Najnoviji broj Strip magazina „Tron“,
po rečima urednika Dragana Savića
„zaokružuje prvi ciklus u dosadašnjem izlaženju naše, trenutno, jedine
specijalizovane strip revije“. Ovo se, pre svega, odnosi na završetak
objavljivanja Moebiusove „Hermetičke
garaže“, stripa koji je, uprkos svom značaju tek sada, 15 godina po
završetku prve verzije rađene za francusku
strip reviju „Metal Hurlant“, predstavljen domaćoj publici koja napokon
može da uživa u Moebiusovoj blistavoj
igrariji apsurda, čiste inspiracije i vrhunskog crtačkog umeća. „Tron“ je ovim svojim potezom ispunio
značajnu kulturološku prazninu na ovdašnjim prostorima za šta zaslužuje sve
čestitke.
Druga značajka novog
broja „Trona“ je da sadrži čak 2
serijala odnosno nastavke serijala započetih u prošlim brojevima, čime ova za
strip bitna kategorija stvaralaštva nalazi mesto i na našoj novos strip sceni.
Nova epizoda serijala scenariste Oskaribara
i crtača Gere, pod naslovom „Ninja knjigovođa“, kao i prošla „Sve kreature, i velike i male“, sa
crnohumornim otklonom nastavlja da gradi priče o netipičnim ubicama. Kuriozum
je da u svom najnovijem broju američki
strip magazin „Heavy Metal“ (koji važi i za jedan od najprestižnijih u čitavom
svetu) upravo objavljuje prvu epizodu ovog serijala. Tako je „Tron“ uspeo da isprednjači i na svetskoj
sceni. Drugi serijal „Svindl“
scenariste Đorđa Milosavljevića i
crtača Miroljuba Milutinovića – Brade,
nastavak je priče o nespretnim predratnim kriminalcima koji, pred početak rata,
beže vozom iz zemlje u nove avanture, na radost nestrpljivih čitalaca.
I priča „Bubbleboy“ Vladimira Stankovskog mogla
bi se, takođe, smatrati svojevrsnim serijalom obzirom da se kreće u okvirima
jednog posebnog sveta sa razrađenom ikonografijom. Stankovski je autor sa čijim doprinosom domaćem stripu svakako
treba računati.
„Otkud Spilbergu onoliki živi dinosaurusi?“ Bojana Redžića vesela
je ali i cinična priča, crtana prepoznatljivim karikaturalnim načinom, o
kontinuitetu jednostavnih ali važnih pitanja o dostojanstvu. „Želim, želim, želim...“ Ivane Filipović (debitantkinje
iz prošlog broja), uz blagu feminističku notu, takođe rešava dileme
višesmislenosti postupanja. Sličan, feministički odgovor daje i strip „Ostavi poruku“ Abulija i Darka.
„Oklop“ scenariste Đorđa
Milosavljevića i crtača Eugena
Slavika mistična je priča sa horor
završetkom (u maniru klasične „Zone sumraka“). I „Anobium“ scenariste Nicka
Cuti-ja i crtača Alexa Toth-a
slične je atmosfere kojoj je dodata i blago moralizatorska nota zaslužene kazne
za bahatost.
„Tron“ u skladu sa svojom tradicijom i namerom da zainteresovanima
ponudi nove informacije i izgrađuje više standarde kako kod čitalaca tako i kod
autora, donosi intervju sa Simonom Bisley-em,
crtačem koji se proslavio stripovima prepunim nasilja u kojima je šepure
mišićave kreature. Popularni Biz, pak,
veoma trezveno procenjuje svoj rad i radove savremenika odnosno prethodnika
koje poštuje ali i odnos umetnosti i posla tj. strip biznisa.
I na kraju, iako je
strip na početku „Trona“, kao šlag na
torti, pomenimo Wattersonove „Kalvina i
Hobsa“ koji na samo 8 sličica otkriva fantazije malih školaraca, čija se
sadržina ne menja iz generacije u generaciju. Ista je situacija sa interesovanjem
za strip – i ono postoji u svakom novom naraštaju mladih (i onih koji to
ostaju). Pitanje je ko će i kako, koliko kvalitetno to interesovanje
zadovoljiti. U ovom trenutku, ovde, „Tron“
taj zadatak u potpunosti ispunjava.
(1994)
0 komentara:
Постави коментар