Bojan Kiš (1990) predstavlja se
široj književnoj javnosti svojim prvencem - zbirkom priča naslovljenom „Kad autobus kasni“ (izdavač Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača "Mihailo Palov", Vršac, 2012) koju čini 20-tak minijatura/kratkih
proza. Kiš je u proteklim godinama za
svoje literarne radove osvojio priznanja na nekolikim konkursima a objavljivan
je i u književnim časopisima i zbornicima tako da je njegov dosadašnji
spisateljski rad verifikovan i dostupan zainteresovanim čitaocima.
Opšti
okvir interesovanja koja, u knjizi „Kad
se autobus pokvari“, pisac prati, opisuje i razvija, mogao bi se najpribližnije
odrediti kao - susreti sa nesvakidašnjim i neobičnim. Naime, priče se razvijaju
po (od strane pisca postavljenom i ponavljanom) obrascu koji započinje sasvim
običnim situacijama koje, kako proze odmiču, postaju „iščašene“, bivaju izmeštene
iz trivijalnog, odnosno u njih prodiru elementi ne-svakodnevnog, ne-logičnog,
ne-jasnog i ne-objašnjivog. Taj se iskorak, prestup spram svakodnevice razvija
po sopstvenim (junacima i čitaocima neznanim) principima i zakonitostima,
preuzimajući teritoriju prepoznatljivog i odvodeći svoje (ne)voljne aktere u
sasvim nepoznate prostore iz kojih će se poneki vratiti na znanu im zbilju, dok
će drugi, manje (ili možda, sasvim suprotno, više) sretni ostati u tim nenadanim,
neistraženim, drugojačijim, tajanstvenim svetovima/stvarnostima. Sukob realnog
i onog što je nadrealno, onostrano, matafizičko dozvoljava autoru da se, već
prema sopstvenim ambicijama, bavi širokom lepezom tema: od samog pojavnog,
dakle trenutka kada se dešava prelom, sudar dvaju stvarnosti, preko razmatranja
dualiteta koje takvo dešavanje nameće (bilo u silovitom ili u tihom i
postojanom napredovanju), sve do otvaranja krucijalnih dilema o varljivosti opažaja
odnosno koncepcija po kojima svi mi živimo.
U
prozama iz zbirke „Kad se autobus
pokvari“, autor se primarno opredelio za opisivanje odnosno razmatranje samog
susreta dve stvarnosti/dva sveta, dakle za prve trenutke u kojima počinje da
se, u svesti junaka, budi spoznaja o izmeštanju iz uobičajenog toka stvari - a
vreme dešavanja priča je ovde i sada, dakle u pogodbenoj sadašnjosti, sa
junacima sasvim običnih imena, ponašanja odnosno mentalnih sklopova. Ponekad je
odstupanje od svakodnevnog neznatno i pre bi se moglo pripisati nepoznavanju
ustrojstva sveta u kome mladi junak živi (npr. „Budilnik“, „Posao“, „Devojka“, „Oluja“, „Hitna pomoć“, „Voz“); druga
se odstupanja bliže karikaturalnom i apsurdnom, koje je samo posledica brisanja
standardnog niza uzrok-posledica (npr. „Tranzistor“,
„Šalter“, „Škola“, „Salon“, „Skretničar“, „Bioskop“) i relativizovanju
ustaljenih sistema vrednosti (npr. „Klub“,
„Sunce“, „Kladionica“, „Prodavnica“, „Stanica“) odnosno samim etalonima fizičke
egzistencije (npr. „Autobus“, „Pećina“, „Lift“). Reakcije junaka
izbačenih iz rutine podrazumevaju početnu zbunjenost, nevericu i odbijanje (jer
oni, naravno, nisu „akcioni heroji“ već obični ljudi) ali se potom svaki od
njih sa problemom nosi prema sopstvenim (ne)sposobnostima, u rasponu od bekstva
ili neprihvatanja do aktivnog rešavanja problema. Kako se opredelio za kratku
formu, pisac nije
mogao da se, poštujući dinamiku radnje, bavi dubljim
psihološkim dilemama junaka ali je uspeo da ih naznači, skicira. Autorovo
insisitiranje na razgovoru, odnosno na dijalogu kao primarnom sredstvu
pripovedanja (kojim se umešno koristio), doprinosi čitaočevom osećaju
neposrednosti i pojačava stepen identifikacija sa pričom i njenim junacima,
potpomognut „običnim“ imenima i prepoznatljivim početnim situacijama.
U
konačnom sagledavanju, knjiga „Kad se
autobus pokvari“ otkriva se kao niz svojevrsnih „stilskih vežbi“ na zadatu temu - ovog puta to su susreti sa različitim
modalitetima drugačijeg - kojima se, zahvaljujući svojoj domišljatosti i talentu,
autor predstavlja kao prozaista na čiji dalji rad treba obratiti pažnju.
(2012)
0 komentara:
Постави коментар