Objavljivanje romana „Tri stigmate
Palmera Eldriča“ F. K. Dika (1928-1982) najbolji je način obeležavanja
jednog tužnog datuma: desetogodišnjice smrti ovog izuzetnog pisca naučne fantastike, široj publici
poznatog (samo) kao autor romana tj. priča po kojima su snimljeni hit filmovi „Blade Runner“ i „Totalni opoziv“.
Još za života stekavši
status kult pisca, Dik je spadao u
onu vrstu stvaralaca čije delo, onakvo kakvo je: nesavršeno, sa puno ćor-sokaka
ali i blistavih stranica, poštuju i uvažavaju i oni koji ga slave i kritičari.
Mnoštvo mladih pisaca prihvatilo ga je i uči od njega. A ima se i šta naučiti.
U desecima romana Dik gradi svetove,
i male ljude u njima, da bi potom građevinu prepustio laganom ali neumitnom
raspadanju u kome, u neuhvatljivom trenutku, stvarnost prestaje da bude
zdravorazumska, uzročno-poslediča, i počinje da se izvija iz same sebe u
halucinaciju, košmar.
Tako će i u romanu „Tri stigmate Palmera Eldriča“ nova
droga iz dubokog svemira umesto da, kao i ranije droge, stvori samo iluziju i
olakša život nevoljnih kolonizatora Marsa,
suočiti uživaoce sa velikim metafizičkim umom koji nudi, kao neki novi mesija,
brisanje granica realnosti i snova, ostvarenje želja, mogućnost da se isprave
greške počinjene u prošlosti. Junaci će prolaziti kroz serije fantastičnih
scena iz sopstvenih prošlih dana i budućnosti, da bi se, na kraju romana,
otvorenom kraju kakvima je Dik bio sklon,
umesto definitivnog razjašnjenja svi akteri, zajedno sa čitaocem, zapitali: Je li ovo zaista stvarnost ili samo iluzija,
droga?
Gradeći roman nizanjem
fragmenata-situacija Dik, bez velikih
teškoća i preteranog objašnjavanja (što, često, kod manje veštih autora razbija
kontinuitet i tenziju radnje) slika impozantna ustrojstva makro-svetova (Zemlju pod usijanim Suncem, frustrirajuće kolonije na planetama, tokove kapitala) ne
zapostavljajući linije sudbina junaka i njihova preplitanja u zahuktalom košmaru
koji sve guta. Vidan je i Dikov napor
da i na nivou jezika, građenjem novih reči, kovanica dočara funkcionisanje
jedne drugačije svakodnevice drugačijih ljudi.
Na žalost, Dik-čovek, dugogodišnji uživalac teških
droga sprečio je Dika-pisca da,
uprkos svom nerazumevanju i bednim honorarima, istraje i stvara duže i bolje.
Ipak, bez obzira na sve, Dikovo delo
stoji kao putokaz razvoju i usponu naučne
fantastike u veliku, ozbiljnu literaturu. „Tri stigmate Palmera Eldriča“ bitan su deo tog uspenja.
(„Dnevnik“, 1992)
0 komentara:
Постави коментар