1.
susret sa živim klasikom tj. klasičarkom SF žanra,
i (za one sklone spekulacijama)
2.
ponovno postavljanje pitanja šta je (i gde je i zašto je) SF?
Odgovor može biti ili sleganje ramenima ili, kako
sama UL
kaže, definicija pogodna samo za ponedeljak ili protiv pitanje: Šta se koga
tiče šta je SF? to je što je i –
tačka.
Gospođa UL, uprkos izjavama (neopreznim) o
definiciji za ponedlejak izgleda da je imala vrlo jasnu ideju šta je (barem za
nju) SF,
jer, „Dvanest četvrti vetra“, zbirka
12 kratkih priča, počev od prve objavljene i plaćene iz 1962. do onih iz prve
polovine 1970-tih, potvrđuje (uprkos, ovakve, hronološke koncepcije slaganja
materijala za čitanje, što je rezultiralo šarolikim zbirom) autoričino opredeljenje
(poštovano uz retke izuzetke), tj. njen realizam najvišeg stepena tvrdoće.
No,
krenimo redom:
„April u Parizu“, prvenče UL, osim malo obećavajućeg šarma ne
donosi ništa više od lakonskog objašnjenja događaja. Ali, prvi mačići se u vodu
bacaju.
„Majstori lože“ variraju, korektno, temu
prognanih naučnika žednih znanja uprkos prepreka. Istu ideju naći ćemo i u
priči „Zvezde ispod nas“.
„Kutija mraka“ je, po mom skromnom
mišljenju, sjajna, netipična Fantasy igrarija
kojoj ni predvidiv kraj ne oduzima šarm.
„Reč oslobođenja“ i „Pravilo imena“ su klasične Fantasy
pričice, dobre, solidne (što će reći, bez onog zrna koje može da oduševi).
„Dobar trip“ je obična realistična priča
(uprkos ukrasima) i nemam pojma zašto je tu gde je.
„Stvari“ rade po principu: mali ljudi u
velikim događajima, i to rade dobro.
„Put do glave“ spada u ono što se u
vreme E. A. Poa zvalo „filozofski dijalog“ i u tim okvirima
ova minijatura sa više mogućih objašnjenja sasvim je solidna.
„Vidno polje“ priča klasičnu priču o
istraživačima nepoznatog koji sreću (šta bi drugo?) nepoznato. Oni, ovog puta,
ulaze u Božiju školu za preobraćanje i, izgleda, ne završavaju je sa najboljim
ocenama.
„Smer puta“ je ispovest svesnog i
savesnog drveta koje pokušava da održi red stvari uprkos nepouzdanim ljudima.
„Oni koji odlaze iz Omelesa“ je, opet,
pričica sa filozofskom tezom. No, obzirom da je u pitanju kratka forma,
eventualna dosada je efikasno izbegnuta.
I to bi bilo sve između
ovih korica, uz dodatak kratkih zabeleški same UL o pričama, zanimljivih
(za čitaoce) zbog one stare teze da piščeva dela znaju (o sebi) više nego
njihov stvaralac, što se, u krajnjem, i ovde potvrdilo.
(Inače, u originalnom
izdanju ove zbirke iz 1975.g. nalazi se 17 priča. Preostalih 5 priča, kojih u
našem izdanju nema, možemo naći ili po starim SF časopisima ili u knjizi „Hainske priče“, Polaris, 1991.)
Kroz sve priče iz ove
zbirke sasvim lako se prati debela linija autorskog motoa UL (koji kaže: psiho-realističko slikanje glavnog junaka
ima prvenstvo nad/pred svim potencijalnim čudesima tehnike i novih svetova).
Varijacijama (novim) na teme (stare) UL je dokazala da se svuda mogu naći
ljudske sudbine, samo ako se valjano traže.
Ono o čemu bi bilo (barem meni) jako zanimljivo razmišljati je kakav bi bio odgovor na pitnaje: U kakvom odnosu su ovakve, uglavnom tvrdo realističke priče sa onima nastalim u okviru tzv. Novog talasa i onima iz antologije „Opasne vizije“, obzirom da su, bar deo njih, nastajale u približno isto vreme? Vredelo bi pokušati da se da odgovor, zar ne?
I još nešto što je
(opet barem meni) interesantno je to što je UL uspela da, ipak, ne
izgubi onu vrcavu iskru iz „Kutije sa mrakom“
i proturi je (pored svih ostalih knjiga u kojima je nema ili ima jako malo) do
priče „Bufalo devojke...“ i sjajnih
bajkolikih segmenata u „Stalno se
vraćajući kući“.
Sve u svemu tj. summa summarum (što bi rekli pokojni Latini), ima, u ovoj knjizi, za svakoga
po malo, nađe se priča po volji svih, osim onih koji vole super-momke u
super-skafanderima. Njima ostaju sve verzije tajnih agenata poznatih kao 007,
006 ½ itd i dr i sl. I nazdravlje im bilo. A i nama preostalima.
(„Emitor“, 1993)
0 komentara:
Постави коментар