Krajem maja odnosno u prvim danima juna 1994.g.
vreme su navršavanja jednog izuzetnog jubileja za JU SF scenu. Naime, navršava
se 10 godina od pojave prvog toma Science Fiction almanaha „Monolit“,
priređivača i izdavača Bobana Kneževića, knjige koja je sinonim definitivnog
preokreta u shvatanju i razmeravanju SF žanra na ovim prostorima.
I
Situacija
na JU SF sceni početkom 1980-tih
podsećala je na svojevrsno vrzino kolo. Posle velikog buma pojavom almanaha „Andromeda“, 1976.g. koji je
uzrokovao obnavljanje SF biblioteke
„Kentaur“ i pojavu SF časopisa
„Sirius“, odnosno kasnije i privatnog izdavaštva čiji je pionir Zoran Živković sa edicijom „Polaris“, SF žanr se izborio za pravo
postojanja na kulturnoj sceni tadašnje SFRJ.
Objavljuje se priličan broj SF knjiga
a brojna je i publika koja te knjige konzumira. No, u godinama koje slede
postaće sve očitija jedna potencioalno opasna tendencija – prevode se i
objavljuju prevashodno dela iz 1950-tih i 1960-tih godina dok je savremeni SF potpuno zanemaren. Prosečni
jugoslovenski čitalac i ljubitelj SFa
zna da su Artur Klark i Isak Asimov najbolji SF pisci svih vremena, da je tek daleko iza njih Herbert sa svojim ciklusom „Peščana planeta“ a zatim sledi gomila
manje vrednih ili bezvrednih pisaca. SF
je za tog istog čitaoca uokviren u granice tzv Hard SFa tj. onog okrenutog napretku prirodnih nauka i svemirskoj
budućnosti čovečanstva. Shodno ovom svom (ne)znanju publika traži samo dela
svojih omiljenih pisaca a izdavači im, u ime zarade, to i nude.
I dok u Jugoslaviji caruju pomenuti „najbolji SF pisci svih vremena“, u svetu
su stvari sasvim drugačije. Veliki umetnički prevrat u žanru, nazvan „Novi talas“, od polovina 1970-tih
donosi briljantne plodove jednog novog, umetnički ambicioznijeg sagledavanja
žanra a na obzorju se već diže plima nove generacije pisaca neopterećenih
paraliterarnom istorijom žanra i pune blistavih ideja, među kojima će biti i
ona nazvana „kiber pank“. Naravno, i
dalje postoje pisci koji stvaraju stari, dobri tradicionalni SF
- i među njima ima i dobrih autora – ali, činjenica je da težište novih
događanja nije među tim piscima već negde drugde.
O svemu
ovom u Jugoslaviji niko (ili niko od
čitalaca prevedene SF književnosti)
nema pojma. A onda...
II
A onda se
pravo ni od kuda pojavio „Monolit“,
knjižurina monolitnog izgleda i sadržaja. Na 500-tinjak strana većeg formata
sakupljene su priče, novele i jedan roman autora potpuno nepoznatih (naravno, u
Jugoslaviji) ili autora čija su
šablonska dela prevedena a remek-dela ostala prećutana. I, začudo, nigde u
njizi ne beše ni Artura Klarka ni Isaka Asimova. Umesto njima „Monolit“ je otvorio svoje dveri sjajnim
svetovima neobuzdane mašte, „Novom
talasu“, svetovima koji do tada ovde nisu postojali. I – kako to već biva
posle epohalnih činova – ništa više nije bilo isto a istorija je krenula
napred. Velikanima kakvi su Silverberg,
Elison, Tiptrijeva, R. R. Martin, pridružili su se u sledećim monolitnim
tomovima, novi pisci, nove vizije.
III
Koncepcija
i struktura „Monolita“ određeni su
već prvim brojem. Formalno, „Monolit“
je podeljen u 3 segmenta (po čemu je blizak „Andromedi“).
Svaki tom otvara roman, na prvih 150-200 strana; najveći prostor, gotovo 300 strana,
zauzimaju priče i novele koje su specijalitet „Monolita“, a poslednjih 20-tak strana ispunjavaju teorijski
radovi. Nema robovanja izvikanim imenima, niti je bitno da li je pisac početnik
ili autor srednje tj. neke druge generacije. Snaga njegovih priča/svetova karta
je za ulazak na stranice „Monolita“.
Prvi tom „Monolita“, odnosno sledeća 4 toma
donosili su radove originalno objavljene 1970-tih i 1980-tih, često nagrađivane
značajnim žanrovskim nagradama (Hugo
i Nebula), da bi, pošto je zaliha
najbitnijih dela iz tog perioda istanjena, na stranice „Monolita“ stigle priče i novele od čijeg nas originalnog objavljivanja
dele tek 3-4 godine. Obzirom na krajnju oskudicu u ponudi kratke SF forme u Jugoslaviji, „Monolit“ je postao i posebni (antologijski) vodič
kroz najnovija i najvrednija dešavanja u svetskom SFu (a to znači ne samo u američko/britanskom već i u francuskom).
Horizonti literarnog interesovanja „Monolita“
svakim brojem sve su širi. „Monolit“
prati tendenciju mešanja Horor, Fantasy
i SF žanrova i objavljuje i priče
kojima SF čistunstvo nije jača
strana. A na monolitnim stranicama našlo se mesta i za dela domaćih SF pisaca, kao dokaz da ono što se ovde piše
nimalo ne zaostaje za stranim ostvarenjima.
IV
Kao i svaki
pozitivni pomak i „Monolit“ je teško
nalazio put do čitalaca sviklih na velika imena i omeđene vidike. Ali
neograničeni entuzijazam i hrabrost Bobana
Kneževića nisu se, uprkos teškoćama, pokolebali. 1985.g. pojavio se „Monolit 2“ za koga mnogi tvrde da je
jedna od najboljih SF antologija u
svetskim razmerama! I u sledećim godinama „Monolit“
je stizao u manje-više redovnom, godišnjem, ritmu da bi prošle godine izašao
osmi tom ove monolitne pojave koja je postala inicijalni događaj, kult pojava
koja uzrokuje promene u svetu oko sebe. „Monolit“
i njegov priređivač i izdavač zauzeli su svoje mesto u istoriji JU SF scene, istoriji koja i dalje traje
i koju oni, snagom svoje vizije, grade. Poželimo im da sledeća dekada bude
bolja za njih i nas, na radost Umetnosti.
(„Košava“, 1994.)
0 komentara:
Постави коментар