Već odavno tzv. „glavni“ ili „prestonički“ ili „po bilo kom kriterijumu“
centralni – časopisi kod nas ne predstavljaju isključivi prostor inovacija niti
merilo vrednosti tekućeg književnog života. O tome svedoče u poslednjoj
decenijie „Gradac“ (Čačak), „Povelja“ (Kraljevo) ili „Ulaznica“ (Zrenjanin). Ipak, jedan od
tzv. „malih“ časopisa kao da do sada nije bio gotovo uopšte istinski uočen i
vrednovan: reč je o dvojezičnom (srpski i mađarski) časopisu „Orbis“ koji dolazi iz Kanjiže. Kada se, kao u slučaju letnjeg
broja „Orbisa“ za ovu godinu,
okolnosti „ukrste“ sa nesvakidašnjom, zanemarenom, a vitalnom tematikom – eto
novog razloga za drugačije sagledavanje na prvi pogled oskudne književne
produkcije.
„Orbisov“ ovogodišnji dvobroj 2/3, naime, donosi kao središnji blok
panoramu pod nazivom „Domaća
(post)žanrovska fantastika s kraja devesedetih“ koju je uredio Ilija Bakić. Sastavljač panorame, vredi
napomenuti, i sam pripada krugu jednog od najperspektivnijih naših pisaca
mlađe-srednje generacije, kao figura koja se kreće u opasnim prostorima između
alternativnih, čisto žanrovskih i „visoko ozbiljnih“ književnih oblika (sjajni
roman „Prenatalni život“, 1997).
Kao zanimljiv autor, ali i agilni
promoter i kritičar, Ilija Bakić nam
u ovoj panorami predstavlja niz priča koje se, uglavnom, zbivaju u koordinatama
između poetske fantastike i mračne
utopije, s jedne, i misterije, alegorijske
komike i „kiberpank“ SF-a s druge strane.
Kako sam kaže, Bakić je termin „(post)žanrovska fantastika“ skovao na osnovu značenja i sugestija
dvaju već utemeljenih formula. S jedne strane, to je termin slavnog autora i
teoretičara „kiberpanka“ Brusa Sterlinga
„slipstream“ – fantastično koje
koristi SF, horor i fantazijske
elemente uopšteno, kombinovane sa iskustvima „književnosti glavnog toka“
(mainstream). Druga strana medalje je termin „alternativna fantastika“, izraz Bobana Kneževića, glavnog promotera i izdavača fantastičkih žanrova u nas („Alef“,
„Znak Sagite“), izraz koji označava literaturu izvan realističkog, ali i distanciranu u odnosu na tzv. borhesovsku ili postmodernu fantastiku.
Kakav je, dakle,
prostor fantastičnog u pitanju? I stariji poslenici zastupljeni u ovoj panorami
(Radmilo Anđelković, Dragan R.
Filipović), ali i oni najmlađi (Ivan
Nešić, Jovan Ristić), pokazuju nam da i u našoj literaturi postoji čudesno
vitalan, obećavajući tok, podjednako zanimljiv i sladokuscima žanra, ali i
radoznalcima „opšte prakse“.
(Post)fantastična priča u nas se atraktivno kreće i po domenu
aktuelnih istorijskih aluzija (Vladimir
Lazović), ali i kroz dimenzije susreta čudesnog i tehnološkog (Zoran Jakšić) ili prostore alegorijskog „horora“. Ipak, među
najviše domete – u kontekstu čitave savremene pripovedne književnosti –
ubrajaju se „Primamljivost tame“ Ljubomira Damnjanovića (verzija Drakulinog
mita) i „U našoj ulici nova zgrada“
Aleksandra Markovića. Tako, sasvim u skladu sa čuvenom primedbom Artura Klarka da se „dovoljno razvijena tehnologija više ne može razlikovati od magije“ naši
postfantastični autori otvaraju
prostore novih žanrova i tema, ali i dokazuju da tzv. postmodernizam i tzv. realizam
ne uscrpljuju polje savremene vrhunske proze.
SVETISLAV JOVANOV
(„Danas - Vojvodina“ br. 8. 04.12.1999.)
0 komentara:
Постави коментар