Pažljivo marketinški podgrevana temperatura oko
filma „Hobit“, novog hita Pitera Džeksona, krivca za megauspešnu celuloidnu
trilogiju „Gospodar prstenova“,
dovedena je do ključanja. Premijera je tu, fanovi su u transu, na internetu su
osvanuli ekskluzivni komadi filma (reč je, ipak, o lažnjacima), elitne jedinice
’pablik rilešn’ vojski rade non-stop,
finansijsko-filmska vrhuška trlja ruke, bioskopi su širom otvorili vrata, video-pirati
glancaju svoje kamkordere kojima će uslikati bioskopsku predstavu i okačiti je
na forume za one iz siromašnijih predgrađa belosvetskih gradova... Sva ova
ujdurma potvrđuje kako je film bio i ostao, pre svega, veliki cirkus i zabava
za oči i uši, senzacija što oduzima dah i gleda se u grupi (koja deli svoje
emocije/dobre i loše vibracije i prija joj što je na gomili). A najpoželjniji
sadržaj za svetlosne predstave pokretnih slika jesu fantastične priče sa mnogo neobičnosti
i tajanstvenosti; sve to „Hobit“
obilno nudi i pruža svima, sa poslovičnih 7 do 77 (pa i više) godina, kojima u
svetu cinizma, džangrizavosti, sterilnog-rasipničkog života srednje klase Zapada (propagiranog kao ideal ljudskog
življenja), treba s vremena na vreme malo bezazlene, lepo upakovane i slikane egzotike
- sudeći po brojkama gledalaca i zaradi od „Gospodara
prstenova“ takvih je puno, što obećava još masnog profita prodavcima
korporacijske zabave.
Roman
„Hobit ili tamo i nazad“ objavljen je
davne 1937. godine. Profesor na Oksfordu,
Džon R. R. Tolkin (1892-1973) stavio je na papir ono što je pričao svojoj
deci (legenda kaže da je za pojavu knjige potpuno nepoznatog pisca ’kriv’ i sin
izdavača koji je pročitao rukopis i izmolio oca da knjigu objavi); priče su
bile insirisane tatinim vanrednim poznavanjem germanskih i nordijskih bajki i saga ali i knjigama Endru Langa (1844-1912), škotskog
profesora i pisca sklonog natprirodnom. Na temelju svojih znanja Tolkin je izmaštao samosvojan svet Srednje zemlje i naselio ga mnoštvom fantastičnih
bića; u centru priče su hobiti (reč
je Tolkinova kovanica staroengleskih
reči za ’rupu’ i ’kopati’ i 1970-tih
je ušla u rečnike engleskog jezika). Dakle, hobiti
žive u rupama u zemlji ali ne prljavim, gadnim i vlažnim ili golim, suvim
rupama već u fino nameštenim i ušuškanim jer hobitska rupa je sinonim za - udobnost. Hobiti su visoki otprilike polovinu visine ljudi a manji su od bradatih patuljaka; hobiti nemaju bradu, skloni su gojenju, posebno u predelu stomaka, vole
da igraju i pevaju, vole da se oblače u jarke boje, ne nose cipele jer na
njihovim stopalima rastu prirodni kožni đonovi i gusta, topla smeđa dlaka nalik
ljudskoj kosi, imaju duge prste, dobroćudna lica i smeju se često, dubokim,
prijatnim smehom (posebno posle ručka, koji uzimaju dva puta dnevno). Hobiti su porodični ljudi, vezani za
svoju zajednicu i kraj u kome su rođeni, uopšte nisu avanturisti jer se to kosi
sa njihovim hedonističkim konceptom života. Ipak, hobit Bilbo Bagins će se, namamljen Gandalfovom čarobnjačkom prevarom/smicalicom, pridružiti družini koja
se uputila do Samotne planine u čijim
je pećinama skriveno blago zmaja Šmauga.
Poduhvat će biti prilika da se upozna svet izvan hobitskog Okruga, da se sretnu razna bića i da Bilbo nađe magični prsten koji će biti zalog nekih novih avantura...
Knjiga
prepuna čudesnih bića i magije naišla je na vrlo povoljan odjek kod dece ali i
kritike (o njoj je pohvalno pisao C. S.
Luis, kasnije autor „Hronika Narnije“).
„Hobit“ je nominovan za Karnegijevu
medalju i dobitnik Njujork Herald
Tribjuna za najbolju omladinsku knjigu. Izdavač je, na krilima uspeha,
zatražio od Tolkina novu knjigu a on
mu je ponudio delo „Silmarilion“ što
je izdavač odbio jer je hteo još priča o hobitima.
Tolkin je započeo novu knjigu ali se rad na njoj odužio kako zbog izbijanja
II svetskog rata tako (i više) zbog toga što se priča ’otela’; ipak, kada se knjiga
pojavila, 1950.g. pod naslovom „Gospodar
prstenova“ postala je ne samo hit već i novi literarni klasik i jedan od
temelja žanra epske fantastike (uz Hauardovog
Konana i Luisovu Narniju). Rad na novoj knjizi naterao je Tolkina da temeljnije osmisli čitav
prethodni koncept pa je promenio i karakter Goluma,
učinivši ga agresivnijim; zbog toga je preradio peto poglavlje („Zagonetke u tami“) u „Hobitu“ i umesto miroljubivog rastanka,
u usta Goluma stavio optužbe da je Bilbo lopov koga će zauvek mrzeti, što
će biti jedan od temelja zapleta u „Gospodaru
prstenova“. Tako je svet zamišljen za zabavu dece evoluirao u tvorevinu
namenjenu ozbiljnijim čitaocima, sa kompleksnim zapletom i mnoštvom junaka
različitih rasa/vrsta. „Hobit“ je
začetak Tolkinovog životnog epa (mada
je on, početko 1930-tih, već objavio poemu „Goblinova
stopala“), smeštenog u period između pada
Vilenjaka i uspona Ljudi, krcatog istorijama porodica, zajednica, ratovima
i periodima mira; u osnovi svega leži prastara priča o borbi Dobra i Zla, Svetla i Tame, o Časti i Izdaji,
ali i o Vođama i Podanicima, Hrabrosti i
Kukavičluku - rečju o idealima/principima koji određuju živote pojedinaca.
„Hobit“ je postao klasik dečije
literature maltene odmah posle objavljivanja; njegova slava je pomalo potisnuta
„Gospodarom prstenova“ jer se
uglavnom pominje kao ’laki’ uvod u ovu trilogiju. Do sada je „Hobit“ doživeo prevode na bezmalo sve
svetske jezike (kod nas je objavljen 1975, u ediciji „Raspust“ beogradskog „Nolita“, u prevodu Meri i Milana Milišića), a po njemu je načinjeno i nekoliko manje
ili više uspelih adaptacija u stripu, crtanom filmu, radio drami odnosno u
sveprisutnim kompjuterskim igrama. Džeksonova
ideja da od „Hobita“ napravi (ni
manje ni više nego) trilogiju, budi razumljiv oprez (ali i strah od
megalomanije). Režiser svakako računa na uspeh „Gospodara prstenova“ i na radost publike zbog susreta sa starim
znancima; znajući Džeksona mogu se
očekivati i lepo slikani, impozantni pejzaži Novog Zelanda kao i puno dinamičnih scena - ali da li će to biti
dovoljno za dobre filmove? Ostaje nam da se još malo strpimo do premijere,
bioskopske ili piratske (jedino dostupne za one koji u svojim mestima nemaju
bioskop); a najnestrpljiviji mogu se prihvatiti i originala, dakle - knjige.
(2012)
0 komentara:
Постави коментар