Knjige izabranih pesama autora koji aktivno stvaraju i prisutni su na
književnoj sceni svojevrsni su graničnik, tren svođenja računa o jednom
delu/fazi dotadanjeg rada. Knjiga „Citati
i druge pesme“ Zorana M. Mandića, zapaženog srpskog pesnika srednje
generacije, obuhvata poeziju iz osam njegovih zbirki objavljenih za šest godina
te je možemo posmatrati i kao svedočanstvo o periodu izuzetno visokog
intelektualnog napora i odvažnog posvećenja svom umetničkom radu. U pomenutih
šest godina i knjigama „Čitaonica“ (1989), „Nišan“
(1990), „Kraj sezone“ i „Bizarna matematika“ (obe iz 1991), „Citati“ (1992), „Radovi na putu“ (1993), „Naspram
čuda“ (1994) i, konačno, „Kraj sezone
i druge pesme“ (1995), Mandićeva
poezija sazreva, što će reći njene se osobine kristališu, pročišćavaju i
postaju prepoznatljivije. Ili, kako sam pesnik kaže „sve je žustriji glas mog stiha, sve bolje / pevam“. Naravno,
prepoznatljivost ne znači zatvaranje u poznate okvire, mirovanje u njima i
manirističko poigravanje poznatim. Pre se može govoriti o izgradnji specifične
vizure prema pesničkim objektima (ali i samom subjektu u vidu samoposmatranja)
i njenom neprestanom dinamiziranju, dogradnji i preciziranju.
Na nivou tematskih
interesovanja tako zapažamo kretanje između odabranih problema i poniranje,
skidanje slojeva opsena, do bitnog, suštinskog sadržaja. Sasvim je lako pratiti
ta vraćanja i ponovna sagldavanja, uvek uz neki novi element, novum u pesničkom glasu. Teme (navedimo
samo neke) moći i nemoći, smrti kao krajnjeg lica nemoći i ćutanja kao uvoda u
nju, ili odmicanja od spisateljskog sveta i njegovog osmatranja sa distance,
ili često jetkog zaplitanja svakodnevnog, minimalističkog, sa filozofskim (čime
prvo dobija neuobičajene vrednosti a drugo gubi akademsku sterilnost), vidno
evoluiraju, sve bogatije novim nanosima značenja i finim valerima (mogućih)
novih iščitavanja. (Upravo u ovom aspektu – mogućnosti praćenja promena – prednost
je ove knjige nad pojedinačnim zbirkama u kojima je promena prečesto skrivena
mnoštvom drugih detalja.)
I ton Mandićevog pevanja pretrpeo je promene u
pomenutim, godinama omeđenim knjigama. Namesto oštrog, čvrstog ironijskog stava
u kasnijim pesmama sve je čišći fini, filigranski sarkazam, ponekad toliko
precizan da ga neoprezni, letimični čitalac gotovo može i prevideti. No, upravo
je ova krhkost, makar ona išla i na uštrb transparentnosti vrednosnih predznaka
pesme, zalog ovih kvaliteta u radu pesnika.
Upravo u tom znaku
produbljivanja i višedimenzionalnosti zatvara se knjiga „Citati i druge pesme“ (koju je priredio i vredan, analitičan
pogovor za nju sačinio zapaženi kritičar Saša
Radojčić), nagoveštavajući nove Mandićeve
pesničke avanture.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар