Filmski serijali spadaju u omiljene pojmove filmskih kompanija. Razlog
za to je savršeno jasan: nijedan film (osim prvog, naravno) ne počinje
ispočetka pošto ga publika prepoznaje te se rado opredeljuje da odgleda nove
avanture starih heroja. Na račun te „poznatosti“ može se, takođe, i zabušavati
i izvlačiti „na staru slavu“. Sve u svemu, uz manja ulaganja postoji
verovatnoća da se ponešto zaradi. Otuda su serijalima gazde kompanija vrlo
sklone i ima ih u većini popularnih žanrova, trillerima (serijali o Prljavom Hariju, „Smrtonosno oružje“, „Umri
muški“ i dr.), hororu („Noći veštica“
i brojni „Strahovi u ulici Brestova“),
naučnoj fantastici („Zvezdane staze“,
„Ratovi zvezda“ „Terminator“ i „Alien“ koji je ponovo u žiži interesovanja,
obzirom da je upravo startovao četvrti nastavak).
Prva pojava „Alien“-a (1979; kod nas je poznatiji
kao „Osmi putnik“) namah je postala
popularna (čitaj profitabilna) a danas je već nesporni klasik SF i Horror
žanrova. Bosovi „20 Century Fox“-a
bili su namerni da ove činjenice iskoriste i da ustoliče (zarad svoje
dobrobiti) kurentni serijal. Drugi deo priče glatko je isfinansiran i burno
najavljen. Dok je „Alien 1“ bazirna
na reletivno jednostavnoj priči koja je zahvlajujući režiseru Ridliju Skotu i švajcarskom nadrealisti H. Gigeru (koji je smislio izgled
čudovišta) vanredno uspešno izgradila tenziju što konstatno raste do
katarzičnog finala, Džejms Kameron,
režiser nastavka, opredelio se za ratno-pucački spektakl, uz tek trunku horora.
„Alien 2“ bio je solidan uspeh (iako
je manje kvalitetan od prvog dela), sasvim dovoljan da se počne razmišljati o
novom nastavku. I tada su počele nevolje.
Za razliku od serijala
koji vairaju istu priču i već postavljene odnose (u kojima se zna ko su dobri
momci a zadatak loših je da budu gadniji i da zagorčavaju život i otežavaju
pobedu dobricama), serijal o „Alien“-ima
razvija svoju priču. U kom pravcu će ona ići u „Alien 3“ niko u FOX-u
nije znao. Da bi rešili ovaj problem producenti su u tzv pretprodukciju
finansirali 13 milona dolara, utrošili 3 godine, promenili nekoliko scenarista
i režisera i – nisu se proslavili.
Prvi „Alien“ bio je prerada niskobudžetskih SF filmova s kraja 1950-tih („To! Užas s druge strane svemira“, „Stvar s
drugog sveta“ i „Nepoznati užas“), drugi je svemirska verzija standardnih
filmova o komandosima a treći je morao da vodi računa o prethodnicima, o
gomilama imitacija koje su ištancovane, da bude nov i da ne probije budžet. Puno
zahteva, neodlučnosti i zadrški rezultiralo je angažovanjem i otpuštanjem
scenarista među kojima je bio i Vilijem
Gibson, poznati SF kiberpank
pisac. Gibonov scenario je odbačen
jer je „previše epski“ i jer se lik Riplijeva,
koji tumači Sigurni Viver, pojavljuje
samo u prvoj trećini filma; Gibson
nije hteo da svoj rad „prilagodi“ naknadnim izvoljevanjima producenata pa je
isplaćen a njegov scenario dat na prepravke da bi na kraju bio potpuno
iskasapljen i vraćen u fijoku; danas originalni Gibsonov scenario kruži Internetom,
na radost njegovih poštovalaca. U međuvremenu je svaki novi saradnik imao
sopstvene genijalne ideje ali su producenti odmahivali glavom. Kada se konačno
primakao zakazani dan početka snimanja, priča je napisana zbrda-zdola za mesec dana, nađen je nepozati režiser (ni Skot ni Kameron nisu hteli da se upletu u ovaj projekt još jednom) i – film
je snimljen. Tek se tada neko dosetio da se Riplijeva
(samo)ubija na kraju filma (na fatalno isti način kao i „Terminator“ u bazenu ključalog metala)
što nikako nije dobro za sledeće nastavke! Ali je bilo dobro za reklamni slogan
„Aliena3“ – „Kučka se VRATILA!“
„Alien 3“ je prošao vrlo slabo u bioskopima, tek malo su ga
„izvadila“ video i TV prava. Ipak, u
nedostatku novih ideja kompanija je pokrenula proizvodnju četvrtog dela. Prvo
pitanje je bilo: Šta sa Riplijevom?
Bez nje nema serijala, to je jasno. Najlakše rešenje je bilo da se treći deo
prikaže kao ružan san Riplijeva te da
se krene tamo odakle se stalo u dvojci i priča dovede do konačnog, velikog boja
Zemlje i tuđina. Ipak, nakon mnoštvo
varijanti ideja o snu je odbačena kao suviše naivna a ni Viverova, (koja je isprva odbijala da uopšte snimi novi nastavak,
ali se predomislila shvativši da je ova uloga, volela je ili ne, zaloga njene
popularnosti), nije bila oduševljena. Stoga je smišljeno „naučnije“ rešene: Ripli je klonirana i nastavlja da se suprotstavlja
tuđinskoj pretnji istovremeno noseći u sebi larvu čudovišta. U otvorenom
svemiru srešće ljude koji su van kontrole kompanije (što podseća na Gibsonove ideje). Jedna od
najupečatljivijih scena filma, po rečima onih koji su ga videli (i ne baš
povoljno ocenili) je ona u kojoj Ripli
nalazi svoje neuspešne klonove. Svojevrsno iznenađenje je i angažovanje
francuskog režisera Žan-Pjer Ženea koji
svojim prethodnim filmovima („Delikatesna
radnja“, „Grad izgubljene dece“) svakako ne podseća na autore američkog
pogleda na film. Šta je i koliko ponuđeno Ženeu,
zbog čega, odnosno kakve su sve zavrzlame pratile rad na novom „Alien“-u saznaćemo naknadno, kao što je
to bilo i sa prethodnim delovima (mada je poznato da je Kroneberg odbio ponudu sa snimi taj film). Sada je „Alien 4“ u punom uzletu i osvajanju
tržišta pa nije vreme za iznošenje prljavog veša ali pre ili kasnije... Do tada
„Osmi putnik“ je vaskrsao pa ko voli – nek izvoli.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар