Nepredvidivim putevima i bespućima kroz nekada jednu a sada razdvojenu
državu, počele su da pristižu i – knjige za čije čitanje nije potrebno znanje
stranih jezika. Tako su se u našim knjižarama pojavila iz danja „Valodera“ iz Drvara: SF roman Davida R. Palmera
„Pomaljanje“ (godina izdanja 1993) i „Futura,
Science Fiction&Fantasy antologija“ (iz 1995), obe u okviru edicije „Znak Sagite“, koju vodi Boban Knežević.
Palmerova knjiga originalno je objavljena 1984.g. kada i prvenci V. Gibsona „Neuromanser“, O. S. Karda
„Divlja obala“ i L. Šeparda „Zelene
oči“. No, dok su se potonji autori održali na SF sceni, Palmer (rođen
1941) nije potvrdio svoj talenat te se pridružio brojnim piscima B klase. „Pomaljanje“ se bavi standardnom žanrovskom temom (kritičari je
nazivaju i „prokletstvom“ žanra): ratnom
apokalipsom. U ovom slučaju, „zahvaljujući“ nuklearnom i biološkom oružju
čitava populacija Amerike i ostatka
sveta je uništena. Preživeli su retki pripadnici „Homo post Hominem“ vrste, nove faze u razvoju čoveka koja je
rezultat tajnih projekata. Glavna junakinja, devojčića, kreće kroz puste
gradove i polja, u potragu za sabraćom. Nakon niza dogodovština sreće ih i
otkriva strašnu istinu – i Rusi imaju
grupu preživelih fanatika koji nameravaju da bombom iz orbite zbrišu preživele.
Zarad opšte dobrobiti devojčica se prijavljuje za samoubilačku misiju
demontiranja bombe. U otvorenom svemiru ona će otkriti izdajnika u sopstvenim
redovima, eliminisati ga a zatim spasiti svet i sebe.
Nakon relativno
zanimljivog početka, razvoj priče, uprkos rabljenom obrascu, drži pažnju
čitalava; no, roman u poslednjem delu postaje avantura „poboljšanog“ Džemsa Bonda, sa pripadajućim vragolijama i
ideološkim patosom zaostalim iz hladnoratovskog arsenala, što sve rezultira
padom u proizvoljnost.
Roman je pisan u formi
dnevnika osobe koja, uprkos visoke inteligencije, nije odveć brižljiva prema
pravilima pismenog izražavanja, što ume da da zanimljive i duhovite efekte
(majstorski ih je preveo Marko Fančović),
po kojima će ovaj roman biti duže pamćen nego po samoj priči.
„Futura“ je SF mesečnik koji izlazi u Hrvatskoj i donosi priče svetskih i tamošnjig pisaca. „Antologiju...“ čini 12 priča američkih
autora, uglavnom iz novije produkcije, objavljenih u ovom izdanju. Kako u Jugoslaviji odavno nema žanrovskih
časopisa koji uspostavljaju vezu sa aktuelnim svetskim dešavanjima, ovaj izbor
vredna je informacija o onome što se piše na centralnoj SF sceni. „Antologija...“
tako daje uvid u razvoj kiber-pank
podžanra kroz priče Vilijema Gibsona
„Skinerova soba“ iz 1993. (inače uvod u roman „Virtuelna svetlost“ koji je nastavak opisivanja prepoznatljivog
sveta budućnosti u verziji rodonačelnika kiber-panka), T. Danielsa „Smrt razuma“ iz 1992. (tvrdog kiber krimića koji funkcioniše bez problema), J. Lousona „Spojeno srce“ iz 1992. (studije
svakodnevnog života maloletničkih bandi na pločnicima tehnopolisa) i Dž. Širlija „Šaman“ iz 1988. (koja gradi
novi panteon kiber-bogova). Očito je
da kiber-pank vizije nose potencijale
i snagu koje inventivnim piscima nude mnoštvo izazova.
Koren i preteča
kiber-panka je i u delima Filipa K. Dika.
Njegova priča „Nudimo vam sjećanja na
veliko“ iz 1966.g. zapliće ravni pravih i lažnih sećanja, onih koja su
doživljena i drugih, mehanički ugrađenih. Priča je poslužila kao osnov za film „Totalni opoziv“. Nakon iščitavanja originalnog
teksta postaje jasna sva vulgarnost „maštovitih“ holivudskih scenarista koji
kasape ideje i stvaraju nakaze za masovnu instant potrošnju.
Daljom budućnošću Amerike, njenogm regresijom i
degeneracijom (tako različitom od tekućih oda američkim vrednostima) davi se, u
noveli „Sedam noći u Americi“ iz
1978.g. velikan SF literature Džin Volf.
Priče M. F. Mekhjudž „Misionarsko dete“ i B. Betkea i F. S. Dženingsa „Smrt majstora
topnika“, obe iz 1992.g, slikaju egzotična društva tropskih mora prošlosti
u koja se mešaju, svojim nejasnim planovima, vanzemaljci. „Put križa i zmaja“ Dž. R. R. Martina, iz 1979.g, priča je iz
serije o religijama (koju čine i novele „Pesma
za Liu“ i „Postojanost vida“); ovog puta zaplet je na nivou teorije zavere,
odnosno grupa koje namerno izmišljaju, prekrajaju i poigravaju se „svetim“
učenjima. Duhovima u svemirskom brodu pozabavila se C. J. Čeri u minijaturi „Krila“
(1989) dok se duhovi ubijene dece u mirnom američkom provincijskom mestu
pojavljuju u hororu O. S. Karda
„Izgubljeni dečaci“ iz 1989.g. L.
Šepar je pokušao da osveži temu uzgajanja mutanata i njihove pobune u priči
„Predaja“ iz 1991. ali bez vrednijeg
rezultata.
„Antologija Futura“ donosi, zaključimo, desetak veoma dobrih priča
kao novu potvrdu vitalnosti i vrednosti žanra kome često predviđaju smrt,
propast ili istrošenost.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар