Rodžer Zelazni, jedna od ključnih figura u
grupi mladih pisaca koji su 1960-tih uzdrmali okoštalu tvrđavu žanrovske
izolovanosti, odrekli se svih kanona i u naučnu
fantastiku uneli nove ideje otvorivši joj put prema velikoj književnosti, u
intervjuu koji je dao 1980. godine, glasno, bez ikakve izveštačene
umišljenosti, izjavljuje da su knjige iz serije
Amber, bile za njega niz prijatnih relaksacija. Teško da bi takva izjava
mogla da se čuje od bilo kog „ozbiljnog“ književnika bilo gde u svetu. No, Zelazniju je savršeno jasno šta, kako i
zašto piše i on nema potrebu da se bilo kome pravda. Svi dokazi njegovih
vrednosti nalaze se između korica knjiga (njegovih, naravno) od kojih su mnoge
remek-dela, i to ne samo u granicama žanra u koji ga svrstavaju.
Petodelna saga o Amberu u kojoj su varirani osnovni motivi Fantasy literature, ostvarenje je Zelaznijeva želje da stvara svetove
neopterećen potrebom da se isti preterano detaljno, naučno racionalno
objašnjavaju. Mitološki Amber, ostrvo
reda, i, suprotstavljeno mu, Predvorje
Haosa sa Senkama, svetovima između
njih koje junaci oblikuju svojom maštom,
idealna su pozornica na kojoj se prepliću ratovi, porazi i pobede, tamnovanja,
savezi i mržnje gotovo besmrtnih, vekove starih, heroja (koji su omiljeni Zelaznijevi likovi) u sveopštoj borbi za
presto u kojoj niko nije u potpunosti pošten ili zao već se, naprotiv, u svakom
krugu raspleta otkriva da je neko, zavisno od interesa, promenio tabor.
Očito je ovakva
postavka priča veoma zabavljala pisca. Gotovo da možete osetiti kada mu se neka
ideja dopada, pa je pažljivo gradi i razrađuje, dok su mu drugi delovi teksta
tek neminovni prelaz, veza do nove ideje. Stranice i stranice su ispunjene
prelepim rečenicama, blistavim od slika i jarkih boja. Poslednji roman u
seriji, „Predvorje Haosa“, niz je
neobuzdanih uzleta mašte, fantastičnih bića i mesta, uzbuđujući dokaz o snazi i
lepoti novih bajki.
Ne sme ostati nepomenut
još jedan mali trik Zelaznijev: za
razliku od vrlo ozbiljnih, fatalnih atmosfera Fantasy priča u ovoj dominira ton sveprisutne (samo)ironije glavnog
junaka Korvina što još više doprinosi
lakoći i zavodljivosti knjiga i njihovom približavanju najboljim iskustvima
stripa što, opet, sa svoje strane, može biti shvaćeno samo kao kompliment. Jer,
setimo se Zelaznijevih
reči s
početka. Nikakvo potcenjivanje čitaoca, tako prisutno kod autora koji samo žele
da zabave publiku (i uzmu novac) ili otaljavanje stranica (takođe često jer što
više stranica – više novca) ne postoji u ovim knjigama. Čak i kad je u pitanju
zabava, Zelaznijevi kriterijumi su
visoki a rezultati vrhunski. A kako je takvih, sjajnih, knjiga (kao i pisaca)
veoma malo, poduhvat objavljivanja celokupne prve Amber serije (u međuvremenu je Zelazni
napisao i novu sagu o Korvinovom
sinu) koji je preduzeo i izveo privatni izdavač Boban Knežević, zaslužuje punu pažnju i odobravanje.
Bajke o Dobru i Zlu, naravno, nastavljaju se. Konačnih završetaka
nema.
Neka i bude tako.
(„Dnevnik“, 1992)
0 komentara:
Постави коментар