„MAVERICK“ I DALJE
„Maverick“ je stalni kandidat za nagradu „najuporniji, najtvrdoglaviji strip izdavač za kioske“. Posle
ko zna koje pauze ponovo je izašao na bojno polje – na ulicu. Ponuda je pomalo
izmenjena (nema više revije „Zenit“ i
deci namenjenih „Štrumfova“) ali su u
igri i dalje „Konan“, večiti varvarin
– borac za svoje blagostanje i, usput, protiv svakojakih čudovišta i tirana, i
revija „Free“ koja preštampava stare
epizode „Modesti Blejz“ i sličnih
krimi avanturističkih stripiva.
Istim manirom
(preštampavanja starih epizoda) ispunjava se i novi strip magazin „Totem specijal“ (u prvobitnoj verziji „Totem“ je donosio kompletne stripove u
koloru na kvalitetnoj hartiji tj. bio strip album na kioscima); specijalni „Totem“ je okrenut humorističkom stripu
u rasponu od Hogara Strašnog, Krcka
do Umapah Paha i Spirua. „Maverick“ je
krenuo i sa sveskama vestern stripova (jedan pisani roman i strip u svakom
broju), te produktima italijanske strip kompanijie Serđa Bonelija – Teks Vilerom, Natan Neverom i novim junakom Napoleoneom.
Bilo kakve da su
primedbe po pitanju kvaliteta sadržaja ovih izdanja, one ostaju u drugom planu
pred činjenicom da uz „Politikin zabavnik“
samo „Maverick“ pokušava da „zavede“
mlađe čitaoce (one koji nemaju običaj da se kreću po knjižarama – ako takvih
uopšte ima) na put uživanja u pričama u slikama.
„MEGATRON“
Naslednik strup
magazina „Tron“ okrenut prevashodno
novom domaćem stripu klasičnijeg usmerenja, garniranog s malo svetskog stripa
slične estetike, „Megatron“ se
uspešno drži ovog smera bez obzira što su pojedine storije slabijeg kvaiteta.
Imena kako što su Gera ili Moebius svakako jesu zalog visokog nivoa
ali ostaje pitanje koliko će izdanje opstati (čitaj, biti isplativo) obzirom na
distribuciju samo u velikim mestima (a distribucija je, uz ovoj zemlji, već
godinama rak rana svih izdavačkih poduhvata – od knjiga do časopisa). Ovo je
utoliko bitnije što domaći ’klasični“
strip nije usvojio manir alternativnog mu brata koji opstaje u mnoštvu
samizdata, fanzina i sličnih prilagođenih izdanja.
„HEAVI METAL“
Strip magazin svetskog
glasa i značaja dostupan domaćoj publici u velikim gradovima, objavio je jednu
epizodu-priču domaćih autora Tucića i
Stefanovića, iz albuma „Treći
argument“ rađenog po pričama Milorada
Pavića, što je svakako veliki uspeh. Nedavno se pojavilo i izdanje ovog
magazina na srpskom jeziku (!), kao najava specijalne serije izdanja za
ovdašnje tržište, što je svakako kuriozum koji neizostavno treba pomenuti.
Redakcija vršačkog magazina za alternativni strip (jednog od zapaženijih i relevantnijih izdanja
za ovu podvrstu JU stripa 90-tih)
rapisala je JU konkurs za strip bez
reči, na koji je radove poslalo 50-tak autora. U specijalnom broju 6-7 objavljeni
su najbolji od pristiglih radova. Na više od 120 strana predstavljeno je 30 autora
u rasponu od već afirmisanih do debitanata. Tako je ovdašnja strip scena dobila
jednu od mogućih tematskih antologija
onoga što se na njoj dešava, utoliko značajniju jer takvih poduhvata nije bilo
godinama unazad. Broj otvara doajen i legenda domaćeg alternativnog stripa, Lazar Stanojević, tablom znamenitih „Svemirona“, nakon koje slede stripovi u
širokom rasponu od klasičnih (akcionih, melodramatskih) do neformalnijih,
’otkačenijih’, uz mnoštvo gegova, crnohumornih storija do krajnje metafizičkih
ostvarenja ili ’crtanih’ snova. Shodno raznorodnosti tema i crtačke tehnike
slede mnogobrojne obrasce, realističke ili varijacije novo-primitivog crteža.
Odsustvo teksta još je više istaklo vizuelne elemente te uticalo da priče budu
ili čvršće strukturirane ili krajnje lepršave (čime je dozvoljeno višestruko
tumačenje i iščitavanje). Žiri konkursa pohvlaio je radove Alekse Gajića, Simona Vučkovića i Redže a nagrađeni su Ivan Grubanov
(najbolji crtež), grupa Momci
(najbolji strip) i tandem Wostok/Grabowsky
(najbolja priča). Opšti je utisak da
domaći alternativni strip, uprkos
svim nedaćama, diše punim plućima odnosno da je „Patagonija“ ovim brojem dokazala svoju važnost za ovdašnju strip
scenu.
„STRIPBUREK“
Specijalno strip
izdanje slovenačkog magazina „Stripburger“
predstavlja strip scene zemalja bivšeg Istočnog
bloka, čime je nastavljena tradicija podržavanja strip stvaralaštva u EX YU prostorima odnosno novih
tendencija bez obzira na državne granice. U ovoj knjizi našli su se strip
umetnici iz Albanije, Bosne i
Hercegovine, Hrvatske, Češke, Estonije, Mađarske, Litvanije, Makedonije,
Poljske, Rusije, Slovenije, Ukrajine i Jugoslavije. Mada je u većini
pomenutih zemalja strip tek u povoju, ’zahvaljujući’ socijalističkom kulturnom modelu koji je strip odbacivao kao
produkt trulog Zapada, ovaj poduhvat
namenjen široj-svetskoj publici (jer je štampan na engleskom), vredan je
kulturan poduhvat. Specijalitet izdanja je da 60-tak strana zauzimaju jugoslovenski autori: Đorđe Milović, Ivan Grubanov, Mladen Oljača,
Aleksandar Zograf, Grabowsky, Lola Milošev, Wostok (koji je uradio i
naslovnu stranu), Bojan Redžić, Ivana
Filipović, Vladimir Stankovski, Toran Jaćimovski, Željko Subotić i Saša
Mihajlović. Domaći stripovi svojim kvalitetom stoje rame uz rame sa
najboljim radovima umetnika iz drugih zemalja a mnoge i dobrano premašuju.
Očito je da u Jugoslaviji radi generacija autora svetskog kalibra.
„NIKAD SE NE ZNA“ WOSTOK/NABOR DEVOLAC, strip album, izdavač Društvo prijatelja Vršca „Vršac lepa
varoš“, 1997.
Album čini 7 storija
(86 strana) tandema Wostok (crtež)/Nabor
Devolac (priča), koji je među najzapaženijim stvaraocima JU alternativnog stripa 90-tih. Wostokov prepoznatljivi
karikaturalno-novo-primitivni crtež i Devolčeve
cinično-satirične priče spojili su se u bujicu urnebesnog crnog humora,
bizarnosti koja je spremna da iskuša čitateljevu sposobnost da načini iskorak u
stranu i odatle sagleda ’normalne’ svakodnevne događaje. Kroz stripove tako
paradiraju neupokojeni vampir-komunista koga proganjaju podivljale, majmunolike
komšije, juri autobus prepun mentalnih i duhovnih bogalja, evociraju se svetle
tradicije Olimpijskih radnih akcija, ordiniraju moderne vračare, drugiju čovek
i njegovi psi (u obliku zeca, žabe, mačke...) i, na kraju, stradaju pod
tomovima Lenjinovih sabranih dela. U
sveukupnom oneobičavanju sadržaja (likovnih i tekstualnih) važan element je Wostokovo dosledno insistiranje na
’nepodudaranju’ reči i slike što, umesto pukog ilustrovanja, rezultira
samosvojnim spojem originalnom po senzibilitetu. Album „Nikad se ne zna“ jedan je od važnih događaja na domaćoj strip
sceni u 1997.g.
ŠKOLA STRIPA SAŠA MARIJANUŠIĆ/DAMIR ŠMIT
Ovaj album/katalog
predstavlja radove polaznika letnje strip
škole u Subotici 1997.g. Time je
pokušaj da se mladi (prvenstveno učenici osnovnih i srednjih škola) uvedu u
svet 9. umetnosti, krunisan publikacijom koja će biti dodatni podsticaj za
nastavak rada kako škole tako i njenih učenika. Izdanje je podeljeno u dva
dela: u prvom se svi autori (njih 20-tak) okušavaju u radu na zadatoj priči,
odnosno njenom dovršavanju pri čemu otkrivaju svoje vrlo različite načine
sagledavanja stripa; u drugom delu nižu se samostalne storije koje su razrada
početnih osobenosti svakog pojedinačno. Uprkos početnilkim manama, razumljivo
neminovnim, čini se da u Subotici
živi nekoliko interesantnih i talentovanih početnika. Možemo im poželeti da
ostanu uporni (tvrdoglavi) u svom samodokazivanju a školi da i ove godine
otvori svoja vrata zainteresovanima.
PROJEKAT „RASTKO“
Jugoslovenski strip stvaraoci predstavljeni su pojedinačno i na Internetu, na raznim i vrlo različitim
tzv ’vebovima’. Objedinjeno, sistematski i seriozno bavljenje ovom umetnošću,
barem kad je domaći strip u pitanju, nije postojalo do pokretanja Projekta „Rastko“. Naime, časopis „Književna reč“ odlučio se za
sveobuhvatno predstavljanje celokupne srpske kulture na Internetu. Projekat Rastko – biblioteka srpske kulture,
obuhvata sledeće neuke i umetnosti: antropologija
sa etnologijom, arheologija, istorija, filosofija, bogoslovlje, filologija i
lingvistika, književnost (usmena, liturgička, umetnička, nauka o književnosti),
drama, muzika, likovne umetnosti, fotografija, film i strip. Oblast stripa
obuhvata (odnosno obuhvatiće jer je u pitanju kontinuirani proces) radove i
informacije iz oblasti srpskog stripa te prikaze svih publikacija i
predstavljanje autora. U pitanju je, dakle, pionirski i višestruko važan poduhvat.
Adresa Projekta Rastko na Internetu je www.knjizevnarec.co.yu.
„ST.RIPPER“ izdavači Rex bioskop i Striper, 1997.
Koprodukcija dva alternativna izdavača predstavlja
stranoj publici (stripovi su prevedeni na engleski) desetak domaćih autora. Kao
i uvek kada su u pitanju alternativci,
čitaoca ’napada’ vatromet ideja, nesvakidašnjih, bizarnih, crnohumornih, kojima
se bez pardona žigošu svakodnevna glupost ali i razara sam strip medij. Broj
otvaraju mlasi crtači Deni
Boj/Atrister/Luka te Mr. Stocca
(ovaj poslednji balone svog stripa puni rečima nekog novog jezika), obojica
skloni lakoj morbidnosti. Cinizmom im se pridružuje Redža dok A. Zgoraf
nastavlja svoja istraživanja snova i njihovih (neugodnih) značenja. Mladi Eugen bavi se mukama stvaranja a Grabowski neobičnom invazijom
vanzemaljaca. Wostok ponovo
(raz)otkriva brutalnost u kolektivnom zaboravu ili zatvaranju očiju. Grupa
Momci i nikola Vitković uranjaju u
edipovsku antiutopiju kojoj je (stilski i likovno) bliska i storija Topuzovića i Popovića. Mafa potpuno relativizuje strip obrasce.
Broj zatvara Nedimova mračna
igrarija. „St.Ripper“ je zanimljivo
oblikovan, kao pismena poštanska pošiljka sa originalnim markicama i radovima
samih autora pa je svaki primerak bibliofilski vredan. Ovo izdanje više nego
uspešno odslikava domaći strip andergraund usmerenja – istina samo delimično
ali to je diktirano obimom izdanja odnosno finansijskom nemaštinom.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар