Već svojim prvim romanom „Mefisto
i Zlatokosa“ (Esotheria, 1994) Krstić je najavio sasvim specifična i za
ovdašnje prilike neuobičajena interesovanja. Priča o ljubavi palog anđela, Čupača duša i Sudije pred vratima Pakla i prelepe
plavuše, smeštena u nebeski i podzemni svet, sa mnoštvom živopisnih likova, od Lucifera preko Hrista do samog Boga,
plenila je maštovitošću i finim humorom. „Škola
sreće“ sa podnaslovom „Roman sa
šestoro vrata“ nastavak je i produbljavanje prvim delom započetog
istraživanja u oblasti/žanru koji bismo mogli nazvati „metafizička fantastika“ i koja su na tragu pisaca kakvi su npr. Remizov, Bulgakov ili Andrejev.
Knjigu čini šest
relativno nezavisnih priča smeštenih u nedefinisano vreme i države (ponegde po
imenima junaka ili pominjanju neke mašine mogu se naslutiti moguće odrednice,
što ipak nije od prevashodnog značaja za pripovesti) i ispričanih u
naizmeničnim monolozima protagonista što će rezultirati i odgovarajićim „rašomonskim“ efektima. U svim pričama
aktivno učestvuju, upravljajući postupcima smrtnika, Mefistofeles, Anđeli, Smrt i Sreća
otelotvorene u telima mladih žena, a pominjana škola mesto je između Raja i Pakla u koju odlaze ličnosti
suviše jake da bi svoje vanzemno postojanje nastavile u tradicionalnim
utočištima Dobra i Zla. Sama škola je
bila pokušaj da se čovečanstvo izdigne na viši nivo egzistencije ali ju je Tvorac razrušio a anđele, njene
osnivače, „prekomandovao“ u Pakao.
Krstić u svojoj fantastičnoj „geografiji“ tretira religije
(hrišćanstvo, budizam, islam...) kao kulturološke tekovine, ne dotičući ravan
verovanja, i na njima slobodno gradi svoju romanesknu strukturu. Znane
situacije i simboli (prodaja duše, simbol broja 6) smeštaju se u drugojačije
kontekste uz dodatak reinkarnacija, vremenskih krugova, paralelnih svetova,
horor motiva, aluzija na verske pogrome. I sama je knjiga akter priča,
neprestano se menja, od skrivenog izveštaja do knjige kojoj nedostaju ključna
poglavlja, od fresaka na tavanici pećine do skulptura u galeriji. Naravno,
junaci uvek nalaze samo 5 delova slagalice, nikad poglavlje o samom sebi te se
kao uslov za ulazak u školu – ispunjavanje zakonitosti broja 6 – uvek
pojavljuje susret sa Mefistom. Besmrtni
akteri, odnosno ravan koja je njihovo stanište, umnogome podsećaju na panteone
antičkih božanstava, prepune zavisti, sujete, spletki, sitnih kaprica i
podmetanja onih što su na nižim lestvama hijerarhije.
Za ljudske činioce,
pak, osnovna pokretačka snaga je muško-ženski odnos, interakcija ova dva principa
kako u telesnom vidu tako i prenosnom (ambicija, borbenost, intrige...). Sile
privlačenja i odbijanja, potpunog predavanja, duhovnog i telesnog, i otpora
koji preko zabave-koketiranja zadire u bazične strahove jedinke od bezuslovnog
pokoravanja izjednačenog sa brisnajem samostalnsoti jedinke, dejstvuju u svakoj
od priča koje se pojavljuju kao svojevrsne varijacije na fatalni sklop.
Neprestani ples između krajnosti, u oba predznaka poništavajućih, vrtoglavi
ples (kako to kaže Kajoa) Erosa i
Tanatosa, neodoljiv je. On pokreće, gradi i razara kraljevstva jednako lako
kao i jedinke i vodi događaje neumitnom finalu. Ova snaga, starija od svih
nanosa društvenog, državnog ili religijskog, rečju civilizacijskog, jedina je
ulaznica za školu sreće. Krstić je pokušao, i uspeo, da nam
dočara taj zanos koga i bogovi uvažavaju i lako mu podležu.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар