Poslednjeg dana marta 2013.g. kod ogromnog
broja ljudi kulminiraće groznica od koje intenzivno pate već duže vreme. Žrtve
ove bizarne bolesti različite su starosti i obrazovanja, materijalnog položaja
i navika; ipak, svima njima zajednička je slabost prema određenom programu koji
se emituje sukcesivno (u serijalu) na malim
ekranima TV prijemnika. Navedena zaraza nosi stručni naziv „Igra prestola“ a bolji poznavaoci znaju
da je u pitanju pogodbeno ime koje vuče koren iz nekoliko tomova „debelih“
knjiga zajednički imenovanih kao „Pesma
leda i vatre“ i poteklih iz pera/tastature Džordža R. R. Martina (1948), autora koji se, od početka 1970-tih
vrlo uspešno ogledao u vodama naučne fantastike, horora i epske fantastike.
Pomenuta „Pesma...“ je započeta
1996.g. romanom „Igra prestola“ koji
je označio i svojevrsni Martinov
povratak literarnu scenu posle desetak godina pretežnog bavljenja pisanjem
scenarija za filmove i televiziju. Početna piščeva ideja bila je da izdavačima
ponudi i proda trilogiju epske fantastike
- što je uobičajeni obim za ove vrste sadržaja, i kao takav je omiljen kod
izdavača jer se takvi serijali dobro prodaju (epska fantastika podrazumeva, kako joj samo ime kaže, epsku širinu
i dužinu u više knjiga). Ipak, Martin
je vrlo brzo shvatio da se priča otima kontroli pa je, već posle objavljivanja
prvog romana, počeo da razmišlja o pentalogiji tj. o seriji od pet knjiga;
posle drugog toma „Sudar kraljeva“
(1998), tokom rada na trećem tomu ambicije su mu prerasle u serijal od 7
knjiga, ali, iako je ovo zvanični stav o obimu serije, on nije i konačan. Treći
roman „Oluja mačeva“ (2000) nastavio
se u „Gozbu za vrane“ (2004) i „Ples sa zmajevima“ (2011); radovi na
šestom tomu „Vetrovi zime“ poodmakli
su ali se i njegova dužina protegla na preko 1.500 strana (a kraj još nije
blizu). O neizvesnosti trenutka kada će novi roman biti završen Martin je govorio i na skorašnjoj
konferenciji za štampu na kojoj je predstavljena nova sezona serije (Martin je više puta pogrešno najavljivao
pojave ranijih nastavaka dok nije priznao da mu ta vrsta predviđanja
definitivno ne ide od ruke).
Među
čitaocima epske fantastike „Pesma leda i
vatre“ odmah je bila zapažena, najpre zbog Martinove „stare slave“ a potom i zbog vrlo neobičnog,
nestandardnog sadržaja. Naime, iako se priča dešava na nepoznatom mestu
(planeti) na kojoj stanovnici, ljudi i druga bića, žive u uređenju i prilikama
nalik onima iz Srednjeg veka u Evropi,
magije (koja je esencija epske fantastike)
u prvim romanima gotovo da i nema, što odudara od standardnih žanrovskih
postavki trošenih u bezbrojnim knjigama/serijalima. Ali, dok se čarobnjaštvo,
egzotične veštine i moći kao i fantastična bića, jedva naziru, knjige vrve od
ratova, zavera i spletki između velikaških/feudalnih kuća/klanova (ali i u
okvirima vladajućih porodica). Nosioci priča (kao i brojni sporedni, manji
likovi) snažne su ličnosti kojima je pisac udahnuo mnoge vrline i mane,
ambicije, zlobu i čast, sitne i krupne kaprice; obzirom na dug vremenski period
u kome se priča odvija, veoma je važno (a Martin
je to uspeo) da se protagonisti razvijaju i menjaju (dakle, ne ostaju na
početnim pozicijama i podelama uloga) što pojačava njihovu uverljivost. „Pesma...“ je, od samog početka, vrlo
uspešno baratala nekim od opštih žanrovskih mesta ali i široko uvreženim
shvatanjima i predstavama (građanim u bezbroj dela popularne kulture) o tzv. mračnom Srednjem veku. Na takvoj
pozornici, preuređenoj prema potrebama priče, svoje uloge igraju živopisni
junaci, na zadovoljstvo sve brojnijih čitalaca (vrlo spremnih da Martinu oproste i poneku neusaglašenost
između starih i novih nastavaka).
Uprkos popularnosti romana, ključni
trenutak za globalnu slavu „Pesme...“
došao je marta 2011.g. kada je započelo emitovanje TV serije koja je
ekranizovala prvi roman. Kvalitetni proizvod, rađen prema isto takvom
literarnom predlošku, imao je velike šanse da bude uspešan i gledan ali je ćud
gledalaca trebalo da presudi o sudbini serije odnosno snimanju druge sezone. Do
kraja emitovanja prvog seta epizoda serija je postala - hit koji se nestrpljivo
očekuje, masovno gleda i o kome se naveliko priča po medijima, od novina preko televizije
do Interneta. Publika koja zna samo za TV seriju a ne i za knjige višestruko je
nadmašila one sa čitalačkim predznanjem; rasprave o neslaganjima između romana
i serije bile su manje česte i manje žustre od onih o samoj seriji. Opšti
utisak je, ipak, bio izuzetno povoljan pa je kraj sezone dočekan vapajem fanova
da se nove epizode što pre snime i emituju. Jedna od anegdota sa ovdašnjih
foruma koji su pratili TV seriju krajnje je precizno oslikala neke od
konzumentskih kontraverzi: naime, gledalac žali kako će teško podneti kraj serije
i neizvesnost po pitanju daljih događaja na šta mu je odgovoreno da, ako mu
toliko važno da zna šta je bilo dalje, jednostavno pročita drugu knjigu. Ovom
solucijom gledalac je bio - šokiran i odgovorio kako on nije čitao ni obaveznu
školsku lektiru a kamoli šta drugo! Za ovog konzumenta sem pokretnih slika „Igra prestola“ u drugim medijima
jednostavno ne postoji. Ta frapantna činjenica dokaz je o kulturološkom ali čak
civilizacijskom jazu između kultura pisane reči i kulture vizuelnih medija u
kome ona prva i starija neminovno gubi.
Kako god bilo, drugi serijal „Igre prestola“, koji je ispratio
događaje iz drugog romana, emitovan tokom proleća-leta 2012.g. praćen je sa
većom pažnjom nego prvi i ocenjen kao vrlo uspešan (bez obzira na primedbe
čitalaca o odstupanjima od knjige). Serija je postala i ostala globalna
senzacija i događaj sezone. Sa takvim se nadanjima očekuje i emitovanje trećeg
serijala koji će „pokriti“ prvi deo romana „Oluja
mačeva“. Gledaoci bez literarnog preznanja moći će da uživaju u novim
zapletima dok čitaoci pomalo strepe od sve izvesnijih skraćivanja i odstupanja
od knjiga (obzirom da su one toliko obimne da ne mogu u svoj punoći biti
pretočene u seriju zadatog broja epizoda); i na ovom polju širine događanja i
uveljivosti opisa, romani ponovo dokazuju svoju premoć i integritet (jer Martina izdavači ne sputavaju u broju
strana koje može na napiše). No, u celini gledano, svetska slava serijala romana
„Pesma leda i vatre“ i TV serije „Igra prestola“ ne može se precizno
razdvajati; knjige i epizode mogu da postoje jedni bez drugih ali bi njihova
slava time bila nepotpuna i bitno okrnjena. Samo ruku pod ruku, literatura i
televizija, ovog puta, čine jedinstven kulturološki fenomen čiji se krajnji
domašaji teško mogu nazreti. Zbog toga, u ovom trenutke se treba manuti
spekulacija i uživati u uzbudljivim, šarenim slikama koje nam se nude.
(2013)
0 komentara:
Постави коментар