1994. je godina jubileja izuzetno značajnih za JUgoslovensku SF scenu. Naime, deset godina ranije, 1984., pojavio
se prvi tom Science Fiction almanaha
„Monolit“ u izdanju Bobana Kneževića,
kome je ovaj projekat bio prvi nezavisni izdavački poduhvat kojim se predstavio
široj javnosti.
MONOLIT
Pojava „Monolita“ označila je prekretnicu u
ovdašnjim shvatanjima i razmeravnjima svetskog SF-a. Pre „Monolita“
znanja prosečnog čitaoca u Jugoslaviji
o događanjima u svetu SF-a svodila su
se (uz retke izuzetke) na poznavanje dela originalno objavljenih 1950-tih i
1960-tig i to, pre svih, Artura Klarka
i Isaka Asimova, koji su proglašavni
za najbolje SF pisce svih vremena. SF
je svođen u granice tzv Hard SF-a.
Dela novih/drugih pisaca uglavnom nisu objavljivana jer su čitaoca tražili samo
knjige Klarka, Asimova i Herberta (a tražili su ih jer za druge
pisce nisu znali).
U to vrzino kolo pravo
ni od kuda uskače „Monolit“ nudeći
dela koja drugi izdavači („Kentaur“,
„Polaris“, časopis „Sirius“) nisu hteli/smeli da objave. „Monolit 1“ otkriva Silverberga, R. R. Martina, Vorlija, Tiptrijevu i druge nepoznate
pisce (ili objavljuje izuzetna dela pisaca do tada predstavljanih
minorno-šablonskim radovima). Svako ko je pročitao „Monolit“ otkrio je blistave svetove neobuzdane mašte, otvorene su
mu dveri revolucionarnog „Novog talasa“.
Naravno, kao i svaki
epohalni postupak i „Monolit“ je
teško nalazio put do čitalaca sviklih na izvikana imena i ograničenu maštu,
nespremnih da svoje navike menjaju. Ali, neograničeni entuzijazam i hrabrost Bobana Kneževića nisu se dali lako
pokolebati i 1985.g. izlazi iz štampe „Monolit
2“ za koga se bez ikakvih ograda može ustvrditi da je jedna od najboljih SF antologija na svetskom nivou!
Ponuđeni izbor bio je vrhunski, po principu najbolje od najboljeg iz svetske
produkcije 1970-tih.
Izuzetni kvalitet „Monolita
2“ definitivno je ustoličio ovaj almanah i osigurao interesovanje čitalaca
i za sledeće tomove koji su se ređali u, manje-više, godišnjem ritmu. Tako je
1993.g. izašao osmi tom „Monolita“ a
u godini jubileja očekuje se da, ako prilike dozvole, broj godina izlaženja
bude izjednačen sa brojem tomova.
Struktura „Monolita“
definitivno je određena već prvim brojem (a po ugledu na jedan, za JU prilike, takođe značajan SF alamanah „Andromedu“ – izdanje BIGZ Beograd – iz 1970-tih, kojim je
počela era ponovnog interesa za SF u Jugoslaviji). „Monolit“ otvara SF
roman, na prvih 150-200 stranica a preostalih 300 ispunjavaju novele i priče,
koje su, najčešće, laureati najznačajnijih žanrovskih nagrada. Prvi tomovi „Monolita“ sadržavali su priče i novele
iz 1970-tih i 1980-tih godina da bi kasniji tomovi pretežno objavljivali kratke
forme koje su se originalno pojavile pre 2-3 godine, čime je „Monolit“ postao (obzirom na nepostojanje
SF časopisa) svojevrsni vodič kroz najnovija
dešavanja u žanru. Doda li se rečenom da su u „Monolitu“ zastupljene i Fantasy
i Horror priče, jasno je da ova knjiga monolitnog izgleda (oko 500 strana
većeg formata, što čini da svaki tom u sebi sadrži najmanje 3 „normalne“ knjige
od po 300-tinjak strana), svako njeno pojavljivanje znači događaj za ovdašnji SF svet.
Na kraju priče o „Monolitu“
recimo i to da se u njemu objavljuju i priče domaćih autora (nagrađene na Konkursu Znaka Sagite) i da stoje
potpuno ravnopravno sa pričama i novelama svetskih autora.
EDICIJA ZNAK SAGITE
1985.g. Boban
Knežević je čitaocima, osim „Monolita
2“, ponudio i 5 knjiga u novopokrenutoj SF
ediciji „Znak Sagite“, po kojoj će nazvati i svoje izdavačko preduzeće. Od
prvoobjavljene knjiga (sjajnog romana „Invertirani
svet“ Kristifora Prista) do kraja 1993.g. u ediciji su izašle (uporedo sa „Monolitom“) 32 knjige. Sve knjige
karakteriše opšte opredeljenje Bobana Kneževića
koje glasi: Najvažniji je kvlaitet dela,
nevažno je da li ga je napisao pisac početnik ili klasik žanra, da li je knjiga
SF, Fantasy ili Horror.
Najzastupljeniji pisac
u ediciji „Znak Sagite“, sa čak 10
romana u 8 knjiga, je Rodžer Zelazni.
5 romana pripada njegovoj znamenitoj „Amber“
seriji, sjajnoj mešavini SF-a i Fantasy-ja, a među preostalih 5 romana
nalaze se i remek-dela kakva su „On koji
oblikuje“, „Stvorenja svetlosti i tame“, „Ostrvo mrtvih“, „Zovite me Konrad“. Doda
li se ovom spisku i roman „Gospodar
svetlosti“, objavljen u „Monolitu 2“,
imamo pred sobom više nego valjan izbor iz dela jednog od najznačajnijih
stvaralaca SF-a.
Još nekoliko autora „Novog talasa“ zastupljeno je sa po više
romana u ediciji „Znak Sagite“. Tu
su, pre svih, veliki mag pomerenih stvarnosti, Filip Dik (sa romanima „Tecite
suze moje, reče policajac“ i „Tri
stigmate Palmera Eldriča“), briljantni Samjuel
Dilejni (sa remek-delom „Ajnštajnovski
presek“ i dobrim romanom „Vavilon
17“), Robert Silverberg (sa prefinjenim „Umiranjem
iznutra“ i „Knjigom lobanja“,
odnosno sa u „Monolitu“ objavljenim
romanom „Vremenska promena“). Samo
jednom su se, za sada, predstavili Benford,
Mekafri, Bredberi te Barker sa
svojom zbirkom „Knjige krvi“.
Edicija „Znak Sagite“ objavila je i sve izuzetne antologije: „Antologiju savremene francuske fantastike“ (kojom
nam otkriva izuzetne svetove uronjene u nasleđe nadrealizma) i „Horor antologiju“ (prvu ovdašnju
serioznu knjigu posvećenu ovom žanru koji predstavjaju priče 3 autora, koji su
temelji horora XX veka – Lavkraft, King,
Barker). Zbog ovako širokog zahvata u žanrove fantastike edicija „Znak Sagite“ je promenila i
ime, iz SF edicije u ediciju književne fantastike.
DOMAĆI SF
Edicija „Znak Sagite“ nije se zadržala samo na objavljivanju
prevedenih dela već je štampala i knjige domaćih pisaca što je još jedan važan
potez Bobana Kneževića, obzirom da
domaći autori nisu imali preveliku i, što je još važnije, stalnu podršku
izdavača za objavljivanje svojih knjiga.
I tako se kao 14.
knjiga „Znaka Sagite“ pojavio „Tamni vilajet, izbor jugoslovenskog SFa“
sa 14 priča i postao još jedna prekretnica na JUgo SF sceni. Iako je projekat slabo prošao kod čitalaca odnosno
kod kupaca, krajem 1992.g. pojavio se „Tamni
vilajet 2“ i doneo nove priče, ovog puta one koje su svojim kvalitetom
pridobile žiri Konursa za SF priču Znaka
Sagite (raspisanog kao još jedan prosvetiteljski pokušaj Bobana Kneževića, ovaj put usmeren na
stvaranje jezgra domaćih SF pisaca).
Krajem 1993.g.
objavljen je „Tamni vilajet 3“, sa
unekoliko izmenjenim podnaslovom „Izbor
jugoslovenske fantastike“. To je još jedan prilog opstanku i jačanju
domaćeg SF-a, odnosno Fantasy i Horror žanrova.
Edicija „Znak Sagite“ je, osim „Tamnog
vilajeta“, objavila i 2 romana domaćih autora: „Zlatnu knjigu“ Dragana R. Filipovića (Fantasy roman koji se dešava
u našim krajevima i u kome se ponovo sreću Kraljević
Marko i Musa Kesedžija) i „Bledu
mesečevu svetlost“ Mileta Jankovića-Belog (priču o borbi ljudi sa ljudima
škorpijama, bićima iz druge evolucione linije). U ovoj je ediciji objavljena i zborka kratkih SF priča „Nikadorski hodočasnik“ Zorana Jakšića, autora čije su priče uvek
među prvima na Konkursu. U izdavačkom planu za 1994.g. „Znak Sagite“ predviđa objavljivanje knjiga još nekoliko domaćih
pisaca, čime se nastavlja započeta promocija domaćeg SF-a.
ČASOPISI
Boban Knežević nije se zadovoljio samo izdavanjem knjiga, svestan
da zdrava SF scena ne može postojati
bez periodike tj. časopisa. Stoga je oktobra 1990.g. na adrese svih
pretplatnika na izdanja IP „Znak Sagite“
stigao, potpuno besplatno!, časopis
„Perpetuum Mobile“ u čijem su sadržaju, pored reklama za nova izdanja
domaćih izdavača, bili teorijski članci o SF,
F i H, te prikazi SF filmova i
knjiga (svetskih i domaćih). Namera ovog izdanja bila je ponovo
prosvetiteljska: da se podstakne i ozbiljnije, serioznije sagledavanje žanrova
od strane domaćih autora.
Na žalost, zbog slabog
odziva čitalaca (uslov za dobijanje časopisa
bio je da se pretplatite na neku knjigu iz oglasa objavljenih u
časopisu) „Perpetuum Mobile“ je posle
3 broja, 1991. godine prestao da izlazi.
Iste godine okončana je
i avantura SF časopisa „Alef“
(izdavač „Dnevnik“ Novi Sad), koji je
takođe uređivao Boban Knežević, te
tako na JUgoslovenskom tržišti više
nije bilo ni jedne periodične publikacije posvećene SF-u. Uprkos prognozama da jedan SF časopis, u ova krizna vremena, ne može da opstane, Boban Knežević je, sa svojim stalnim
saradnicima, pre svega sa Mićom
Milovanovićem, marta 1993.g. pokrenuo SF,
F&H časopis „Znak Sagite“ (kao svojevrsnu kompilaciju „Alefa“ i „Perpetuum Mobile“-a).
Do kraja 1993.g.
pojavila su se 3 broja ovog časopisa knjiškog oblika i obima, izuzetnog dizajna.
U časopisu su zastupljene priče iz najnovije svetske produkcije i priče domaćih
autora. Jednu trećinu časopisa zauzima magazinski deo sa prikazima SF knjiga, filmova i teorijskim člancima
o žanrovima.
Za domaću SF scenu izuzetno je interesantan
uvodnik trežeg broja časopisa u kome Boban
Knežević kaže da mu je želja da stvori časopis koji će objavljivati
isključivo domaće SF&F radove.
Ostvarenje ove želje bio bi korak u definitivno odrastanje domaćeg SF-a, odnosno početak jedne nove epohe u
kojoj će SF, konačno, izboriti i od
šire javnosti priznato mesto u kulturi Jugoslavije.
Proteklih 10 godina dokaz su da je Boban
Knežević (i njegove brojne aktivnosti) igrao ključnu i pokretačku ulogu u
opstanku, osamostaljivanju i odrastanju domaćeg SF-a. I sva je prilika da će on tu svoju misiju i dalje nastaviti.
Na radost i zadovoljstvo svih ljubitelja ovog žanra u Jugoslaviji.
(1994)
0 komentara:
Постави коментар