Svakakve i svakojake fantastike
muvaju se oko nas (ovde se misli na književne
fantastike; one stvarne – tipa horor
– ne računaju se), što po časopisima što u knjigama. Pomenimo neke:
ELESDER GREJ
„KRAJ OSOVINE“ priča, časopis „Sveske“ br.
22, decembar 1994. Pančevo, str
122-142.
„Sveske“ (urednik Bogdan Mrvoš) nastavljaju sa
objavljivanjem Grejevih priča. Posle
one iz broja 18, pod naslovom „Nastanak
Osovine“, pojavio se i njen nastavak – „Kraj
Osovine“. izgradnja kule zvane Osovina,
nakon 2000 godina, dostiže, uprkos brojnim problemima (unutrašnji sukobi,
spetke i ratovi) svoj cilj – nebo. Pokušaj da se ono probije izazvaće opštu
katastrofu, propast jedne civilizacije i nastanak nove. Uprkos poznatoj temi i
ponekom preterivanju u aluzijama na ovdašnje čovečanstvo, Grej je napisao vrlo dobru priču. Dilema da li je ona SF – nebitna je (mada priča jeste SF).
Obe priče preuzete su iz Grejeve
zborke „Uglavnom neverovatne priče“ iz
1983.g. Nadam se da će „Sveske“ nastaviti
sa objavljivnajem Grejevih dela.
ROBERT BLOH
„DOM DALEKO OD KUĆE“ priča, časopis „Ovdje“
br. 311-312, november-decembar 1994.g. Podgorica,
str. 78-80.
Minijatura o dami koja dolazi u posetu rođaku
psihijatru koga nikad nije videla. U ludnici je u punom jeku zabava na kraju
koje će se ispostaviti da su rođak i čitavo osoblje bolnice pobijeni od veselih
pacijenata. Oni će to uraditi i posetiteljki jer je omela čoporativno bekstvo.
Sve u svemu: jedna nepretenciozna pričica pa su i njeni rezultati takvi –
zabavni.
EMBROUZ BIRS
„SMRT HALPINA FREJZERA“ priče, izdavač „Solaris“,
Biblioteka svetske fantastike, Novi Sad, 1994. 130 strana.
Stari mizantrop predstavljen je izborom priča koje se
bave onostranim, pre svega susretima ljudi sa natprirodnim bićima i silama (u
kojima naša strana izvlači deblji kraj). Jedna od priča bavi se božanskim
kompleksom čoveka: čovek stvara inteligentnu mašinu, idealnog šah igrača, ali
ga ona (mašina) ubija. Ova knjiga otkriva nam još jednu (nepoznatu ili
nedovoljno poznatu) stranu Birsovog
rada. Stari cinik se bavio i pisanjem jezivih priča, priča strave i misterije, kako se to tada zvalo, te ga možemo
svrstati u red autora preteča savremenog horora
a pomalo i SF-a. Senzibilitet se
vremenom promenio ali koren savremenih horor
priča i onih Birsovih ili Poovih ostao je isti – strah od
nepoznatog.
MLADEN
DUŠANOV-UREKAR „LOVCI ANĐELA“, izdavač „Književni
klub Jazzbina“, Beograd, 1994. Edicija
„Rara“, tiraž 99 primeraka.
U
pitanju je knjižica (dimenzije 10 x 15 cm) od 64 strane sa pričom koja u
normalnim knjižnim dimenzijama ne može da ima više od 20-tak strana tako da ste
je mogli pročitati za šankom kluba-izdavač. Urekarovi
lovci na anđele su sitni šrafovi
izvršioci u mašineriji i rade kako im se kaže ali nemaju previše poverenja u svoje
naredbodavce i na prvi znak njihovog pada menjaju stranu, kao i svi pravi
profesionalci. Njihov dijalog vrca od aluzija i parafraza na društvene,
političke i književne teme te tako dozvoljava višestruka i višesmislena tumačenja u
kojima radnja i ne mora da zauzima najznačajnije mesto. U svakom
slučaju, u pitanju je proza sa dovoljno elemenata fantastike u sebi da bi bila
pomenuta u ovom pregledu.
MOMČILO
NASTASIJEVIĆ „RODOSLOV LOZE VAMPIRA“, priče, izdavač „Solaris“, Biblioteka srpske fantastike, Novi
Sad, 1994.
U
godini obeležavanja stogodišnjice rođenja Momčila
Nastasijevića (1894-1938) objavljen je izbor njegovih fantastičkih priča iz
knjiga „Rane priče“, „Iz tamnog vijaleta“
i „Hronike moje varoši“. Veliki
srpski pesnik, začetnik jednog posebnog,osobenog pesničkog izraza koji i danas
ima sledbenike i dokazuje svoju vitalnost, pisao je sjajnu prozu na koju nas
ova knjiga podseća. Istina, priče iz prvog segmenta ovog izbora (one iz „Ranih priča“) tek su nagoveštaj, pomalo
nesiguran, onoga što će uslediti ali već dela iz zbirke „Iz tamnog vilajeta“ otkrivaju stvaraoca duboko uronjenog u ruralnu
viziju sveta u kome vladaju natprirodne sile, mitovi i legende, verovanja u
sudbine i prokletstvo neznaboštva. Vrhunac izbora su priče iz „Hronike moje varoši“ u kojima ključa i
u lica vam eksplodira najlepši, najbogatiji, najblistaviji SRPSKI jezik, onaj koji ispunjava um strahopoštovanjem, iskonskom
snagom reči. Te priče, ili bolje: pesme, otvaraju dveri mitskog, prastarog
postojanja krhke ljudske jedinke. Fantastika postoji na nivou priče ali
ujedinjena sa jezikom kojim se kazuje tvori bisere neverovatne snage. Nastasijević je gorostas srpske
fantastike kome se moramo vraćati i klanjati.
A sada malo teorije na neočekivanom mestu:
Knjiga je sastavni deo časopisa „YU film danas“ br. 28/29, str. 94-124.
U svojoj knjizi-zbirci eseja o filmu, u delu „Mitološki krugovi“, poglavlje „Ka antropologiji žanra: naučna fantastika i
mit“ Zečević razmatra fenomene mitologije i naučne fantastike i iznosi tezu po kojoj je SF u suštini preuzeo i razvio stari mitski obrazac „pradoživljaja
čovekovog osvajanja prostora“, oličen u seriji mitova o Agronautima. Autor ovu ideju razvija analizirajući
segmente mita, pojedine situacije na
putu Agronauta ka Zlatnom runu, nalazeći u SF filmovima nove verzije tih dešavanja.
Na kraju Zečević kaže da se uzdržava „od privlačnog zaključka da je cela naučna
fantastika, u stvari, samo kolektivno sećanje na povest o Argu“ jer je i
ova samo „trag još starijeg otiska, koji
se krije negde u mitskom pradoživljaju čoveka“. Zbog toga se moderna antropologija mora pozabaviti celim SF žanrom „kao istočnikom civilizacije po udelu jednakom glavnim izvorima koje
proučava; moraće da je uzme u obzir kao dokaz iz novog mitološkog vremena za
duh i obličje drevnog principa: ’Ovo je sekira moga dede, moj otac joj je
napravio novo držalje, na koje sam ja uglavio novo sečivo’“. (Esej je
napisan na , ostrvu Feačana
gde je stao Argo, 1980-1981.g.) Šta
reći na ovo? U antropologiji ali i teoriji književnosti poznati su katalozi priča, mitova, arhetipova
koji postoje u svim kulturama u svim Autori, svesno ili ne (ali pod
uticajem kolektivno nesvesnog u kome
su svi arhetipovi zapisani), grade
svoja (ne)dela po tim obrascima i ako dovoljno strpljivo tražite naći ćete ih u
svakom umetničkom delu. Zečevićev
ogled jedan je od pokušaja da se obrasci otkriju u SF žanru, što je hvale vredno, posebno na ovdašnjim prostorima
(tamo napolju to je još odavno uradio Nortop
Fraj). Zato, jasno je, pokušajte da nađete knjigu ili časopis i iščitajte
ogled. Ako se i ne složite sa svakim primerom, svakako će se otvoriti zanimljivi
prizori i pogledi na omiljeni nam žanr i fantastiku.
Toliko o teoriji ali i samoj umetničkoj fantastičkoj
praksi. O ponovnoj pojavi „Hobita“
(„Solaris“, Biblioteka Cult) neki drugi put.
(„Emitor“, 1995.)
0 komentara:
Постави коментар