Kriminalistička literatura je, na ovdašnjim kulturno/književnim scenama
decenijama igrala ulogu dežurnog primera za šund u (doskora) redovnim ’svetim
ratovima’ protiv šunda i kiča, tih paklenih produkata koji ugrožavaju duhovni
integritet radnih nam ljudi i (barem jedno vreme) nominalno vrlih
samoupravljača. Svakakva je argumentacija potezana u tim napadima, od one da
takva dela podilaze niskim nagonima i strastima i propagiraju nasilje do
proverenih tvrdnji da je sve to delo trulog Zapada i njegove podle zavere
protiv milog i stamenog socijalizma. Krimići, kaubojci, ljubići, pornići,
stripovi, horor i naučna fantastika prozivani su i žigosani ali – nikad
zabranjeni jer su isti, nekim drugim radnim ljudima, bili izvor zarade tj.
ličnog dohotka. Bio je to živi primer onoga što je teorijski nazvano
’pluralizam samoupravnih interesa’ (po Edvardu Kardelju), jer: jedni bi da
čitaju ’loše i nepodobne’ priče i romane, drugi od štampanja istih žive a treći
kukaju nad jadnom sudbinom ’prave’ umetnosti koju niko neće i plaše se za čiste
duše radnika zabludelih u opakim močvarama lake zabave (bez obzira na porez
protiv šunda kao potez koji je trebalo da ih odbije od loših navika). Doda li
se ovome i istovremena najezda ’sumnjivih’ filmova koji su, kao još pitkiji
medij, od 60-tih na ovamo preplavili bioskope, postaje jasno da je situacija na
ovom polju društveno-političkog života bila kritična. No, na sreću dežurnih dušebrižnika,
ne tako davno je došlo do oslobađanja od obaveze putovanja u ’svetlu
budućnost’, država se raspala a sa njom i tekovine prelaznog perioda (od kapitalizma
do komunizma). Briga o potrebama masa, kako duhovnim tako i materijalnim,
prestala je da bude aktuelna i primarna. Danas živi, čita i gleda ko kako i šta
može – ako može.
Shodno svom šund
statusu krimići su, uz retke izuzetke (Po, Dojl, Grin, Simenon) ostali izvan
stalnog interesovanja etabliranih izdavača te su prevashodno opstajali u izdanjima
manjih kuća i u brojnim roto-edicijama od kojih je jedna postala legenda i
sinonim ove literature - reč je, naravno, o „Dnevnikovoj“ seriji „Roto romani
X-100“. Krimić je tako zatvoren u začarani krug čiji su elementi: stav da je
’to’ šund, očekivanja konzumenata da pod ’tom’ firmom čitaju lakše sadržaje i
ponuda izdavača koja te želje kako-tako ispunjava. Razna ’legalna’ knjiška
izdanja (od slavnih Zelenih romana „Kosmosa“, brojnih izdanja Agate Kristi,
Dojla, Simenona i Gardnera, te džepnih izdanja sarajevskog „Cvrčka“, BIGZa,
Dečjih novina i drugih) premalo su doprinosila ’uozbiljavanju’ stanja na ovom
(bojnom?) polju. Možda su najznačajniji pokušaji serioznog praćenja ove
literature bile zagrebačke edicije „Trag“ (koja je izlazila gotovo dve decenije
i donosila, u Vjesnikovom roto izdanju, pored konfekcijskih dela i romane višeg
kvaliteta) i „Krimbis“ (izdanje Spektar, u kojoj su objavljeni izabrani romani
Čendlera i Valasa te dva kola pojedinačnih romana). Jedini segment krimi romana
koji je iole pažljivije praćen jesu tzv. špijunski trileri te su dela Le Karea,
Forsajta, Ladlama, Foleta, Morela i ostalih iz ovog tabora lako nalazila put do
znatiželjne publike i to redovno u knjiškom obliku.
Sve u svemu, krimić je
(uz pomenuti izuzetak) retka zverka na ovim prostorima, potcenjena, prezrena i
gurnuta u zapećak (pa o aktuelnim zbivanjima na tom polju u svetu gotovo da
nemamo informacije). Takvo stanje nisu izmenila ni česta posezanja pisaca
’ozbiljne’ književnosti za krimi formulama. Imajući sve rečeno u vidu, potez
apatinskog izdavača „Kraj beline“ koji je pokrenuo ediciju „Odabrana
kriminalistička dela“ svakako zaslužuje pažnju. U seriji je, u 1996. godini,
objavljeno pet knjiga. Odmah se zapaža da su u pitanju dela evropskih autora
starije generacije što je zanimljiva opozicija opštem izjednačavanju krimića sa
američkim produktom (razlog za ovo mišljenje je u masovnoj produkciji takvih
sadržaja, velikim tiražima i agresivnoj reklami koja insistira na američkom
monopolu i na ovu umetničku formu).
U ediciji su, do sada,
objavljeni sledeći naslovi:
1. Žorž Simenon – Lašomovi ćute
Još jedna avantura
inspektora Megra, životnog junaka Žorža Simenona (1903-1989), klasika
francuskog policijskog romana. Iako vrlo brzo postaje jasno da je u pitanju
zaplet tipa ’porodični zločin’ roman ’drži’ čitaoca jer pisac ne poseže za
instant akcionim rešenjima već priču bazira na postupnom upoznavanju aktera i
razvoju policijske istrage koja, radom mnoštva ljudi, slaže kockice mozaika. U
centru zbivanja je ostareli, umorni Megre, jednom nogom već spreman da ode u
penziju, svestan dolaska novih policajaca i sudija sa drugačijim shvatanjima i
metodama rada, od kojih on pomalo zazire ali, takođe, želi i da im dokaže da
još nije za staro gvožđe. Simenon lako i sigurno vodi priču do razrešenja, potvrđujući
da je bio i ostao jedan od najkvalitetnijih pisaca u žanru.
2. Edgar Sande – Poslovi gospodina Langoa
Ovaj je kratki roman
potvrda ’rastegljivosti’ odrednice krimić jer se sasvim ravnopravno može čitati
i kao priča o odrastanju. Naime, mladi se junak, ostavši sam na svetu,
zapošljava kog g. Langoa, pravnog zastupnika koji ima čudan način rada kojim
uspeva da izmiri zavađene ili da dobije ustupke od prekih i naprasitih
klijenata. Naravno, tajna uspeha poslodavca ’golica’ mladića. Kada, u velikom
finalu Langoa nestane u plamenu sa izvesnom damom, svi koji su ga znali i koje
je dobrim zadužio, uvereni su da se Langoa izvukao iz nevolje, zahvaljujući
izuzetnim sposobnostima kojima raspolaže (mada se ne slažu da li je bio
genijalni naučnik, hipotizer, nadri-lekar ili prepredeni pustolov) a mladi
junak ostaje bogatiji za jednu začudnu avanturu i stečeno samopouzdanje. Ovakva
priča je daleko od savremenih krimića ali svakako sadrži sve elemente žanra s
tom razlikom da su oni dati kroz vizuru posmatrača a ne aktivnog učesnika (kako
je uobičajeno) čime je čitav obrazac oneobičen sa pozitivnim rezultatom.
3. Piter Čini – Klopka
Engleski pisac Piter
Čini poznat je domaćoj publici pune četiri decenije, prevashodno po desetinama
prevedenih romana. „Klopka“ je, pak, zbirka kratkih priča okupljenih oko tri
teme. Jedna je špijunska i situirana je u godine II svetskog rata. Druga tema
su dogodovštine jednog od najpoznatijih Činijevih junaka, privatnog detektiva
Kalagana, obožavatelja viskija i lepih žena. U pitanju je spoj američke krimi
škole sa evropskim okruženjem, koja funkcioniše sa promenjivim uspehom.
Najzanimlivije priče u knjizi su one kojima je protagonista lopov-džentlmen
Alonzo Mek Tarviš (rađen očito po uzoru na Arsena Lupena), pre svega zbog svog
humora i obešenjačke lepršavosti junaka. Opšti utisak je da se Čini ne snalazi
ponajbolje u kratkoj formi te da ne može, navikao na ’duži metar’, da sažme
događaje na desetak strana. Zbog toga priče uglavnom deluju kao skice koje će
biti razrađene u romanima.
4. Artur Konan Dojl – Likovi plesača
Legendarni Šerlok Holms
rešava, svojom uzročno-posledičnom metodom, šest zamršenih slučejava. Priče su
iz knjige „Povratak Šerloka Holmsa“ u kojoj je Dojl, na zahteve mnogobrojnih
obožavalaca gnevnih zbog Holmsove pogibije u sukobu sa opakim profesorom
Morijartijem, oživeo detektiva i poverio mu rešavanje novih misterioznih
događaja. Iako je sklon ponavljanju obrazaca zapleta (kakav je npr. onaj o
predbračnon dugu smerne supruge) odnosno da prećuti neke činjenice koje u
raspletu iskrsavaju kao ’deus ex machina’, ostavljajući čitaocu utisak da je
’prevaren’ više nego što je uobičajeno, Dojl je, uspešno gradeći i koristeći
oreol ekscentričnosti svog heroja, zapleo slučajeve i specifičnu atmosferu u
priče koje su izdržale sud vremena i stekle plemenitu patinu vrednih starina.
5. Noel Kalef – Lift za gubilište
Na kraju ovog romana
ubica će biti osuđen za zločin koji nije počinio, dok ga za onaj koji je
izvršio niko ne tereti. U tom će sudskom postupku biti stvoren i novi život
ubice, njegovo paralelno postojanje u izjavama i spisima. Da li će tako, makar
i osuđen za nešto što nije uradio, njega stići zaslužena kazna ili je on nevina
žrtva? Jesmo li (kako to kaže naslov poznatog filma) svi mi ubice? Čak i
nerođeno dete koga ubija majka, ubivši sebe i svog ljubavnika koji je takođe
ubica? Lakrdija pravde i morala potpuna je. Jednom pokrenuti događaji neminovno
izmiču kontroli i klupko zločina razmotava se gurano sujetom, ljubavima i
mržnjom, svađama, umišljenošću i, iznad svega – fatalnom slučajnošću (koja je možda
dostupan nam vid sudbine). Metafizičko-egzistencijalistički novo priče otkriva
još jedno moguće lice krimića koje se ne viđa često. Ispitivanje kategorija
Dobra i Zla na kojima žanr počiva, relativizovanje do izjednačavanja i brisanja
razlika između ovih principa, osnovni su kvaliteti „Lifta...“ po kome je
snimljen i poznati film sa antologijskom muzikom Majlsa Dejvisa.
Iako su navedeni
naslovi ove edicije poznati starijim čitaocima, njihovo ponovno pojavljivanje,
nekoliko decenija nakon prvog objavljivanja, dobra je prilika da mlađe
generacije upoznaju dela koja čine zaostavštinu žanra i tretiraju ga drugačije
od danas aktuelnih trendova. Ostaje nada da će ova edicija zaživeti i nastaviti
da donosi odabrane kriminalističke knjige te da će posredstvom nje ovaj žanr
konačno uspeti da izbori svoje mesto u našoj kulturi.
(1997.)
0 komentara:
Постави коментар