Problem sa popularnim temama je da svako može da ih troši i
(zlo)upotrebljava kako mu se svidi. Očito da je ideja o snimanju filma u kome
kamen iz svemira pada na Zemlju pala
u isto vreme na pamet nekolicini ljudi iz američkog šou biznisa pa su, za sada,
realizovana dva proizvoda koji su, jedan za drugim, lansirani kao letnji
bioskopski hitovi. Prvo je na scenu stupio smuljani i debilizovani „Deep Impact“ a, kad se ovaj dobro
„ispucao“ stigao je „Armagedon“,
biblijski zvučno-obećavajućeg imena.
Razbucani Godzila
Poređenje sa „Deep Impact“-om neminovno se nameće:
priče su bolno iste – svemirski kamen koji može da zatre ceo živi svet treba
uništiti ili skrenuti sa putanje za šta valja da se pobrinu odvažni astronauti.
Oko ovog kostura može se, već prema invenciji scenarista, zaplitati mnoštvo
linija i događaja. Za razliku od „Deep...“
koji se opredelio za „ispravan“ put, što će reći da svesni, trenirani,
odgovorni, odani heroji spasavaju svet, „Armagedon“
prema zamisli čopora scenarističkog (a bukvalno je tako jer jedan je smislio
priču, dvojica je razradila a četvorica doterivala i peglala) ide drugačijim
putem na kome grupa neodgovornih zafrkanata rešava problem. Cela frka oko
masovnih histerija zbog propasti čovečanstva, na kojoj je „Deep...“ definitivno zakazao, u „Armagedonu“ je elegantno data u funkcionalnim scenama tipa „malo vatrometa - malo TV vesti“. Dakle,
„Armagedon“ je rađen po receptu iz
filmova kakvi su „12 žigosanih“ ili „7 veličanstvenih“ koji je sada prebačen
na svemirski teren. Režiser Majkl Bej
bio je svestan kojim se putem uputio i bio je voljan da iskoristi sve prednosti
koje ovakva akciono-stripovska igrarija nosi. Za početak nije mogao da odoli a
da se ne poigra potencijalnim konkurentom za letnji hit pa tako neko kučence
čerupa model japanskog monstruma Godzile
tek da pokaže ko je gazda a onda počinje prava zabava. Poruka je jasna: ovaj
gušter, čak i kad se naduva, ne može nam ništa jer se mi bavimo mnogo većim
stvarima.
Buši, buši!
Kamenčići koji
izazivaju efektne eksplozije po gradovima najavljuju veliko parče stene koje
namerava da bupne za 18 dana. U panici posle ove vesti pada odluka da se uljez
razbije iznutra, da se primeni oprobani metod „buši, buši“. Ali, ko bi trebao da to uradi (jer očito treba
pozvati decu)? Najbolji u tom poslu je Hari
Stamper (Brus Vilis), prgavi naftaš koji ima probleme da prihvati da mu je
ćera poodrasla, napupela i da priroda traži svoje pa vija njenog dečka po
platformi sa sačmaricom. Hari se malo
nećka po pitanju prihvatnaja posla spasavanja sveta da bi ga ipak prihvatio ali
pod uslovom da mu skupe njegovu bandu-ekipu. Vojska i NASA krenu da hvataju čopor kockara, ženskaroša i svakojakih čudaka
koji, da bi počeli da rade, imaju – svoje uslove (među njima je i da im se kaže
ko je sredio Kenedija). Posle
sudbonosnog „da“ počinje trening sa
pripadajučim sprdačinama, na užas ozbiljnih astronauta iz druge ekipe. Pred
odlučujući let Hari će svoje momke
odvesti na slobodno popodne za rasterećenje i sređivanje računa. Ako vam ovo
liči na „12 žigosanih“ u pravu ste; Vilis i Li Marvin imaju čak i slične
fruzire.
U sudbonosno jutro
banda kreće na zadatak usporenim korakom koji budu sećanje na „Divlju hordu“ legendarnog Sema Pekimpaha. Scena je nabijena epskom emocijom dolaska spasilaca i
fascinacijom snagom nauke koja će promeniti sudbinu (o čemu je sanjao još Žil Vern). Naravno, posle momenta u kome
raste knedla u grlu sledi red zafrkancija, da se gledaoci relaksiraju i
pripreme za novu gužvu na orbitaloj stanici. Ova je u osnovi rashodovana kanta
sa pripadajućim pijanim Rusom koji
se, posle havarije svog nebeskog doma, nevoljno pridružuje herojima. Nakon što
iskoriste „gravitacionu praćku“ Meseca,
svemirski šatlovi sedaju na vrat asteroidu ili barem jedan to uradi pošto se
onaj drugi malo „ugruva“ pri sletanju. Događaji potom ubrzavaju: bušilica
zapinje, otkriva se zavera nevaljalih vojnika koji bi da aktiviraju bombe pre
vremena (tj. pre ubacivanja u rupu), preživeli se samoorganizuju, ćerka na Zemlji plače ko kiša, Hari ostaje da svojeručno upali fitilj
predavši svoj podmladak na staranje njenom vereniku i – BUM! – svet je spasen a astronauti opet hodaju usporeno i ponosno.
Kratki rezovi i citati
Mada su za potrebe „Armagedona“ konsultovani stručnjaci
film je prepun jezivih grešaka i propusta, od već standardnih fijuka šatlova
kroz svemir, preko pojave gravitacije tamo gde je nema ili ima vrlo malo
(orbitalna stanica, asteroid) do sumnjive teza o razbijanju stene velike kao Teksas onakvom bombom a na maloj
razdaljini od Zemlje. Do ovih
promašaja došlo je ili zbog ispunjavanja navika gledalaca (koji vole da čuju
kako šatl „šiša“ kroz svemir i da eksplozije u vakuumu grme i svetle kao
prskalice) ili zbog smanjenja troškova za specijalne efekte ili zbog lagodnog
zaboravljanja na naučne postavke. Filmadžije su ipak više marile da se izgradi
dobra vestern-ratna tenzija koja drži gledaoce za sedišta i u tome su dobrano i
uspele. Šablon o grupi zamlata koja radi po ideji „sve se može uz dobro zezanje“ i pravi „smešno“ ozbiljnim tipovima
koje narod ne voli, „radi“ bez greške. Likovi su psiho-fizički lako prepoznatljivi
a u tome pomaže i slaganje dosetki koje slede vicevi i nastavljaju se u gegove.
Slalom verbalnih egzibicija „filovan“ je mnoštvom kratkih rezova u stilu
muzičkih spotova i reklama što, opet, vuče korene iz stila koi je proslavio Pekimpah (opet) u „Divljoj hordi“. Specijalitet „Armagedona“,
koji dodatno razgaljuje gledaoce jesu citati poznatih filmova. Ponekad je to
sasvim direktno, u dijalozima a ponekad je u pitanju parafraza kakva je ona s
jahanjem nuklearne bombe (znana iz Kjubrikovog
„Dr. Strejndžlava ili kako sam prestao brinuti i zavoleo bombu“, sa
veličanstvenim Piterom Selersom). Takve
sitne cake (montaža, citati) u stvari su vrhunac ovog filmskog delca, ono što
ga izdvaja od gomile celuloidnih avantura-razbibriga za vrele dane i po tome će
ono biti upamćeno duže od jedne sezone (u filmskom raju).
(1998.)
0 komentara:
Постави коментар