret sa prva dva čoveka iz buduće grupe, koja se vremenom brojčano solidno popunila, izrodio se u redovna okupljanja petkom uveče, na kojima se družilo, diskutovalo, ’pljuckalo’ po tuđim radovima i... šta sve još ne. Uglavnom, ovi susreti i razgovori presudno su uticali na moja današnja shvatanja medija, stavove i poglede, kao i praktičan rad u stripu. S dužim ili kraćim prekidima, na najrazličitijim lokacijama u gradu (po principu ’snađi se’), u različitim ’sastavima momčadi’ – a po mojoj proceni kroz ova druženja prošlo je 50-tak ljudi – ovi ’sastanci petkom’ potrajali su do danas, uobličivši se u svojevrsnu strip radionicu u okviru nevladine organizacije „Stvaralačka omladina Novog Sada“, koja nam je pružila gostoprimstvo u svojim prostorijama. Jedna od posledica mog učestvovanja u radu radionice je upoznavanje i povezivanje sa priličnim brojem ljudi aktivnih na YU strip sceni, što mi je puno pomoglo u radu i razmišljanju o stripu.

DNEVNIK: U svetlu ovih iskustava kakvi su Vaši pogledi na strip?
OLJAČA: Kao i većina drugih strip autora, počeo sam sa ’konzumiranjem’ mejnstrima. U tom periodu sam smatrao da je najvažniji kvalitetan crtež, što ’upeglaniji’ i ’savršeniji’. Priča, naravno, avanturističko-kriminalističko-naučnofantastično-Džeremajsko-Konanovsko-Sudija Dredovskog-i sličnih sadržaja bila je u drugom planu. A onda je došlo upoznavanje andergraunda. I ispostavilo se da lep crtež, sam po sebi, nikako nije dovoljan. ’Dapače’ priča je ono što je bitno jer, ako nemaš šta da kažeš – što si uopšte ’otvarao usta’. ’Zevanje u prazno’ baš i nije neki prizor za divljenje.
            Zaključak: crtež treba usavršiti, truditi se oko njega ali on uvek treba da ostane u funkciji priče, da joj pomaže da bude što uverljivija i efektnije ispričana. Jaka priča je 70% dobrog, smislenog stripa.
            Što se tematike tiče, mene lično nekako su sve draži stripovi koji imaju jake veze sa realnošću, sa stvarnim problemima i sadržajima, sa realnim, životnim likovima. Ne sviđaju mi se junaci koji ’nikad ne jedu, ne piju, ne vrše nuždu’. Svoje ’heroje’ volim da fizički iskarikiram ali se trudim da imanju svoju realnu osnovu u nekom psihičkom aspektu, da budu ljudi (i životinje) od krvi i mesa, sa svim onim sitnim životnim problemima koji mi i jesu najzanimljiviji za ’obradu’. Pored toga, i okruženje u poslednjih 10-tak i kusur godina bitno je uticalo na sadržaje mojih stripova, tako da je priličan broj tabli i kaiševa socijalno-političke sadržine (serijali „Novi Sade... laku noć!“, „Zloba Zlobica“, ilustracije rađene tokom studentskih protesta 96/97 za „Studentski proglas“, kaiševi rađeni na temu ’otpora’, karikature političara...). Uvek se trudim da neki realan problem, koji mi se nameće kao interesantan, maksimalno iskarikiram, ’uvrnem’ ga do apsurdnosti, ponekad i do granice (ne)ukusa, kako bih što upečatljivije saopštio ’poruku’. Uporedo sa karikiranjem teme ide i karikiranje likova. Volim da strip bude ironičan u svakom pogledu.

DNEVNIK: Čime se trenutno bavite i koji su Vam planovi?
OLJAČA: Od avgusta 1998.g. honorarno sam radio karikature, ilustracije i serijal strip kaiševa „Novi Sade... laku noć!“ za „Novosadski nedeljnik“, koji je ugašen oktobra 2000.g. posle 84 nastavka da bi ga nasledio serijal kaiševa „Zloba Zlobica“. Za „Zonu sumraka“ radim serijal „Dr. Moon“, scenarista je Saša Jovanović; u „Svetu“ crtam serijal „Alo, alo 011“, u „Penzionerskim novinama“ serijal kaiševa „Mali Perica“. Moje ilustracije pojavljuju se u „Sexi humoru“, „Junioru“, „Mom ljubimcu“. Uskoro treba da se pojavi sveščica sa sabranim kaiševima i tablama „Zlobe Zlobice“ pod naslovom „Zloba Zlobica u zemlji čuda“. Scenarista je Saša Jovanović sa kojim radim i ’dugometražni’ strip pod radnim naslovom „Superheroji“, na temu lokalnih ’superherojskih’ pojava: Lalixa, Crnogorixa, Bretmana, Superserba, Pravdicionara, sa sve njihovim ljubimcima i mezimcima Krmexom, Pit-Srb terijerom... Biće puno sprdnje sa lokalnim mentalitetima i karakterima, kao što u „Zlobi...“ obrađujemo svima nam drage likove (bivše).
            Pored ovoga, koliko mi vreme dozvoli, trudiću se da održim saradnju sa fanzinaškom i polufanzinaškom scenom (ovde mislim na ’magazine’ koji ritmom izlaženja i ’profi’ uslovima saradnje više naginju fanzinima nego onom za šta se predstavljaju). Ipak, ova fanzinska scena donosi svežinu i nove ideje koje pomeraju okoštale standarde ’velikih’, uglavnom bivših domaćih izdavača.
            Velika želja mi je i da nađem nekog ko bi bio voljan da finansira album sa sabranom gomilom urađenih kratkih stripova. Dakle: Sponzori, javite se!
Razgovarao Ilija Bakić
(2001)

0 komentara:

Постави коментар

top