Strip publikacije koje se prodaju na uličnim kioscima štampe, znano je,
osnov su strip scene. U njima se u nastavcima objavljuju stripovi koji će, u
zavisnosti od odziva publike, pre ili kasnije biti odštampani u obliku knjige –
strip albuma. Strip periodika
najdirektnije utiče na profil ponude tj. skreće rad umetnika u određenom
pravcu; poznat je uticaj revija i magazina, npr. „Pilot“-a i „Metal Hurlant“-a
na razvoj stripa najpre u sredini u kojoj su izlazili a zatim i šire. S druge
strane, nedeljne i mesečne sveske svakako su najprimamljiviji oblik 9.
umetnosti za mlade koji su baza čitalaca kako zbog pristupačne cene, daleko
niže od cena luksuznih albuma, tako i zbog šarolikosti koju nude a koja je više
ili manje atraktivna za konzumenta – ali je nezaobilazan izvor informacija o
strip svetovima u koje se može ući.
No, sve izrečeno do
sada, važi za „normalne“ strip sredine kojima ova naša teško da pripada. Opšta
karakteristika ovdašnjeg strip izdavaštva, segment „strip na ulici-kioscima“ jeste da se ono kreće u talasima, što će
reći da umesto redovnog izlaženja (kao osnovnog preduslova), nekom čudnom
koincidencijom, nekoliko izdanja se pojavljuje u kratkom roku a onda usledi
oseka neodređenog trajanja. Izuzeci – kojih ima – naravno, samo potvrđuju ovu
pravilnost.
Predstavimo neka od
aktuelnih izdanja na kioscima:
ASTERIKS Gošini/Uderzo, izdanje Kompanija „Politika“
Pre nepunu godinu „Politika“ je proširila svoju delatnost
u vodama stripa izdavanjem klasičnog serijala o hrabrom galskom ratniku Asteriksu i njegovim prijateljima.
Izdanje je najavljeno kao kompletno, hronološko, ispravno prevedeno i u početku
svog izlaženja i izgledom ali i cenom bilo čudna mesečna pojava na kioscima.
Prvi utisak o tehničkom kvalitetu je relativno povoljan, mada je papir izdanja
bio za nijansu pretanak a boje prejake. Na žalost, iz broja u broj kvalitet
štampe je slabio, linije su se pretvorile u stepenasti niz tačkica a boja je
sve češće bežala od crteža. Ispostavilo se da nova tehnologija nije uspela da
ispravi stare boljke štampe ali im je dodala neke nove nedostatke. Naravno,
najviše je pogođen fini Uderzov crtež
koji (opet) nije dostojno reprodukovan. Kao kontraargument iznetim primedbama
uvek se može potezati odnos cena-kvlaitet i time rasprava skratiti po ubrzanom postupku. Onima koji insistiraju na
boljem ostaje da se nadaju nekim drugim poduhvatima ili da prelistavaju stare
brojeve „Asteriksovog zabavnika“.
Što se, pak,
vrednovanja „Asteriksa“ tiče sasvim
je dovoljno znati kada je strip počeo da izlazi (1959 - 1960) pa shvatiti da je
u pitanju prava umetnost. Možda su neke od nijansi šala (kao što su aluzije na
sutuacije u Francuskoj odnosno
poigravanje likovima tada aktuelnih političara i glumaca, datih u nekim
epizodnim junacima) postale gotovo nečitljive savremenim čitaocima ali je
većina komičnih elemenata ostala netaknuta (posebno kad su u pitanju
karakterizacije odnosno karikiranje vrlina i mana raznih naroda kao izvor
komplikacija - što je uz komediju situacije pokretački element čitavog stripa).
U svakom slučaju „Asteriks“ je svoj
status klasika stripa itekako zaslužio.
TALIČNI TOM Gošini/Moris, izdanje Kompanija „Politika“
Verovatno zadovoljni
odzivom na „Asteriksa“ u „Politici“ su pokrenuli novo izdanje – „Taličnog Toma“ u kome bi trebalo da se
pojavi 60-tak epizoda, što će se, zbog mesečnog ritma izlaženja, odužiti do
sledećeg veka tj. 2001. godine (i, barem dok paralelno izlaze „Asteriks“ i „Talični Tom“ baciti na finansijske muke one koji imaju nameru da
prate oba serijala iz junačkih vremena evropskog stripa 1960-tih i 1970-tih).
Za razliku od „Asteriksa“ „Talični Tom“
izgleda da neće biti ni kompletno ni hronološki objavljivan (u prvom broju se
kreće od table broj 436). Takođe za razliku od „Asteriksa“ na koricama „Taličnog
Toma“ nisu navedeni autori (osim što je naslovna ilustracija potpisana).
Možemo taj postupak tumačiti i kao „laku
zaboravnost“ da nije znana činjenica da su najpoznatijeg i najkvalitetnijeg
Taličnog radili Moris i Gošini (ukupno oko 25 albuma) ali da je i pre i posle Gošinija, Moris crtao ovaj strip
uglavnom po slabijim scenarijima. Što se
tehničkog kvaliteta tiče za njega važe sve zamerke izrečene u slučaju „Asteriksa“. Ipak, ako je za utehu, Morisov crtež, obzirom na manje detalja,
bolje je reprodukovan.
Kao i u „Asteriksovom“ slučaju vreme je
potvrdilo kvalitet „Taičnog Toma“,
usamljenog kauboja bržeg od svoje senke. Njegove avanture i danas su uzbudljive
i vesele, uprkos dobranoj izrabljenost vestern obrasca.
Oba serijala, pak,
podsećaju nas i na nespornu genijalnost Gošinija,
jednog od najbriljantnijih scenarista koga je strip u svom prvom veku imao.
„LUNOV MAGNUS STRIP“, „ZLATNA SERIJA“ izdanje „Dnevnik“ Novi Sad
Ponovna pojava LMS i ZS svezaka, uz napomenu na
koricama „Nova serija“, donosi
značajne promene u ovim izdanjima. Naime, prestalo se sa objavljivanjem
stripova iz kuće „Sergio Bonelli“ iz Milana (na kojima su odrasli deseci
generacija) i prešlo na stripove koje nudi „Keystone
Press Agency“. Konkretno to znači da „Zlatna
serija“ donosi rutinske stripove raznih žanrova (krimi, pustolovni, SF) i
junaka (jedan od njih je i Brus Li!).
„Lunov Magnus strip“ serijalizuje
doživljaje novinara Džefa Koba. U
pitanju je, mada je sporadično objavljivan u nas, ne preterano znan, dnevni
novinski strip u kaiševima lakšeg sadržaja (što će reći bez insistiranja na
nasilju i sa relativno uprošćenim, uglavnom krimi zapletima), prepoznatljivog
crtačkog manira.
Da li su nove
koncepcije LMS i ZS interesantne
današnjoj generaciji mladih vodećemo. Za sada je očigledno da su sveske ovih
edicija usporile ritam izlaženja.
HORUS COMICS – Novi Sad
Junaci koji su bili
zaštitni znak LMS/ZS pojavljuju se
sada u izdanju „Horus comics“-a,
novog izdavača iz Novog Sada. Zagor,
Komandant Mark, Veliki Blek, Kapetan Miki, Dilan Dog i ostali iz Bonelijevog carstva trebalo bi da stižu
u sveskama tvrđih korica i na kvalitetnijem papiru. Naravno, namena i namera
ovih stripova je da zadovolje dečake želje za avanturama (ponekad uspešno –
češće neuspešno) i više od toga ne može se od njih očekivati. Ipak, izuzetak su poneka storija o Dilan Dogu odnosno Marti Misteriji, detektivima u svetovima horora i tajni, te strip o
Kenu Parkeru, posebno ako ga rado Milazzo (koji je voljan da unese nešto
duha u ove vestern priče).
*
Osim do sada pomenutih
publikacija strip je našao mesto i u „Dnevnikovim“
izdanjima nove serije „Strip zabavnika“ (sa
epizodama „Svemirske petorke“) i „Strip Almanaha“ (sa Betmenom i Modesti Blejz).
*
LUXOR CO
Od oktobra 1995.g. „Luxor Co“ je počeo da na kioske
izbacuje sveske svojih heroja mračne budućnosti u serijama „Borci sumraka“, „Generacija Tesla“ i „Romero“. Ove priče rađene za široku publiku, bez prevelikih
umetničkih ambicija, najzanimljivije se po tome što ih kompletno rade domaći
scenaristi i crtači, školujući se za neka buduća, kvalitetnija dela.
Od aprila ove godine
krenuo je i magazin „Strip mania“
koji nastoji da okupi domaće strip autore svih generacija i estetičkih
opredeljenja. Na stranicama „...manije“
pojavljuju se i poznata imena i početnici a sadržaji stripova su u rasponu od
klasičnih akcionih do alternativnih priča. Kvalitet radova u direktnoj je vezi
sa stanjem na domaćoj strip sceni; naime, još uvek je kontinuirani rad redak
jer se strip pojavljuje češće kao deo kulturnih časopisa (Književna reč, Gradina, Reč, Košava...), odnosno biva izlagan u
galerijama, nego u specijalizovanim izdanjima pošto su ova retka i neredovno
izlaze. Pojava u drugim časopisima važna je za proboj stripa u etabliranu
kulturu ali zbog svoje fragmentarnosti (čitaj usitnjenosti, retko se može
objaviti više od 5 tabli odjednom) može da uspori razvoj autora. Osim toga,
strip magazin je pravo mesto za sagledavanje dešavanja u stripu. Zato je pojava
„Strip manije“ važan trenutak,
posebno kad se ima u vidu i njeno održavanje ritma izlaženja.
U do sada objavljenih 7
brojeva predstavljeno je dosta radova i autora koji zaslužuju da budu pomenuti:
Abuli/Perović sa pričama koje
potvrđuju visoke kvalitete tandema, B.
Redžić sa „Predjelom“
humorno-ciničnom igrarijom, Ž. Pahek
sa „Legijama nepromočivih“ koji
vraćaju duh prošlih decenija JU stripa,
Momci donose nove vezure strip pripovedanja, Stefanović/Simić sa serijalom „Pod
vučjim žigom“ ulaze u ovde nimalo otvaran fantasy svet, dok Wostok/Grabowsky
u stripu „Popošak i Cveće“ istražuju
nivoe infantilnog. Kraćim stripovima izdvajaju se Geto, Stankovski, V. Filipović i njegova prezimenjakinja Ivana Filipović, već svetski poznati A. Zograf i Gera, te mladi autori Mr.
Stocca, Jaćimovski, Uvrtačev, Duvnjak i B.
Kovačević.
Kao potvrdu mogućih
promena na domaćoj strip sceni započetih „...
maniom“ pomenimo pojavu strip albuma Bojana
Redžića „E pa prijatno“ u izdanju „Luxor“-a,
koji je sastavljen od kraćih radova među kojima je i već objavljeno „Predjelo“. Kao sledeći album najavljuju
se Pahekove „Legije nepromočivih“.
Stvari se, nadajmo se, kreću.
I to bi, uglavnom bilo
sve što se tiče stripova na kioscima u ovom trenutku (tekst je pisan početkom
novembra 1996.).
OSTALI STRIPOVI
Domaći strip ne može
se, kako rekosmo, svesti samo na ono što se pojavljuje na kioscima. U
knjižarama se mogu naći neka važna i značajna izdanja.
PATAGONIJA broj 5, izdanje ART MULTIMEDIA VRŠAC
„Patagonija“ se prevashodno bavi alternativnim stripom i važna je publikacija za razvoj i uspon ovog
strip senzibiliteta u nas. Novi broj magazina donosi radove Atme – nastavak avantura Kapetana Kalka, parodiju na nebrojene
avanturističke strip klišeje; Wostok i
Grabowsky nastavljaju serijal „Luna“
– u pitanju je izuzetna fantazmagorija briljantne vizuelnosti; sa 3 minijature
predstavlja se A. Zograf; Ivana Filipović
nastavlja svoje priče o bizarnom komšiluku a tu su i mala Lola (najmlađi strip autor – 6 godina), feministički strip Ingrid i Odina, sjajna storija „Zora“ Nikole Vitkovića, jednog od
momaka iz grupe „Momci“, te mladi Basa i Grubanov. Specijalitet „Patagonije“ su i radovi svetski
poznatih alternativaca – u ovom broju se pojavljuju M. Ruijters i C. Clieraard iz Holandije
i kanađanka Julie Doucet.
I ovaj broj je potvrdio
da je „Patagonija“ na prestižnom
mestu u tokovima novog JU stripa
’90-tih, odnosno da je vrlo živa alternativna
strip scena na kojoj se ogledaju, stasavaju i sazrevaju autori čiju
vrednost prepoznaju i van granica Jugoslavije.
LAVIRINT, strip fanzin, izdanje JOKER RADIO, Čakak
Nulti broj ovog fanzina
za koga redakcija kaže da je „otvoren
prema različitim žanrovskim i stilskim opredeljenjima u stripu“ prijatno je
iznenađenje za sve koji prate ovdašnji strip. Kvalitet radova je veoma visok,
od teskobnih crnih stripova Bursać
Vladimira, fantastičnih minijatura Wostoka
i Grabowskog, mračnih priča A.
Zografa do satire Grabowskog i Saleta
Mihajlovića. Nadamo se da će „Lavirint“
zaživeti i potvrditi svoj postojeći potencijal.
MOMCI „OSTACI“; NIKOLA VITKOVIĆ „HODNIK SE PRETVARA U GROŽĐE“ izdanje autora
Grupa „Momci“ pleni svojom svežinom,
lucidnošću i neobaveznošću. Njihovi stripovi pojavljuju se u brojnim
publikacijama a uradili su i dva izdanja u sopstvenoj režiji, odmah recimo,
visokog kvaliteta.
O ovim izdanjima kao i
o albumu Mila Manare (izdanje „X press“) i velikom poduhvatu „Komune“ – objavljivanju svih albuma Huga Prata o poslednjem velikom strip
avanturisti, Korto Maltezeu ,
pisaćemo u sledećim brojevima „Košave“.
(1996.)
0 komentara:
Постави коментар