Odmah na početku da se razumemo – „Sin
čovečiji“ je, po mom skromnom mišljenju, izuzetna knjiga, kao, uostalom, i
njen autor Robert Silverberg, Pisac.
Zapamtite to do kraja.
Pomenuti sin znan je
čitaocima Biblije iliti Svetog pisma, najpoznatije knjige svih
vremena u ovom delu sveta, kao Isus Hrist
(sad je i ostalima sinulo). Sa pričom o najslavnijem nosiocu krsta koji se
žrtvovao za sve (nas) i obećao da će se vratiti, Silverberg izvodi skok znan kao salto
mortale i svog junaka Kleja-Ilovaču,
relativno, ali zaista relativno, kako će se ispostaviti, bistrog čovu
proizvedenog u XX veku, baca u budućnost kojom vladaju Bogovi, potomci njegovi. Izgubljen, on luta tim svetom (kao Alisa tj. „očajan ali ne ozbiljno“ Alison) kroz čudna i čudovišna mesta
čistih sila (Staro, Led, Vatra...) i
sreće isto takva bića, one „koji su sami
sebi odredili sudbinu“. Disači,
Jedači, Čekači i ostali žive svoje više-manje besmrtne živote u svojim
muljevima i smradovima, kavezu i vodi, sa ili bez zuca, puni misli ili mišića, Bogovi svog oblika, kreature
jednostranih egzistencija. Klej,
najbedniji, najmanji, zbir svih mana, razgovara sa njima, postaje oni,
shvatajući, ne sudeći. Paralela sa Isusom
bode oči.
Družeći se sa Sakupljačima, najnovijom vrstom Bogova, koji ga vode u visine i dubine, Klej, oslobođen nuždi tela, osim
bazičnog krućenja između nogu, cedi svoje emocije i sokove suprotstavljajući ih
(ne)stalnosti najmlađih od svoje dece, učestvuje u mističnim obredima sveta,
jednostavnim kao i promena pola i, u jednom trenutku, postaje, o užasa! (koji
nije relativan), žensko. Tako mu i treba kad se igra sa svakim.
Oni razgovaraju o
smrti. Jedan budući mrtvac i oni koji se takvim stvarima mogu igrati. Tata Frojd zadovoljno trlja ruke. Seks i
smrt, kazao je on još odavno, jesu osnovica gomilice mesa, sperme i mozga zvane
čovek (kako to zvuči?).
I kad se sve zakuva i
prođe pored Boga svih Bogova, Greške
(predivne li epizode), Klej-Ilovača
odlazi do Izvora Pravih stvari da se,
opet, razapne, da svedoči o onima u kojima je, spase ih i, konačno, spava.
Ako neko, posle svega,
pita da li je ova knjiga sočnog, gustog jezika puna metafizike,
egzistencijalizma i aluzija – SF,
mogu, sasvim siguran, odgovorti: Zar je bitno?
Ne čitajte više ovaj
pokušaj prikaza (zato mu je i kraj). Uzmite knjigu. U njoj je sve.
Gospodine Silverberg, moj naklon.
(„Emitor“ 105, 1991)
0 komentara:
Постави коментар