Treća zbirka priča Gorana Skrobonje (1962), zapaženog pisca fantastičke literature, sadrži sedam proznih celina, priča i
novela, smeštenih u različita vremena i urbanitete. Odrednica različita vremena podrazumeva, obzirom
da je reč o autoru koji poštuje svoj fantastičarski literarni svetonazor,
raspon od alternativne prošlosti preko sadašnjosti i bliske budućnosti do
stotinama godina od nas udaljenih 'likova
stvari koje će doći'. No, ako su vremenski rasponi široki, geografska
lokacija svih priča je ovdašnja, što znači da se dešavanja odvijaju (uz tek
jedan mali izuzetak) na asfaltu Beograda
odnosno, u priči „Crveno nebo nad poljima
ilovače“, među brdima i prašnjavim ruševinama Majdana, nekadašnjeg rudarskog gradića na jugu zemlje koja se
naziva Savez Slobodnih Srpskih Srezova.
Zahvaljujući svom talentu i dosadašnjem iskustvu (sabranom u roman „Nakot“ i pripovedačke zbirke i „Šilom u čelo“), Skrobonja suvereno
vlada svojim pričama uspevajući da dočara okruženje i vodi svoje heroje kroz
nizove situacija odnosno međuljudskih odnosa. U svima se vrlo brzo prepoznaju žanrovski elementi odnosno utemeljenje u
naučnoj fantastici ili hororu ali se priče ne iscrpljuju u
upotrebi i mešanju oružja iz ikonografskog arsenala pomenutih žanrova jer su
likovi priča živi i uverljivo dočarani, po svim najboljim pravilima koja važe u
takozvanom 'glavnom književnom toku'.
Po tome je Skrobonjina proza bliska
literaturi određivanoj kao 'slipstrim';
reč je o prozi koja ravnopravno koristi iskustva glavnog književnog toka i
žanrovske književnosti tvoreći poseban amalgam
koji piscima i čitaocima nudi egzotične izazove i zadovoljstva. Ova 'slipstrimska' karakteristika lako se
može uočiti već u uvodnoj noveli „O
vukovima i ljudima“ koja je i kriminalistička priča sa asfalta budućeg Beograda i nastavak životopisa vukodlaka Nikodija Marića (jednog od Skrobonjinih
junaka kojima se vraća). Sukob organizovanog kriminala i državnih službi
jedna je pripovedna linija, u drugoj se rađa i biva stavljena na iskušenja
(ne)obična ljubav, dok je trećom, citiranjem istorijskih podataka, sugerisano
duboko mitološko zaleđe vukodlaka kao
kontrapunkt brzoj, blještavoj i prolaznoj savremenosti. Autor ravnopravno
tretira sve linije, odnosno odustaje od potenciranja jedne linije na uštrb
ostalih. Time je čitava priča izbalansiranija i bogatija značenjima. Da je reč
o 'čistom' žanrovskom piscu težište
priče svakako bi bilo na vukodlakovim
pokoljima i svemu što je vezano za njegove transformacije. Skrobonja odabire varijantu u kojoj mešanjem faktografije odnosno
citata i naznaka o samom Nikodijevom
slučaju daje čitaocu dovoljno informacija o tom segmentu, ostavljajući
mogućnost da se drugi tokovi granaju i razviju odnosno da se Nikodije pojavi i u nekoj budućoj priče
(gde bi, možda, dobio više prostora).
Mogućnost
nastavljanja serije nudi i novela „Crveno
nebo nad poljima ilovače“, jer je, nominalno, deo 'istorije budućnosti' Saveza Slobodnih Srpskih Srezova, sveta
istovremeno duboko nacionalno prepoznatljivog ali i globalizacijski izmešanog.
U tim vremenima posustale tehnologije, večitih čarki svih sa svima, sitničave
zlobe i opštenarodnog sirotinjskog veselja, sve su opcije otvorene pa i ona da u
gradić dojaše tajanstveni stranac revolveraš na mehaničkom konju i pokrene niz
dešavanja. Spoj lokalizama, internacionalizma i vestern mitologije razgaljujuće
je vrcav i izmamljuje čitalačke osmehe prepoznavanja dozvoljavajući da Bezimeni stranac (kako se zove, ili
tačnije, ne zove, i junak klasičnih špageti
vesterna Serđa Leonea) pređe u novu priču ili se, kako i najavljuje, vrati
na mesto svog prvog herojstva ili zločina (istina, 'originalni' stranac biva
eliminisan ali njegovi klonovi odnosno kopije mogu nastaviti započeto). Pisac
se, dakle, poigrava brojnim obrascima i ikonografijama, kao mogućim odgovorima
na jedno od krucijalnih pitanja egzistencije u svim društvima i svim vremenima,
na pitanje 'strukturiranja vremena'
sa kojim se sreće svaka ljudska jedinka. Pred tim užasom lako je posegnuti za
surogatima odnosno za, manje ili više, diskretno nametnutim rešenjima. Odgovor
može biti čekanje mesije ili tajanstvenog stranca brzog na revolveru
i njihovo slepo praćenje. Potreba za sledbeništvom i pripadanjem toliko je
intenzivna da lako podrazumeva, kao dokaz vrhunske odanosti, i samouništenje.
Tako u priči „Pak i ja“ tinejdžer
rastrzan svojim telesno hormonskim burama, izgubljen u životima svojih
roditelja (koji, opet, pokušavaju da dosegnu neke nametnute standarde), spremno
prihvata druženje sa dijaboličnim dečakom Pakom
koji će ga nagraditi poklonima ispod čije slatke kore leži gorko jezgro
samoponištenja. Ali, besplatnih zadovoljstava nema što, opet, znači da svako ko
uspe da ovlada tim poljem može postati vladar sveta. Stoga preduzimljivi
kriminalci iz novele „O vukovima i
ljudima“ razvijaju tehnologije koje će, kao droga prenošena masovnim
elektronskim medijima, vezivati gledaoce-konzumente i terati ih da rade sve što
im se tim putem naredi. Naravno, na istom polju i sa istim ciljevima
eksperimentišu i tzv legalne vlasti. Na putu rešavanja tog problema nema mesta
za uljudnost (pa su sve prevare dozvoljene, što će na svojoj koži osetiti junak
priče zaslužan za otkriće leka protiv starosti) a sve zloupotrebe su dozvoljene
barem dok počinilac ne bude uhvaćen (takav je slučaj i sa ubicom iz priče „Sve vreme sveta“ koji će biti
nanotehnološki izmenjen ali će njegov um ostati neokrnjen). Ipak, konačni
rezultat napora da se dostigne zadovoljstvo može biti poprilično zbunjujući i
ne baš poželjan za one koji se nadaju moći i bogatstvima. U priči „Tihi gradovi“ tehnološki je moguće da
svako iznova preživljava drage mu trenutke pa čitava ljudska populacija tone u
svoja sećanja, život zamire a gradovi utihnjuju.
Zbirku
„Tihi gradovi“ zaokružuje mračna
fatazmagorija „U 5 i 15 za Nekropolis“
smeštena u voz koji vozi mrtve na konačni počinak i u kome se, 'zahvaljujući'
propustima službenika, bude neki od žitelja alternativnog Beograda iz XIX veka. Odbijajući da se pokore svojoj sudbini oni
traže način da zaustave voz odnosno krenu u pravcu iz koga ih odvoze. Ali,
sistem je neumoljiv, spreman i sposoban da se pobrine za eliminisanje svih
odstupanja. Pod iskošenim svetlom bizarne situacije sa neminovnim krajem,
svakodnevni trivijalni detalji blistaju kao vrhunska, ultimativna vrednost
postojanja. Ova priča je jedan od najsvetlijih bisera knjige koja dokazuje
spisateljsku zrelost Goran Skrobonja,
njegovu sposobnost da pripoveda, u žanrovskom
ključu i van njega, uverljivo i nadahnuto.
(2007)
0 komentara:
Постави коментар