Možda bi najpreciznijie
određenje ove zbirke (koliko je to, kada je poezija u pitanju, uopšte moguće)
bilo citiranje naslova prve zbirke Anastasa
Nastevskog koji glasi – „Posmatram“.
„Suđenje tišini“ je, čini se, niz slobodnih fizičkih/duhovnih pogleda na
okruženje i senzacije koje viđeno, sagledano, izazivaju. Nalazeći se u centru
sebe kao tela (samo)svest osmatra, zapaža, prepuštajući se pukim utiscima i
vencima asocijacija što se nižu, nadovezuju, prepliću. Pogled dokono, slobodno
i spontano bludi na sve četiri strane sveta, skače s motiva na motive, počesto
različite da bi se, zatim koncentrisao na poneku znak (skazaljke, manastir,
ikonu, pajzaž...) i „pronašao ga“ u nekoliko varijacija koje se grupišu u mikro
celinu da bi se, opet, nastavilo sa lutanjem. Otuda, zbog te kompaktnosti u
raznorodnom, zbirka nije podeljena u cikluse kao zatvorene delove već je
potpuno otvorena, data u „komadu“. I same pesme su različito strukturisane, od
pukih prepisa viđenog, preko nekoliko labavo vezanih slika odnosno „usputnih“
misli do pažljivo razrađenih i zaokruženih celina, što upravo i odgovara
reakcijama posmatrača: preko nekih objekata on će preći samo ih ovlaš
konstatujući dok se na drugima zadržava, analizira ih, same i u kontekstu,
napušta ih i vraća im se iz drugih smerova, s drugačijim raspoloženjima i
očekivanjima. Postepeno se u naizgled haotičnim utiscima, obilju prostora i
vremena naziru konture velikog mozaika, slagalice deo koje je i sam pesnik (i
mi s njim). Otuda se sva lična istorija (detinjstvo, odrastanje u drugačijem
sistemu), sadašnjost, delanje i mišljenje, stapaju u šire planove masa predaka,
savremenika i potomaka, svih vođenih nesagledivim usudom. Nastevski ipak ne podleže nacionalno-etničkim ključevima i vizurama
određivanja dešavanja. Njemu su bliža očitavanja na nivou grupa jedinki koje su
zapravo izmanipulisane pozivanjem na „velike“ vrednosti (podložne lakoj
potrošnji i preformulisanju prema potrebama). Pesnik prepoznaje te male ljude
(i sebe) u žrvnju istorije beznađa, laži i prevara, otimanja i obećanja.
Otkriće ovakvih ustrojstavta i spoznaja da su neumitna (a Priroda, kao mogući kontrapunkt, simbol ravnoteže i trajnosti,
skrajnuta je i poništena), izvor su tihe rezignacije dominantne u većini
pesama. Ono što preostaje jeste pokušaj da se u tišini proživi život svagdanji.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар