Nova pesnička knjiga Zorana
Ćalića, „Anonimna besmrtnost“, jedno je od onih književnih dela u čijoj se
konstrukciji autor opredeljuje za otvorenost, neskrivanje svojih ideja, nudeći
tako čitaocu ključeve za otvaranje dveri svoje tvorevine, ključeve za varljivu
lakoću razumevanja. Ćalić ovakav put
dovodi do krajnjih granica jer spaja jasnoću izraza i metafora, s jedne strane,
i mističnost, misticizam događanja u svojoj knjizi, s druge, što rezultira već
pomenutom lakoćom koja, ipak, na kraju, ostavlja čitaoca zbunjenim, prinuđenim
da se vrati na početak i ponovo iščita ponuđene pesme.
Nekoliko je reči/ključeva
što neskrivene su pažljivo čitaocu i vode njegovu pažnju u smeru koji pesnik
nudi: prijateljstvo, gluma/pozorište i
metempsihoza. Na temeljima ovih pojmova satkana je građevina ove knjige.
Prijateljstvo je već (pre)dugo pesnička tema kojoj se niko ne
obraća te je Ćalićeva knjiga (kojoj u
podnaslovu stoji „Rekvijem za Berdolfa“
i posvećena je preminulom prijatelju) svojevrsni pokušaj vraćanja ovom opštem,
dakle potvrđenom poetskom mestu. Prijateljevanje sa glumcem koji – fizički –
više nije u ovom svetu postaje i veza sa onim drugim svetovima i postojanjima.
Jer, nit života prostire se izvan samo jednog tela, kaže metempsihoza, učenje o seljenju duše iz jednog tela u drugo (u
svome ezoterijskom značenju). Metempsihoza je učenje poznato mnogim
narodima ove planete i pokušaj je odgovora, negacije svakodnevnih slika
nestanka, pokušaj suprotstavljanja nametnutim granicama.
Jedan od pokušaja
suprotstavljanju jeste i pozorište kao
igra koja oponaša svet, prerasta ga i biva univerzum za sebe. To je put na kome
publika živi višestruke živote i tako dotiče rubove besmrtnosti, tog božanskog
načela. A glumac, bivajući na pozornici i život i smrt i kraljeva i prosjaka
svih vremena istorije i budućnosti, najbliži je tom božanskom svojstvu. Zato
smrt, u tom razmeravanju, lažna je jer dar božanskog ostaje sjaj neizbrisiv a
definitivni krug postanak-nestanak pretvara u spiralu neprestanog povratka na „Put Pepela“ iz koga nastaje i u koji se
vraća. A možda se u tim ponavljanjima desi i velika palingeneza te se ponovo sjedine isto telo i duša.
Ćalić razastire puteve metempsihoze
pred nas i u ezoterijskom i egzoterijskom delu i skicira mapu
fizičkog odnosno duhovnog puta povratka/preobražaja nudeći nam fascinacije kroz
promenu koje će se završiti pojavom Boga,
Apsoluta, što je trenutak na početku pomenutog zbunjivanja čitaoca jer
prisustvuje sjedinjavanju teorijski nespojivih kategorija. No, znano je,
pesnička sloboda nema grancia, čak i ako se zarad nje poseža za
demistifikovanjem i (nepodnošljivom) lakoćom reči.
Završetak čitanja ove
knjige nije i kraj njenog tumačenja jer, osim pomenutog, naziru se i drugačija
viđenja istog teksta. Jedno takvo nameće se autoru ovih redova i vezano je za
sam naslov knjige i njegovu podudarnost sa govorom o besmrtnosti koji je održao
jedan od genija pisane reči, Horhe Luis
Borhes. On, naime, govori o besmrtnosti ali ne ličnoj već kosmičkoj,
besmrnosti u kojoj se svakim pominjanjem Šekspirovog
stiha ponavlja tren u kome je Šekspir
taj stih stvorio te je tako i svako pominjanje Šekspira u tom trenu Šekspir.
Ako je to tako onda je u svakom od čitalaca ove knjige, odnosno u onome koji ju
je napisao, Bardolf i svi su oni deo Bardolfove (i sopstvene) besmrtnosti. I
time je plemenita namera ove knjige ostvarena.
(1994)
0 komentara:
Постави коментар