Scenarista „Milenijuma“ je John Varley što je samo po sebi trebalo
da (mi) nešto znači (a znači znatiželju) jer:
1.
Varley je pisac čije priče
(objavljene u nas) veoma cenim,
2.
jedan njegov romana (neobjavljen u nas) zove se, baš, „Milenijum“.
I tu nastaje laka zabuna. Varley je, kako piše na špici filma, scenario za „Milenijum“ napisao po svojoj kratkoj
priči (neobjavljenoj u nas) iz 1977.g. imena „Air Raid“, što će reći „Vazdušni
prepad“, koju je kasnijie proširio u roman „Milenijum“ (iz 1983.) koji
je izdat 1983. tj. pre nego što je film „Milenijum“
(iz 1989.) po priči „Air Raid“ snimljen.
Nenagradno pitanje je: kad je Varley
napisao scenario za film, koji se, kako rekoh, zove „Milenijum“, a po svojoj priči znate-već-kojoj.
A sve ostalo je manje
zabavno.
Sećam se da sam, pre
nekoliko godina, bio zainteresovan kada sam na špici jednog SF filma pročitao da je scenarista SF pisac Džoe Haldeman, a posle se ispostavilo da je u pitanju rutinska
konfekcija. Zaboravio sam ime filma a Haldemanu
zaželeo da je bar honorar bio dobar jer mu je lova očito bila nužna.
Znatiželja u vezi sa Varley-em je
bila: Šta će on da napravi od svoje priče?
I...
Pričica o komandoskinjama iz budućnosti koje otimaju
ljude osuđena da izginu u avionskim nesrećama i trijumfu ljubavi sadašnjeg
čoveka i buduće žene-komandosa, uz opštu propast budućeg sveta zbog vremetresa
radi u granicama korektno snimljene lake razbibrige tipa „akcioni-NF“, kako piše na omotu kasete. A bilo je materijala i za
nešto više. Ovako je ostala gomila neobjašnjenih stvari (zašto samo
komandoskinje iz budućnosti izgledaju normalno tj. XX-vekovno u budućnosti –
onda i nije čudo što nema dece, ko bi sa onakvim kreaturama od muškaraca radio
one stvari) i paradoksa
(a/ zašto komandoskinja ne sreće samu sebe kad se
vrati u isto vreme u kome je bila, ako je bila?,
b/ zašto glavna glumica izgleda ko pljunuti Dejvid Bouvi?)
koji nikoga – sem gledaoca - ne brinu. A njega će
zabrinuti i to što je zbog ove time-love-opera-story
bacio lovu u vetar, trošio skupu struju i skupe mašine i svoje nepovratno vreme
i živce. I na kraju će mu postati jasno da ona engleska „nikada neći biti
toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari“ i te kako važi.
(„Emitor“ br. 114, 1992)
0 komentara:
Постави коментар