Pojava strip
albuma „Avanture u gradu svetlosti -
Iv Rokatanski“ autorskog tandema Dragan
Lazarević - D. de Lazare (crtež) Lazar
Odanović - Lazzaro (scenario), prijatno je iznenađenje u pomalo posustaloj
domaćoj izdavačkoj produkciji; reč je o prvom izdanju nove kuće, tehnički potpuno
profesionalno i kvalitetno izvedenom (odgovarajući papir, jasan otisak na kome
je crno - crno a ne sivo, solidan povez), koje nudi isto takav - kvalitetan -
sadržaj. Naime, između korica (koje nedvosmisleno najavljuju ono što sledi),
znatiželjni čitalac nalazi ’celovečernju’ epizodu stripa o bivšem policajcu a
sada taksisti Ivu Rokatanskom, koja
nominalno nosi naslov „Avanture u Gradu
svetlosti“, i kratku pričicu o privatnom detektivu Giletu Guliću (na francuskom njegovo ime je Gus Daie). U nastavku konzumiranja albuma, čitalac će se sresti sa
malo nedoumica: prva epizoda Iva Rokatanskog,
koja počinje posle nadahnutog uvoda iz pera Zorana
Stefanovića i stranice sa biografijama autora, naslovljena je kao „Svedok“ i na kraju označena kao „prva epizoda“, nastavlja se, od stranice
18, u epizodu „Ključni svedok“ ali
ispod naslova piše i „2. deo“. Strip
nadalje teče do 41. strane gde se uspešno okončava, samo uz jedno „KRAJ FIN“ bez ikakvih naznaka o
epizodi. Daljim pažljivijim razgledanjem otkriće se da je ’prva epizoda’ nacrtana 1987.g. a (verovatna) druga 1985.g.
Naravno, svrha ukazivanja na ove činjenica nije cepidlačenje već nešto sasvim
drugo, o čemu svedoči i poslednja stranica albuma: reč je, dakle, o anatomiji
nastajanja strip junaka odnosno serijala o njemu; posle epizode „Ključni svedok“, najpre objavljene u
časopisu „Oscar“ br. 1. 1987.g. snažljivi,
pomalo neurotični taksista (kome u vozilo uleću svakojaki tipovi progonjeni od
drugih, mračnijih tipova), pojavljivao se u magazinima „Kontejner“ i „Finesa“ a
u Francuskoj u obliku kolor strip albuma. Autori su, očito sa
namerom da Rokatanskom nastave život,
smislili i njegovu prošlost (kao prgavo-neuredno-neobrijanog inspektora koji
daje otkaz a taksi dobija na poklon). Sve je, dakle, bilo spremno za
višeepizodijsko-dugogodišnji serijal koji bi zabavio publiku svojim pričama i
gegovima. Ikonografija je razrađena (krimić
u ’betonskoj džungli’), scena postavljena,
osnovna-početna situacija zadata - na tim temeljima mogu se smišljati i
razvijati nove epizode o krupnim i sitnim gangsterima i prevarantima, poterama,
jurnjavama kolima po ulicama Pariza, tučama
i pucnjavama te, konačno, doskočicama i nadmudrivanjima Iva sa svojim dežurnim ’pajtosima’.
Rečju, serijal je osmišljen/zaokružen i spreman za realizaciju. Ipak, uprkos
temeljnim pripremama i ubedljivim prvim radovima, Iv Rokatanski, sticajem okolnosti, nije uspeo da dostigne ni svoju
’prvu mladost’ a kamoli zrelost. Uprkos zanimljivoj priči koja se dobro razvija
na nivou osnovnog zapleta a usput je ’začinjena’ sitnim ali dopadljivim
detaljima i čistom, sigurnom, karikaturalnom crtežu, kakav se može videti samo
kod talentovanih i prekaljenih strip profesionalaca, serijal o Ivu Rokatanskom nije opstao, tako da
sada, danas, umesto iščitavanja 17-tog ili 21-vog albuma, kao svojevrsnu arheološku
dragocenost, čitamo prvu svesku ovog stripa.
Ništa
bolju sudbinu nije imao ni Gile Gulić
koji je D. de Lazare crtao po
scenariju Žan-Klod Smita - Mitika.
Zgode i nezgode sitne propalice koja gleda da u svakoj prilici izvuče korist za
sebe (makar varao i potkradao mušterije ali i lokalnog bakalina) uspevaju u par
stranica da ispričaju slučaj, naprave obrt i ostave ’kuku’ za novu epizodicu.
Političko-rasno ’nekorektan’ i, u krajnjem, potpuno nesimpatičan, Gile uspeva da ostane ’živ’ i upamćen. Lazarevićev crtež je krupniji u odnosu
na „Rokatanskog“, sa manje detalja,
ali i nadalje uspešan i funkcionalan.
U
konačnom svođenju utisaka čitalac albuma „Avanture
u Gradu svetlosti - Iv Rokatanski“ ne može da bude nezadovoljan. Imao je
priliku da čita zabavnu, uzbudljivu priču sa brzim obrtima i duhovitim
dijalozima, dobro kadriranu i nacrtanu. „Iv“
i „Gile“ u potpunosti su ispunili sve
zahteve strip podžanra (karikaturalni-humoristički
krimić) kome pripadaju, lako nadmašujući mnoge istorodne junake i postajući,
stoga, etalon za razmeravanje uspešnosti stripova koji dolaze iz ove branše.
(„Kvartal“ br. 19, 2013)
0 komentara:
Постави коментар