„Striper, magazin za ekstremiste“ broj 7, pojavio se na
kioscima! Već ovaj začuđujući podatak dovoljno je opravdanje za novinski tekst
(čak i uprkos neravnomernoj distribuciji, vremenskoj i prostornoj, što će reći
da ga ipak nema u svim gradovima, odnosno da se, tamo gde jeste, nije pojavio u
isto vreme nego je ponegde kasnio). U pitanju je potez visokog rizika,
ekonomski najverovatnije neisplativ ali sa jednom značajnom mogućnošću: da će i
van strip centara (Beograd, Novi Sad,
eventualno Niš) neko kupiti „Striper“
i da će se tom/toj klincu/klincezi sadržaj dopasti, da će tako otkriti da još
neko razmišlja kao ona/on, a možda će iz fascikle izvaditi skrivene crteže ili
nacrtati neke i sve to poslati izdavaču. Naravno, biće i onih što će baciti ovu
svesku jer u njoj nema očekivane lake zabave i razbibrige ali, rekosmo, rizik
postoji.
A šta se može naći u ovom raritetnom
izdanju?
Sama mistično-jeziva korica Relje Pajića, sa naslovima-parolama (Teslin eksperiment, Novo tumačenje snova,
Tajne organizacije, Predskazanja, Proročanstva, Prognoze, Vukovi ne
zaboravljaju, Zver se kaje, Poslednji dan) parodira bombastične naslove
novina koje su se namnožile u ova smutna vremena.
Unutrašnjost, pak, pruža uvid u svo šarenilo domaćeg
alternativnog stripa kome je zajednički činilac autorska samosvojnost u
iskoraku u bizarno, na nivou priče i crteža. Bezazlenu otkačenost ponudiće Neda Dokić, mr. Stocca ili Momci, u kaiš gegovima, a table Nede Dokić te Wostoka i Grabowskog dodaće i zrno dečije lucidnosti pomenutoj
naivnosti/nevinosti, u čemu će im se pridružiti „Fantom iz sudopere“ Miloša Krsmanovića.
U dužem, bezimenom stripu Dejan Uzelac zavodi razigranom grafikom,
dok „Dobar dan“ Cirila Hornjaka donosi
crtačke egzibicije povodom „krevetskih“ igara.
Danijel Savović u pričici „Sve, sve ali zanat“ zabavlja nas
značenjem poslovice u starom-novokomponovanom svetu.
Mračna priča i grafika dopunjuju se
u stripu Jakoba Klemenčića o vukovima
koji (još od korica) ne zaboravljaju.
Saša
Mihajlović u stripu bez reči demonstrira suvereno vladanje višeslojnom
pričom u vizuelno prepoznatljivom miljeu.
Uspešno poigravanje naracijom u
(ne)stvarnom svetu lutaka predstavlja i preporučuje i preporučuje Ivana Grubanova, još jednog mladog a
„proverenog“ autora.
„Poslednji
dan“ Tihomira Čelanovića nova je epizoda iz mikrokosmosa bubica (koje se
ponašaju kao ljudi) sa ponešto (na prvi pogled) prekomplikovanim crtežom.
Za (eventualne) novopristigle u
ekstremni priče u slikama, čitanje „Stripera“
najbolji je način da se upoznaju sa ovim smerom 9. umetnosti i odluče da li će
mu pristupiti. Čitaoci koji već poznaju „materiju“ u novom broju će moći da
isprate radove starih prijatelja. Dakle, kako bi rečeno u jednoj reklami „za svakoga po nešto“, već prema volji i
afinititetima.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар