Najnoviji broj Strip magazina „Tron“, po rečima urednika Dragana Savića „zaokružuje prvi ciklus u dosadašnjem izlaženju naše, trenutno, jedine specijalizovane strip revije“. Ovo se, pre svega, odnosi na završetak objavljivanja Moebiusove „Hermetičke garaže“, stripa koji je, uprkos svom značaju tek sada, 15 godina po završetku prve verzije rađene za francusku strip reviju „Metal Hurlant“, predstavljen domaćoj publici koja napokon može da uživa u Moebiusovoj blistavoj igrariji apsurda, čiste inspiracije i vrhunskog crtačkog umeća. „Tron“ je ovim svojim potezom ispunio značajnu kulturološku prazninu na ovdašnjim prostorima za šta zaslužuje sve čestitke.
            Druga značajka novog broja „Trona“ je da sadrži čak 2 serijala odnosno nastavke serijala započetih u prošlim brojevima, čime ova za strip bitna kategorija stvaralaštva nalazi mesto i na našoj novos strip sceni. Nova epizoda serijala scenariste Oskaribara i crtača Gere, pod naslovom „Ninja knjigovođa“, kao i prošla „Sve kreature, i velike i male“, sa crnohumornim otklonom nastavlja da gradi priče o netipičnim ubicama. Kuriozum je da u svom najnovijem broju američki strip magazin „Heavy Metal“ (koji važi i za jedan od najprestižnijih u čitavom svetu) upravo objavljuje prvu epizodu ovog serijala. Tako je „Tron“ uspeo da isprednjači i na svetskoj sceni. Drugi serijal „Svindl“ scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Miroljuba Milutinovića – Brade, nastavak je priče o nespretnim predratnim kriminalcima koji, pred početak rata, beže vozom iz zemlje u nove avanture, na radost nestrpljivih čitalaca.
            I priča „Bubbleboy“ Vladimira Stankovskog mogla bi se, takođe, smatrati svojevrsnim serijalom obzirom da se kreće u okvirima jednog posebnog sveta sa razrađenom ikonografijom. Stankovski je autor sa čijim doprinosom domaćem stripu svakako treba računati.
            „Otkud Spilbergu onoliki živi dinosaurusi?“ Bojana Redžića vesela je ali i cinična priča, crtana prepoznatljivim karikaturalnim načinom, o kontinuitetu jednostavnih ali važnih pitanja o dostojanstvu. „Želim, želim, želim...“ Ivane Filipović (debitantkinje iz prošlog broja), uz blagu feminističku notu, takođe rešava dileme višesmislenosti postupanja. Sličan, feministički odgovor daje i strip „Ostavi poruku“ Abulija i Darka.
            „Oklop“ scenariste Đorđa Milosavljevića i crtača Eugena Slavika mistična je priča sa horor završetkom (u maniru  klasične „Zone sumraka“). I „Anobium“ scenariste Nicka Cuti-ja i crtača Alexa Toth-a slične je atmosfere kojoj je dodata i blago moralizatorska nota zaslužene kazne za bahatost.
            „Tron“ u skladu sa svojom tradicijom i namerom da zainteresovanima ponudi nove informacije i izgrađuje više standarde kako kod čitalaca tako i kod autora, donosi intervju sa Simonom Bisley-em, crtačem koji se proslavio stripovima prepunim nasilja u kojima je šepure mišićave kreature. Popularni Biz, pak, veoma trezveno procenjuje svoj rad i radove savremenika odnosno prethodnika koje poštuje ali i odnos umetnosti i posla tj. strip biznisa.
            I na kraju, iako je strip na početku „Trona“, kao šlag na torti, pomenimo Wattersonove „Kalvina i Hobsa“ koji na samo 8 sličica otkriva fantazije malih školaraca, čija se sadržina ne menja iz generacije u generaciju. Ista je situacija sa interesovanjem za strip – i ono postoji u svakom novom naraštaju mladih (i onih koji to ostaju). Pitanje je ko će i kako, koliko kvalitetno to interesovanje zadovoljiti. U ovom trenutku, ovde, „Tron“ taj zadatak u potpunosti ispunjava.
(1994)

0 komentara:

Постави коментар

top