Ozbiljno bavljenje stripom (kao, uostalom, i bilo čime drugim pametnim)
nema u ovdašnjim duhovnim krajevima preterano dugu i bogatu tradiciju. U
principu sve se svodi na poneki članak entuzijaste (kao svojevremeno u „Stripoteci“). Knjiga o stripu gotovo da
i nije bilo tj. nema. Jedina svetla tačka koja pokušava da kako-tako opstane je
„Pegaz“ Žike Bogdanovića. Ipak,
ponekad se, neredovno i nejednakog kvaliteta pojavljuju tematske celine o
stripu u raznoraznim časopisima tipa „za
kulturu, umetnost i društvena pitanja“. Sledi priča o 2 najsvežija primera:
„Gradini“ br. 2 za 1992. i „Gradcu“ br. 104-105.
1.
Objavljeni tekstovi
daju silne podatke o „Marvel“/Sten Li
(tati njegovom) najezdi. Saznaćemo kakvo je stanje bilo oko 1970, 1981. tj.
1980-tih. Šta se danas dešava ne znamo. A i nije bitno! Jer „Marvel“ je postao istorija. Najveća
lova je zgrnuta a novotarije (o kojima je u tekstovima najmanje rečeno) koje je
doneo (a to nije samo – čak ni pre svega – tretiranje super heroja kao tipa sa
problemima, već novi, neortodoksni način crtanja i komponovanja tabli) već su
deo strip-klasike. I tu je negde, čini se, i granica „Marvela“.
(Kuriozum ovog temata
je objavljivanje SF pričice Mikija Spilejnija, kasnije proslavljenog
kao Majk tabadžija Hamer autora. I on
je bio u nekoj vezi sa „Marvelom“ a
priča i nije Bog-zna-šta, naravno.)
2.
G. Li pokušava (i – da li na žalost) uspeva da napravi strip
industriju, kompaniju koja bljuje proizvode i zgrče lovu – nije da je i naš Mebijus nema ali... Pravilo kaže: Najbolji crtač je najbrži crtač. Nema
pradona, I, pre ili kasnije, inventivnost opada jer, ruku na srce, pričice o supermenima (koji se ne zovu tako)
moraju da se istroše. A, ako i svaku crtačku egzibiciju ubijaš jurenjem rokova
izlaska sveščice iz štampe, ne ostaje ama-baš-ništa. Tako „Marvel“ postaje čista potvrda one tata Marksove o postojanju kvaliteta u kvantitetu. U gomli sličica
ukljuca se i poneko zrno duha. Ali gomile bivaju sve veće i veće i veće...
Za to vreme, u nekom
drugom svetu, Mebijus juri
inspiraciju, traži sebe i svoje mesto, izraz, stil, prolazi kroz svakakve faze
rada i življenja uvek, bez pardona, nazivajući se (a tako ga zovu i drugi)
umetnikom koji pokušava da osmisli stvaranje i svet svoj. Čak i ako svim tim ljudima, i Mebijusu i njegovim prikazivačima, Žodorovskom kao scenaristi i učitelju, izdavačima, odbijemo koji
procenat ozbiljnosti u njihovim izjavama na ime onog „samohval-samodrek“, ostaje nesporna činjenica da svi oni i-te-kako znaju šta rade i hoće da
urade.
I nema tu nikakvog
kompleksa niže vrednosti zato što se oni (ju,
ne daj Bože!) bave stripom. Jok. Ma kakvi.
Nije stvar u tome što „Marvelov“ prosečni publikum ima 10 i
kusur (siću) godina a Mebijusa čitaju
matori, jer knjige za decu su pre svega dobre ili loše knjige a tek onda su
samo (ako su samo) za decu.
Biće da je štos u
samopoštovanju pre svega. I poštenju.
I tako možemo da čitamo
kako Mebijus razmišlja, crta i gradi
svoje SF univerzume, kako tretira
svoju senku Žiro-Bluberija, ko su mu
učitelji, kakve su ideje Žodorovskog,
kako izdavači i kritičari analiziraju njegove albume ali, najveći deo svega
toga ne možemo da proveriti jer – nema, osim serijala o Inkalu, drugih Mebijusovih
stripova. Objavljena je, tu-i-tamo,
neka ilustracija i jedan kratki erotski strip u nekom Vjesnikovom izdanju i to je sve. Ne znam zašto je to tako. (Ako je
ikako za utehu Mebijus je prošao
bolje, daleko bolje od Bilala,
njegovi albumi su ipak solidno odštampani – privatna inicijativa! – dok su Bilalove „Falange crnog reda“, kolor
album, ovde objavljene u crno-beloj tehnici a kao album, što je ravno kulturnom
skandalu koga, naravno, nije bilo). O Mebijusovom
Srebrnom-lova-letaču-skupljaču neću ni da govorim, to ko i da nismo videli,
bio je to ćor-sokak njegov.
15-tak tabli
objavljenih u „Gradcu“ opet otvaraju
apetit za Mebijusom, neumornim
genijem tragaocem, no, čini se, biće to jedine mrvice narastajućeg kolača koji
će nam, kako Boban jednom reče za SF, zauvek ostati nedostupan. Na žalost
našu.
(„Emitor“ br.
120, 1992)
0 komentara:
Постави коментар