U krugovima posvećenika Science Fiction-a, Vilijem Gibson (1948) je prorok-živi klasik. Ovaj status zaslužio je
u prvoj polovini 1980-tih najpre serijom priča a zatim i ključnim-prevratničkim
romanom "Neuromanser"
(originalno objavljen 1984.g. i sledeće godine nagrađen gotovo svim žanrovskim
priznanjima) kojima je obznanjena (za sada) poslednja revolucija u SF žanru, poznata kao kiber-pank. Uprkos otporu određenih
krugova pisaca, kritičara (organizovanih i u nezvanični tabor "humanista"), svakovrsnih
optužbi za propagiranje sumnjivih moralnih poruka te predviđanjima da je u
pitanju tek marginalna, manje-više kratkotrajna, moda kiber-pank je opstao postajući novi horizont sa koga se kreće u
sagledavanje mogućih budućnosti ove planete odnosno sledeći
ikonografsko-maniristički obrazac za stvaraoce. U prvim godinama kiber-pankerske pobune Gibson je bio centralna ličnost koju je
sledila grupa mladih pisaca jer je njegova vizija
tehnologizovano-informatičko-virtuelno-globalističkog sveta bila najpotpunija i
najubedljivija, ispričana vrcavim jezikom i visokim stilom; s druge strane, Gibsonova popularnost kod čitalaca takođe
je bila najveća. Protekom vremena, nakon što je kiber-pank pobedio, postajala je sve očitija raznorodnost
interesovanja i poetika pisaca ovog tabora što je rezultiralo širokom lepezom
sasvim osobenih knjiga koje jesu pošle od zajedničke osnove ali je svaka otišla
u drugom pravcu - zbog toga je kiber-pank
danas potpuno razuđen ali živ.
Trilogija
romana "Neuromanser",
"Grof Nula" i "Monalizin natpogon" se, kao i priče koje
su joj prethodile, dešava u globalnom-kapitalističkom raju ili paklu kojim
vladaju multinacionalne kompanije raširene po čitavoj Zemlji i u orbiti. Sukobi niskog intenziteta, stalno balansiranje
na ivici ekološke i demografske katastrofe, beskrajno bogatstvo i siromaštvo
konstanta su svakodnevice i stavka računica velikog biznisa koji potencira haos
ili red prema svojim trenutnim potrebama. Pored "telesne" realnosti postoji i ona kompjutersko-virtuelna; u njoj, osim beskrajnih tokova informacija "telesnoj" stvarnosti, postoje
i "kreću" se brojne Veštačke
Inteligencije, duhovi umrlih ljudi utisnuti u matricu ali i potpuno nepoznati fenomeni - božanstva matrice, neki novi vudu
idoli i, tek u naznakama prisutni, nepoznati, možda i nezemaljski,
entiteti. Na ovoj pozadini kreću se junaci knjiga kojima je zajednička
odrednica da su marginalci, gubitnici, autsajderi bilo da su kiber jahači - virtuelni lopovi,
hirurškim putem modifikovani ljudi-borbene
mašine, članovi bandi, psihički neuravnoteženi, raznorazni majstori ne baš
uvek zakonitih veština, svi željni nalaženja svog mesta u okruženju i
ostvarenju kakvog-takvog mira. Sukob između velikih (bogatih, dokonih,
ambicioznih, koji žive u zatvorenom svetu i samo iz nužde ili iz zabave silaze
među smrtnike) i malih neprestan je, tabori su podeljeni i najčešće bez
kontakata mada su moralni kodeksi vrlo bliski - pravilo je da cilj (kakav god
bio) opravdava sredstva, o onima koji su sklonjeni s puta njegovog ostvarivanja
uopšte se ne razmišlja.
Gibsonova pripovedačka strategija
menjala se kroz romane ove, prve trilogije imenovane kao “Širenje” (drugu trilogiju
“Most” čine romani "Virtuelna
svetlost", 1993,"Idoru"
1996. i "Sve zabave
sutrašnjice" 1999.); "Neuromanser"
je serija fragmenata, jarkih i brzih (Gibson
sam kaže da je na svakoj stranici ostavljao "kuku" za čitaoce) dok "Grof Nula" (1986) i "Monalizin natpogon" (1988) imaju
sasvim drugačiji pristup: četiri odnosno pet linija priča prepliće se
naizmenično i, konačno, spaja na kraju knjiga a sveukupni ton knjiga vrlo je
primiren. U "Neuromanseru" sve je "u trku", nema zadržavanja ni
zaustavljanja dešavanja da bi se pojasnio pojam sveta budućnosti, neka nova reč
ili kovanica (građenih po principu deo reči poznat - deo ne); čitalac će
prikupiti značenja tih nepoznatih samo ako napreduje, čita dalje. Ostali
romani, međutim, "imaju vremena" pa se mogu zadržavati na
razjašnjavanju termina-pojava-ustanova. Isti slučaj je i sa psihološkim
slikanjem likova, od kratkih, upečatljivih portreta autor je prešao na
standardno psihologiziranje. Ono što je za sve tri knjige isto jeste posezanje za
(kvazi) faktografskim, za reklamama, markama proizvođača, za teksturama,
bojama, arhitekturi, enterijerima kao elementima koji treba da potkrepe
uverljivost dešavanja u obe stvarnosti,
telesnoj i virtuelnoj. No, dok u "Neuromanseru"
insistiranje na ovim pojedinostima produbljuje oštrinu slika, u drugom i trećem
romanu one su tek manirističko kozmetički detalji bez većih efekata. Rečju, "Neuromanser" je jedinstven u
svojoj eksplozivnoj grčevitosti priče i stila (adekvatno prevedenoj od strane Aleksandra Markovića) te potpuno
odgovara prevratniko-pankerskom stavu
koji je Gibson zastupao u trenutku
kada ga je pisao. "Grof Nula" i
"Monalizin natpogon" jesu knjige pisca koji više ne mora da se
dokazuje. To su vrlo dobri romani, bolji od mnoštva SF dela koja su se tih (i kasnijih) godina pojavila ali im,
definitivno, nedostaje "gibsonovski"
žar i zgusnuta energija. Nažalost, Gibson
u sledećim knjigama nije nastavio u maniru prvenca već se priklonio potonjim
delima (možda i zato što je prvobitna zgusnutost teško održiva duže vreme),
tako da "Neuromanser"
ostaje biser u njegovom opusu, kao što ostaje i jedna od najznačajnijih knjiga
celokupnog SF žanra.
(2002)
0 komentara:
Постави коментар