Sekule Šarić jedan je od pesnika koji
stvaraju izvan tokova oficijelne književne scene, neopterećen trenutnom
literarnom bukom i pomodnostima. Zbirka pesama „Nemoć“ nastavak je njegovog
ustrajnog traganja za samosvojnim izrazom, odnosno novi pomak na tom
(neizvesnom) putu.
Knjigu otvaraju pesme
koje, svedenošću slika donose ton, nazovimo je tako, uzdržane melanholije,
pristajanja na stanja i odnose kao date. Ukoliko mogućnost promene i postoji za
njom se ne poseže svesnom akcijom već se uspostavljena ravnoteža čuva u svojoj
krhkosti. Neodlučnost prerasla u mirenje poznaje na harizontima obrise
drugačijih egzistencija ali one su predmet mlakih konstatacija. Kroz ovako ocrtan
prostor prosevaće i munja erotizma, da bi njen ekstatičan ples ostavio samo
umor i pojačani muk.
Kako se pesme nižu i
odmiče imaginarno vreme/trajanje knjige, nanosi sumnji otkrivaju i drugo lice
početne izmirenosti: povlađivanje slabostima, samodovoljnost i obmanjivanje.
Pojave leševa, najamnika, zime, gladi, raskidaju dotadašnju normalnost,
izvrčući ih u košmare u kojima „vetar
počinje duvanjem vatri“ i pred kojim nema uzmaka. Erotika (p)ostaje gola „požuda dragih likova“. Oganj i duša,
mač i ruka biju bitku bez kraja. Vremena tišine više ne znače spokoj (ma kako
lažan bio) već jedino zatišje pred propast, sećanje na plemenitost, predah pred
navalom gorčine u kojoj „miri se ukus
uživanja // Sa mirisom smrti“. Pojedinac u kome je žiža svih snaga, mesto
njihovog sabiranja, razapet je suprotnim, podjednako destruktivnim tenzijama
(samo)zaborava i haosa.
Šarić izbegava da se u stihovima prepoznaju konkretni povodi i
događaji, svestan da bi, u takvom slučaju, pesme bile posmatrane kroz vizuru
dnevnog. A iza (ili ispred) pojavnog stoje dublji, trajniji principi, pravila
zasenjena hlebom svagdanjim. Njihove obrise autor je nameran da prepozna i
pokuša da imenuje. Naravno, ovako široki zahvati pretpostavljaju i napor
prevladavanja jezičkih ograničenja istrošenosti, vulgarizovanja reči za opšte
pojmove (te se njihovoj pogodbenosti pridodaje i rabljenost bezbrojnim,
konfekcijskim upotrebama). Svestan tog balasta, te, kako se citira Ružević na početku knjige, jalove sile
koja pomračuje oblasti jezika, Šarić
kombinuje svakodnevne sa arhaičnim rečima, poseže za nizovima reči sličnih
korena i manipuliše višestrukim značenjima (npr. krajevi-krajolik-kraj), sve sa
namerom da i standarde (od kojih se ne može pobeći) pomeri, oneobiči. Tako se i
razotkrivena nemoć jezika naslanja na već sagledanu nemoć pred ustrojstvom
sveta i sila koje njime vladaju, kako onih iz prirode tako i, jednako
neukrotivih i neracionalnih, društvenih, grupnih, nemoć pred usudom i nemoć
plemenitosti i nežnosti da takvo stanje izmene.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар