Dilemu čitaoca – ko je pesnik imena Zoran
Bognar, koji kao svoju prvu knjigu objavljuje izbor pesama nastalih u
periodu 1984-1994.g. – razrešava „Epistola
čitaocu“ u kojoj saznajemo da je život Zorana
Ćalića, nakon vukovarske kataklizme, presečen i poništen a da je u njemu
preživeo „novi čovek koji sanja o novom
rođenju“ imena Zoran Bognar.
Nakon iščitavanja pesama ispostaviće se da je pomenuta epistola takođe i jedna od najvažnijih ključeva za praćenje pesnikovog preobražaja.
Naime, svaka knjiga
izabranih/sabranih pesama (izbor i nadahnuti pogovor ovoj načinio je Milivoje Marković) svojevrsna je soba sa
ogledalima kroz koju posetilac-pesnik šeta a njegovi odrazi se, svakim korakom,
menjaju da bi, na krjau, kod izlaza, on bio bogatiji svešću o sopstvenoj
promenjivosti. Tako u „Novom potopu“,
u prvim pesmama, srećemo i sagledavamo mladi, neobuzdani duh koji otkriva svoje
okruženja i iskušava ih. Rezultiraće to razbarušenim stihom, neukroćenim rečima
iz kojih pulsiraju i radost i melanholija i buka rok’n’rola i tišine sa vrha Avale,
žestoke reči svakodnevice i smirene latinske
sentence. U poletnoj radosti intelektualnog osvajanja Granica, Ćalić/Bognar će, u skladu sa tamnim valerima
koje nosi njegov glas, dotaći i tabu temu jednog državnosg sistema. Negde iza
sjajne fasade „srećne zemlje“ on će
videti pukotine propadanja, raskol i rat, zbog čega će mu pesme i knjige biti
zabranjene a ove biografske činjenice (uz one opšte poznate) postati sastavni
deo čitanja i razumevnja njegove poezije.
Na žalost, spaljena sala
u kojoj je Bognar čitao svoje
stihove, spaljena rodna kuća, biblioteka, rukopisi, raspad države i sveopšta
smrt, potvrdiće predosećanje, slomiti i izbrisati sva dotadašnja iskustva,
namesto laganog sazrevanja doneti oštar zaokret. Čak i ako ne pominje konkretne
događaje Bognar nosi žig svog
iskustva. Grč i zagrcnutost, duboka svest o usudu i (ne)mirenju sa njim postaju
osnovne slike/vizije u novim pesmama. Neminovna zapitanost nad trajanjem i
relativnosti vrednosti kulminiraće u pesmama posvećenim mrtvom prijatelju,
prepunim hermetizma i ezoteriskih slutniji. Tako se zatvara krug jednog
pesničkog opusa, od radosti početaka jednog stižemo do gorčine sasvim drugog
čoveka. U Bognaru ostaje nasleđe
(auto)predaka a njegov novi glas otkriće puteve koje je, nakon „pouke iz prethodnog života“, odabrao
(ili su oni odabrali njega).
(1997)
0 komentara:
Постави коментар