Vim Venders je jedan od (sad već i ne
tako) mladih lavova novog Evropskog filma
koji je ostao umetnik i pored bliskog susreta sa Svetom (čitaj Holivudom).
Velika slava i (još više) velika lova nisu ga dotukli, iskvarili,
komercijalizovali i upropastili kao gomile talentovnaih ljudi (s ove strane
bare) pre njega. Naravno, uticaji Sveta se
i-te-kako osećaju ali... Tako mu je to, rekao bi Vonegat.
„Do kraja
sveta“ je Vimov do sada najčistije bavljenje
žanrom ili žanrovima. U leto 1999-to posle Hrista
zaljubljena mlada dama će jurcati po belom svetu-selu za tipom koji joj je
ukrao silnu lovu (koja i nije njena već je ukradena). Ona prati njega a nju
prate ostavljeni ljubavnik pisac, detektivi, prvo jedan a posle i drugi.
Na kraju će svi stići u Australiju, u pustinju, gde sumanuti naučnik želi da svojoj slepoj
ženi prikaže kako izgleda svet za koji se i ne zna da li još postoji tamo
napolju, posle nuklearnih eksplozija u svemiru. Na žalost, svet opstaje a
naučnikova žena umire. Radosna zbog onog prvog, većina okupljene raje pakuje
kofere i odlazi dok doktor pokušava da, nastavljajući eksperimentisanje, snimi
ljudske snove. Uspeće u tome ali će svi učesnici u poslu otkačiti i početi da
se drogiraju gledanjem svojih snova. Onda na scenu stupaju amerske tajne
službe, ukradu naučnika, sin mu se izgubi, dama i pisac se više ne vole i, sve
u svemu, srećan kraj. (Naravno, lopova puste iz zatvora.)
Venders ni ovaj put nije odustao od
svog opsesivnog roud mouvija filujući
putovanje (često jurnjavu) detektivskom zapetljancijom u prvom i dodajući novi
smer – unutra u snove – puta u drugom delu filma. Prelepo slikane en- i
eks-terijere smeniće jarke boje snova.
Sasvim laka zabava prerasta u staru, ozbiljnu dilemu:
da li je tehnički napredak (sva mikro čudesa na nivou globalnih mreža zajedno
sa simpatičnim medom-tragačem) zaista napredak i treba li turati prste u sve (i svašta)? Naravno, jedini pravi odgovor
je da se velika pitanja uglavnom ne dotiču sitne raje jer ona živi kako zna i
ume a ako je nešto globalno i strefi, ona se snalazi tražeći svoje parče neba
(nad Berlinom?).
Iako lično više cenim Vendersove rane radove ("Alisa u gradovima", „Stanje
stvari“ ili „Golmanov strah od
penala“) nesporno je da i „Do kraja
sveta“ itetako treba uzeti u obzir tj. gledati. Ako ništa drugo a ono zbog
komotnog tretiranja SFa, muzike, pejzaža i – mede.
(„Emitor“ br. 117, 1992)
0 komentara:
Постави коментар