Reklamni slogani za film „Goli
ručak“ - „Dejvid Kroneberg i Vilijem Barouz pozivaju vas na ručak“ i „Goli ručak – istrebite zdrav razum!“
otkrivaju nam glavne krivce i njihovo nedelo. V.
Barouz, pisac knjige (bilo bi hrabro nazvati je samo roman) „Goli ručak“, kultna je ličnost američke
bit generacije (ako ga nema u Prosvetinoj enciklopediji ima ga u Enciklopediji naučne fantastike, a
knjiga „Goli ručak“ je objavljena u Prosvetinoj biblioteci Erotikon, 1986.).
„Goli ručak“ je tzv nenarativna
proza, pisana pod uticajem droge (Barouz se
drogirao 15 godina bez prestanka tj. u kontinutetu) u maniru nadrealističkih proza. Od takve knjige
se ne može napraviti film kao bukvalni prevod medija u drugi. D. Kroneberg, slavni kanadski režiser horor filmova („Muva“, „Kontrolori“, „Ukleti bizanci“) sve je to znao i napravio
je nešto što i jeste i nije Barouz. To možete naći videoteci, na odseku „Horor“, kritičari su to krstili kao umetnilčki hermetizam a režiser pristaje na termin mračna fantastika.
Glavni junak filma, Vivijam Li, istrebljivač gamadi, pošto
ubije svoju suprugu narkomana (a drogira se praškom za ubijanje buba) beži u Interzonu i tamo, u košmaru, dešavaju mu
se pisaće mašine koje su vanzemaljci-bube, susreti sa poludelim piscima,
homoseksualcima koji proždiru svoje partnere, droga što curi iz glave
vanzemaljca u žedna usta narkomana a sve to u režiji neshvatljivih tajnih
društava i sumanutih doktora. Na kraju nema katarze: Li će na ulazu u novu zemlju i novi krug ludila ubiti svoju novu
draganu.
Ključ za razumevanje
filma je Kafka i opsednutost metamorfozama. Kod Barouza to nije tako već je - još gore jer Barouzovi junaci znaju šta im se radi tj. dešava i prihvataju svu
trulež, ludilo i beznađe. Ali, ne treba preterivati sa poređenjem filma i
knjige. Film u svakom slučaju funkcioniše kao zatvorena celina. Njegova jeza
nije instant jeza filmskog horora.
Ovde ona izbija iz same konstrukcije dešavanja a ne iz specijalnih efekata. Za
poštovaoce filozofije apsurda i
psihodelije neće biti problema da film odgledaju, sa mešavinom zadovoljstva
i neminovne neugodnosti. Ljubitleji ranog Kroneberga
mogu samo da konstatuju da on, dopalo im se to ili ne, grabi napred, razvija se
u sve-žanrovsku pojavu tj. umetnika. Za one koji ne veruju svim ovim pohvalama
možda treba reći i da je Barouz bio
fasciniran Kronebergovom idejom o
drogiranju praškom za uništavnje buba, a barem je Barouz znao o čemu je reč kada je drogiranje u pitanju.
(1993)
0 komentara:
Постави коментар