Čajna
Mjevil
(1972) svrstava se među najzanimljivije autore fantastičke književnosti s kraja
XX i početka ovog veka. Već je njegov roman prvenac, urbano-fantazijski „King Rat“
iz 1998. godine privukao pažnju čitalaca i kritičara specifičnom mešavinom prepoznatljivih
žanrovskih elemenata i osebujne maštovitosti, što se nastavilo i u romanima iz
serije „Novi Krobuzon“ (New Crobuzon)
koji čine „Stanica Perdido“, „Ožiljak“
i „Gvozdeno veće“ („Perdido Street
Station“, 2000, „The Scar“, 2001, „Iron Council“, 2004). Glavni junak ovog
serijala (koji se žanrovski može odrediti kao naučna fantastika ali i kao,
poslednjih godina, aktuelna „Nova čudna fantastika“
(engl. new weird), odnosno temelj i
pozornica svih dešavanja je fantazmagorijski grad Novi Krobuzon, koji je više od pukog zbira zgrada i stanovnika u
njima; Mjevilu uspeva da to mesto
predstavi ne samo kao laki okvir dešavanja već i da mu udahne specifičnu
atmosferu koja ga izdiže na nivo posebnog entiteta. Piščeva naklonjenost
(sklonost) sagledavanju dešavanja iz vizure ne samo pokretnih i aktivnih
elemenata već i sa pozicije statičkih ali jednako uticajnih segmenata u punoj
meri je došla do izražaja i u romanu „Grad
i grad“, originalno objavljenom 2010, i ovenčanom prestižnom žanrovskom
nagradom Hugo za najbolji roman odnosno
nominacijama za nagrade Nebula i Džon Kempbel.
Postavka
priče romana „Grad i grad“ ingeniozno
je intrigantna: negde na prostorima Srednje
Evrope postoje dva grada-države Besel
u Ul Koma; ti gradovi stoje jedan
pored drugog ali i jedan u drugom i neraskidivo su izukrštani, tako da, pored
delova koji u potpunosti pripadaju jednom gradu, ima i ulica u kojima jedna
strana pripada jednom a suprotna drugom gradu; tako su podeljene i zgrade,
ulazi u istu zgradu mogu biti u različitim državama, granica prolazi kroz sobe
istog stana, kao što deli i staze u parkovima. Gradovi su nekada bili jedinstven
grad ali su se podelili, čak međusobno ratovali a trenutno (a vreme događanja je
sadašnje sa pripadajućim tehnološkim blagodetima) su u fazi krhkog mira.
Stanovnici oba grada od malena se uče da ’obneviđaju’
onu drugu stranu, druge ljude, glasove, vozila, kuće... Ukoliko, međutim, dođe
do kršenja pravila i ulaska u tuđi prostor na scenu stupa misteriozna, svemoćna
organizacija Proboj koja probleme
rešava brzo i nemilosrdno. Zaplet, kroz koji se razmotava čitavo
zamešateljstvo, počinje otkrivanjem mrtvog tela devojke za koju će inspektor Borlu iz Besela, utvrditi da je strankinja (Amerikanka iz studentske razmene) koja je boravila (najverovatnije
ilegalno) u oba grada, i da je iz nekog razloga ubijena u Ul Komi a da je potom telo prevezeno/prokrijumčareno preko zvanične
granice i bačeno u Besel. Dalji tok
istrage vodi ga u suprotni grad gde sa tamošnjim policajcem pokušava da otkrije
ubicu. U trenutku raspleta, odbijajući da pusti ubicu, Borlu krši pravila i Proboj
ga hvata.
Pisac
ne daje koordinate gradova, namerno je neodređen, ponekad i kontradiktoran ali
se ne mogu izbeći poređenja sa nekolikim istorijskim primerima sa tla Starog kontinenta: od podeljenog posleratnog
Berlina ili Sarajeva u ratovima iz 1990-tih do okupiranog Dablina s početka XX veka. Naravno, ovo su tek puke asocijacije-poštapalice
jer je geografija jedan segment priče a drugi, možda još značajniji, jeste
uspešno funkcionisanje državne ’dresure’ podanika u izvitoperenim okvirima koji
podrazumevaju ne samo tesno izukrštane granice već i široku lepezu društvenih
birokratskih institucija i pokreta (nacionalističkih i onih koji se zalažu za
jedinstvo gradova), posebnu arhitektonsku matricu kao i zaokružene
sociološko-psihološke sisteme po kojima stanovnici žive, ponašaju se (čak i
kreću) i tako razlikuju od suseda koje (ne)vide. Kombinujući realne koncepte sa
alegorijsko-aluzijskim Mjevil uspeva
da izgradi sasvim specifičan okvir koji potpuno oživljava, čini ga uverljivo
funkcionalnim u svoj svojoj apsurdnosti. Međutim, on se ne zadovoljava dokazivanjem
da je svaki sistem, bez obzira na sve anomalije, moguć pod određenom sistemskom
presijom već ovo stanje nadograđuje uvođenjem u priču mitološke tvorevine - Orsinija, grada koji navodno postoji
između Besela i Ul Kome i koji je, po
teorijama zavere, nevidljivi vladalac nad svima. Apsudna tvorevina dva grada tako
dobija svoju legendarnu krunu/gral, jednako (be)smislenu i (ne)verovatnu. U
linijama deobe ugnezdio se (hipotetičko-spekulativni) segment koji, zarad
sopstvenog interesa, promišljeno/tendenciozno i razdvaja i spaja. Njegova moć
trebala bi da je veća od Proboja,
mirovne sile koja održava red i nastala je nevoljnim pristajanjem zavađenih
strana na kompromis. Naravno, u konačnom razrešenju intrige kojoj je prestup/kršenje
pravila osnovni princip, svi segmenti će se razotkriti (poneki će biti
fascinantni, drugi gotovo trivijalni), uzburkati i izmešati da bi se potom
smirili i samo naizgled vratili na dotadašnja mesta.
Mjevilova romaneskna tvorevina složena
je ali on je pripoveda sigurno i ubedljivo, uspevajući da nužnim objašnjenjima
ne opterećuje i usporava dešavanja. Detalji koji se, u prvi mah, čine tek
dovitljivim elementima za dočaravanje atmosfere, postepeno dolaze ’na svoje
mesto’ i postaju ključevi razjašnjenja. Do kraja romana čitalac je u potpunosti
uklopljen u svet dva grada, razume ga i može da sagleda njegove finese.
Alegorija se sa nivoa apstraktnog koncepta ’spušta’ u funkcionalnu i realnu
situaciju koja se odvija/razvija po sopstvenoj logici – u tome joj pomažu i
čitaočeva istorijska znanja ali i iskustva čitanja Orvela, Kafke i Čendlera. Rečju, „Grad i grad“ je proza koja se kreće u relacijama konceptualno-parafikcijsko-metatekstualno.
Autor, ipak, ne opterećuje čitaoce teorijskim postavkama, on pred njih
raskriljuje raskošnu priču; za ulazak u nju potrebna je početna strpljivost
koja nadilazi zahteve instant literature ali će svaki napor uložen u njeno
otkrivanje biti bogato nagrađen jer je reč o zaista vanredno uzbudljivoj i
intelektualno izazovnoj knjizi.
(„Kvartal“ br. 19, 2013)
0 komentara:
Постави коментар