U TV sezoni 1998/99 serija „Dosije
X“ neprikosnovena je medijska zvezda koja se, pošto je na vrhu gledanosti
već tri godine, lako i pomalo rutinirano, baškari na udarnim terminima u eteru SAD i ostatka Zapadnog sveta. Foks biznis
TV kompanija koja stvara ovaj
program, okrepljena sigurnom prođom robe, radi punom parom a komercijalni
timovi unovčavaju slavu na sve moguće načine: od majica, kapa i šoljica za kafu
preko časopisa, postera i knjiga do distribucije kaseta sa već emitovnim
epizodama, internet vebova, klubova obožavalaca i putujućih „Dosije X“ sajmova koji ih obilaze.
Potvrda uspešnosti su i pojave klon-serija (takva su i kratkotrajna „Tamna nebesa“), i umetanje „Dosijea X“ u druge popularne medije,
što će reći citiranje, parafraze, parodije u stripovima, drugim TV serijama ili
programima. Moto serije „Istina je negde
napolju“ postao je deo svakodnevnih razgovora, gotovo uzrečica. Očito,
poslednje godine ovog veka protiču i u znaku „Dosijea X“.
Gde su vanzemaljci?
Da je publika velika i
nerešiva zagonetka znaju svi koji nameravaju da ulože pare u zabavljački
bizniz. Uprkos svakovrsnim istraživanjima i planiranjima, sudbina proizvoda
rešava se na Njegovom Veličanstvu Tržištu.
Otuda brojni slavni promašaji i zadesni uspesi. „Dosije X“ pripada ovim potonjima jer nije krenuo sa velikim
budžetom već oprezno i pipavo, što ne znači da nije potegnuto i nekoliko caka
za koje se računalo da će da pale kod masa. Sudeći po rezultatu, mešavina
rizika i igranja na sigurno bila je prava.
„Dosije X“ nije standardna (svemirska) SF serija, kao legendarne „Zvezdane
staze“ i brojni joj nastavci, čime
je ciljna grupa proširena i na one koji nisu ortodoksni SF fanovi. Teme epizoda žanrovski su prepoznatljive – od primarne
pojave vanzemaljaca do svakakvih paranormalnih fenomena – ali je pristup
specifičan; umesto kojekakvih čudaka i mutnih tipova, glavni junaci su državni
službenici, agenti FBI, dakle
pouzdane, trezvene, lepo podšišane, očešljane i obučene persone. No, dok se, s
jedne strane, stavlja akcenat na sigurnost koju država garantuje i nudi
podanicima, s druge strane, ta ista sigurnost dovedena je u pitanje uvođenjem u
igru već famozne teorije zavere, jer
unutar države ima loših momaka kojima dobrobit širokih masa ne leži na srcu.
ce Fiction. Kraj te fame doneli su vanzemaljci ali –
pravi. Misterija NLO-a postala je
kamen spoticanja dijaboličnih razmera. Od kraja II svetskog rata, kada su se NLO masovno pojavili a država nije mogla
da za to da zadovoljavajuće rešenje, pitanje poverenja u nju (državu) stalno se
zaoštrava. Događaj u gradiću Rouzvil,
1947. godine, kada je nešto palo a vojska sakrila dokaze i pokušala da zataška
slučaj, svima, manje il više zainteresovanima (nezainteresovanih nema jer je u
pitanju ulog najveći od svih: odgovor na pitanje da li smo sami u svemiru i,
ako nismo, ko je gazda), postalo je jasno da se tamo gore (na nebu i državnom
vrhu) nešto muti i krije od naroda. Mašta mnogih je proradila i tako
nadomestila nedostatak činjenica, pa su razvijene silne teorije: te svemirci su
nas posećivali još u dalekoj prošlosti i uticali na razvoj čovečanstva (što i
nije pohvalno za njih), te kontakt treće vrste je uspostavljen ali se o tome
ćuti, te od palih NLO-a je maznuta
tehnologija, te svemirci su među nama... I kod ove poslednje teze „Dosije X“ dolazi na svoje i razvija
priču o velikoj zaveri svetskih glavonja-drmadžija i tuđina i opakim planovima
za ostvarivanje mračnih rabota. Prosečni konzument TV-a i šarene štampe odavno je progutao teoriju o kvarnosti države
i podložan je povremenim napadima paranoje, što seriji baš odgovara. Nevernim Tomama, pak, ostaje da, ako im
je dilema o svemircima smešna, reše onu o ubicama Kenedija. Ova linija kvazi
autodestruktivnosti odavno je poznata u američkom SF-u (kao i krimićima i špijunskim trilerima). Stoga je zemlja
najčešće uništavana najezdama pomahnitalih vanzemaljaca upravo Amerika. Na uvrnut način – propašću –
sugeriše se da je Amerika centar
sveta jer da je 13. rupa na svirali ne bi je niko, a ponajmanje vanzemaljci,
napadao. U nastavku programa, pak, zahvaljujući snazi, pameti i „svijetlom oružju“ made in USA, svet biva
spasen pošasti, čime je dokazano ko je glavni. Naravno, tu i tamo nađu se i
poneke izdajice i ludi naučnici koji imaju paklene planove za pokoravanje Velike Demokratije ali bivaju sređeni po
kratkom postupku. Ova „samohval -
smaodrek“ šema funkcionisala je decenijama u toj USA Scien
Agenti Skali i Molder, dakle, s dozvolom države
(onog dobrog dela), kao ozbiljni isrerivači duhova, njuškaju po nenormalnim
stvarima širom Severne Amerike a i dalje (jer se muti i u Južnoj Americi, Rusiji i Iraku, sve
nedemokratkim mestima koja ugrožavaju Slobode
čovečanstva; tako se trenutna politička situacija lepo koristi i u „umetničke svrhe“). Ali, kad god dobrice
nabasaju na nešto krupno i gadno, Zavera
ih omete da isteraju Pravdu do kraja.
Stalno se naziru prsti moćnih krugova ali navaljalci su bar pola koraka ispred
dobrih momaka (i devojke). Borba za Istinu
tako se odvija na dva plana, spoljnem i unutrašnjem. Ipak, napredni
elementi već će stati za vrat nevaljalcima i otkriti tajne vanzemaljaca,
fabrikovanih virusa, klonova, crnog raka, medijuma i svega drugog što vas je
brinulo, što ste oduvek hteli da pitate a niste znali koga. „Dosije X“ je upravo zato tu, da pokaže
kako se stvari nisu bespovratno otrgle kontroli i da će Dobro pobediti. Što će reći, sve je po oprobanom receptu: mi vas ložimo pa posle hladimo (i
zgrćemo zelene novčanice).
Ko se voli taj se ljubi
Naravno, junaci serije
živi su ljudi, pate, imali su teško detinjstvo, traume, muče ih sumnje, nisu
iskvareni, odani su idealima Slobodnog
sveta. Šema policijskih filmova „dobar
i loš u timu“ ovde je prebačena u varijantu „onaj koji veruje i ona koja ne veruje“. Umesto da muškarac bude
zagovornik zdravog razuma a žena sklonija ezoterijskom, u seriji je podela
obrnuta, tek da zbuni gledaoce. A da bi se isti još više vezali za junake, tako
mlade i lepe, ubačena je i mala neizvesnot: pošto su oboje zdravi i usmereni na
suprotni pol, kad će da se smuvaju? Neki nežni fluid postoji ali nikako da dođe
do realizacije, taman da se cmoknu – nešto šušne... Za podgrevanje dileme
koriste se i fotosi na kojima su golišavi Skali
i Molder zagrljeni u krevetu. Poruka je jasna: biće i toga ali budite
strpljivi i gledajte nastavke a mi ćemo skupo da prodajemo termine za reklame.
I, sve u svemu, serija
grabi napred u profite. Nije joj odmogao ni letošnji film koji je totalni
bućkuriš (autori nisu znali šta da stave u dva sata pa su potrpali sve što im
je palo na pamet). Uspeh serije je toliki da je studio naručio priču od Stiven Horor Kinga a onda mu je, ’ladno,
vratio na doradu što je Kralj
prihvatio bez protesta (valjda ceni da se isplati očešati se o tuđu slavu i
lovu). Skali i Molder, naravno, i dalje
(već šestu sezonu) tragaju, ubacuju svoju ciglu u zid paranoje koja hara
svetom, bez obzira da li svemirci postoje ili ne.
A postoje, zar ne?
(1998)
0 komentara:
Постави коментар