Svaka novoprevedena knjiga Ursule
Legvin (1929) ponovni je susret da živim klasikom Science Fiction i Fantasy
literature i prilika da se, iznova, postavi pitanje granica odnosno suštinskog
određivanja žanra. Ovog puta u pitanju je knjiga-zbirka priča u kojoj su
sakupljene sve priče koje je Legvinova
objavila počev od 1962.g. do 1974.g. (kada je zbirka originalno objavljena u
svetu). Naša, Jugoslovenska verzija
ove knjige sadrži 12 priča dok originalna broji 17 priča. Preostalih pet priča
koje nedostaju u našem izdanju objavio je, 1991. godine, takođe, „Polaris“, Biblioteka naučne fantastike
koju izdaje dr. Zoran Živković, u
knjizi pod naslovom „Hainske priče“.
Legvinova svakako spada u najprevođenije SF&F autore u Jugoslaviji
sa čak 17 do sada objavljenih knjiga od kojih 6 u okviru „Izabranih dela“ u izdanju „Narodne knjige“ iz Beograda 1987.g.
i veliki broj priča i eseja objavljenih u brojnim časopisima.
„Dvanaest četvrti vetra“ zahvaljujući svojoj hronološkoj koncepciji
nude čitaocu mogućnost da prati razvoj autoričinog zanatskog umeća i da pronađe
odgovor na gore pomenuto pitanje o žanru. Počev od prvoobjavljene i plaćene
priče „April u Parizu“ Legvinova
kreće u ispitivanje žanrovskih šablona ispisujući, na svoj način, specifičnim
rukopisom, klasične priče o svemirskim istraživačima koji sreću nepoznate
entitete (u priči „Vidno polje“),
naučnicima koji se, uprkos svim preprekama sveopšte zatucanosti, bore za nova
saznanja (u pričama „Majstori lože“ i
„Zvezde ispod nas“), odnosno one
klasične Fantasy priče o čarobnjacima
i zmajevima (u pričama „Reč oslobođenja“
i „Pravilo imena“). Ali, Legvinova gradi i neke veoma rafinirane
priče u kojima eksperimentiše i koristi iskustva tzv. glavnog toka
književnosti, kakva su filozofski dijalog (u priči „Put do glave“) ili literarno ispitivanje filozofskih teza (u
briljantnoj priči o sreći čitavog grada zasnovanoj na pratnji jednog deteta - „Oni koji dolaze iz Omelesa“). I upravo
te priče u kojima je Legvinova
posegnula za vanžanrovskim iskustvima ili je pomalo izneverila žanrovske
šablone (u pričama „Kutija mraka“ –
izuzetnoj Fantasy igrariji na temu
bajki – i „Stvari“ – o malim ljudima
izgubljenim u velikim događajima koja menjaju svetove) najbolja su dela u ovoj knjizi.
Za razliku od očitog
iskušavanja svoje umešnosti u pripovedanju, dilema u pogledu suštine žanra kod Legvinove nije bilo. Od prve do
poslednje priče jasno je vidljiv njen književni moto koji glasi: Psiho-realistiko slikanje glavnog junaka ima
prvenstvo nad/pred svim potencijalnim čudima tehnike ili novih svetova.
Njene varijacije na stare teme dokaz su da se svuda mogu naći istinske ljudske
sudbine, tragedije i dileme, samo ako se valjano traže. Super-herojima u super-skafanderima
nema mesta u svetovima Ursule Legvin.
Ovakvim svojim stavom,
koji sprovodi već 30 godina, Legvinova
se izborila ne samo za uvažavanje vrednosti svoga dela već i za priznanje i
poštovanje žanrova u kojima stvara a koji su, svi, samo deo jedne jedinstvene,
velike Književnosti.
(1993)
0 komentara:
Постави коментар