Drugu beletrističku knjigu Zorana
Živkovića (1948) čine 4 priče od kojih su prve tri svojevrsne varijacije
jedne teme dok se poslednja pojavljuje kao moguće objašnjenje postavljenih
pitanja/tajni. Ovako „rastresita“
struktura podsetiće na prvi Živkovićev
roman „Četvrti krug“ (1993, 1996) u kome takođe nalazimo nekoliko
varijeteta osnovne priče i (prividno) razrešenje u finalu. U „Vremenskim darovima“, u pričama „Astronom“, „Paleolingvista“ i „Časovničar“ srećemo poznatu situaciju –
sklapanje dogovora sa tajanstvenim posetiocem koji, iako neimenovan, „odgovara“
opšte prihvaćenom liku prefinjenog nečastivog (za razliku od onog brutalnog).
Taj elegantni, blagoglagoljivi (ne)znanac ušetaće u ćeliju osuđenika na smrt,
kabinet profesorke i skromnu radnju i, u maniru i atmosferi koji nosi duh
klasične ruske fantastike (Andrejeva
ili Remizova), predložiti svojim
sabesednicima da odu u budućnost, prošlost ili alternativnu sadašnjost. Ukoliko
pristanu i prihvate dar, oni će saznati za njih životno važne stvari ali će,
naravno, morati da plate određenu cenu (te tako to ipak nisu pravi darovi).
I, pošto je to savršeno
ljudski (i potrebno za priču) smrtnici neće odoleti iskušenju. Astronom odlazi u budućnost da bi saznao
da neće biti zaboravljen ali ni slavan onoliko koliko bi želeo. „Izvor“
nezaborava, pak, neće biti znanje/otkriće astronomovo
(koje je opstalo bez obzira da li ga se on odrekao ili ne), već njegovo
žrtvovanje, odlazak na lomaču zbog svog uverenja. Za razliku od astronoma koji žudi za priznanjem
spoljnog sveta, profesorka
paleolingvistike opterećena je sumnjama u smisao sopstvenog života. Želja
za izmirenjem sa samom sobom odvešće je u prošlost u kojoj će se sresti da sopstvenim
trijumfom ili porazom koji će biti njena negacija. Starom časovničaru dar će omogućiti povratak u prošlost i izmenu događaja
kojim će ući u drugu i drugačiju, paralelnu stvarnost i ostvariti svoj san –
život sa dragom. Njegova sreća ipak će biti pomućena znanjem da postoji
vremenska linija u kojoj je smrt pobedila/pobeđuje.
Poslednja priča o slikarki u psihijatrijskoj bolnici
uspostavlja veze između prethodnih segmenata i po kojoj je tajanstveni
posetilac (možda) plod mašte ili, u drugom tumačenju, ne Đavo već Pisac koji priče
oblikuje oponašajući moći bića višeg reda. Ovakav postmodernistički ključ, osim
funkcionalnih ili teorijski utemeljenih objašnjenja sadrži i ono (jednako valjano
kao i prethodna) koje podrazumeva čisto zadovoljstvo poigravanja tekstom, kako
prilikom njegovog stvaranja tako i pri „konzumiranju“.
U prilog zadovoljstva u
gradnji i zaplitanju priča pomenimo i pojave različitih inicijala na
časovnicima u svakom segmentu knjige te, u dvema centralnim pričama, izlaganja
teorija tzv „efekta leptira“, paradoksa
putovanja kroz vreme i račvanja vremenskih tokova, što je pokušaj da se fantastička
mogućnost dara podvede pod pravila koja spadaju u arsenal naučne fantastike. Uvođenje ovakvog diskursa novina je za nežanrovsku fantastiku i donosi novo
rešenje za već poznate zagonetke. Živković
takođe oslobađa svoje junake uobičajenih grandioznih zadataka koji su konstanta
fantastičkih knjiga. Smrtnici iz „Vremenskih
darova“ nisu opterećeni ultimativnim problemima već su neprestano zapitani
nas svojim postojanjem, njegovom valjanošću, opravdanošću. Fantastična
mogućnost da se život popravi, neke činjenice izmene ili da se sopstvena
vrednost sagleda iz drugačije perspektive, osnovnu dilemu ocrtava reljefnije i
dublje. U tom, po mnogo čemu konačnom, kontrastu koji ukida sve valere otkriva
se da su iluzije, varke i nedorečensoti, uprkos svoje nepogodnosti za egzaktne
podele i merenja, važni, možda i esencijalni za definisanje života. Stoga su i
dileme izbora nerešive. Jer, kojim god putem pošli, za nečim ćemo žaliti i biti
ne(dovoljno)zadovoljni. Neki drugi put i mogućnost činiće se boljima.
Jednokratnih i konačnih rešanja ovakve dileme nema. Život je suviše razgranat
da bi se mogao svesti i uvesti u ograničene odeljke. Stoga ni mogućnost
ispravke neće doneti oslobođenje od zapitanosti o sopstvenoj svrsi (ukoliko ona
uopšte i postoji).
(1997)
0 komentara:
Постави коментар