U svojoj drugoj knjizi pesama Miloš Jovanović je, za razliku od
polifonog prvenca („Kula“ Zajednica
autora „Ugao“, Vršac, 1994.), koncentrisan na samo jednu temu što rezultira
složenim, značenjima bogatim stihovima i zaokruženošću poetske vizije. Predmet Jovanovićevog stihovanja, sugerisan već
samim naslovom knjige, je mitoteologija, odnosno jedan poseban pogled na svet,
pogled u kome su materija i nematerijalna supstanca-duh u neprestanom dodiru
koji podrazumeva sve gradacije odnosa, od antagonizma do saradnje. U takvom
svetu čovek, kao jedinka, i celokupno čovečanstvo, egzistira samo kao segment,
deo sveta a nikako kao njegov gospodar (što sugeriše materijalističko učenje),
kao biće krhko i ranjivo, u vlasti velikih sila koje tek naslućuje i pokušava
da umilostivi. Na pagansko arhetipski sloj, koji svako od nas nosi u
(pod)svesti, te je stoga i večita tema svekolike umetnosti, naknadno su
pridodate – nedovoljno jake da ga apsorbuju – dogme monoteističkih religija. U
tom i takvom obliku i danas, kraj savremenih čuda civilizacije, meandrira
duboka reka iskonskog, postojana i
sveprisutna.
Jovanović je, svestan sastava te reke, u svojim stihovima
uspostavio trostruki dijalog: paganskog, hrišćanskog i, kao žiže u kojoj se oni
prelamaju, pojedinačnog. Bazične emocije i stanja – strah, ljubav, slutnja,
bespomoćnost i nadmoć, divljenje... – uokvireni i iživljeni kroz rituale,
narodne običaje, dostižu i dotiču jedinku razapetu među pitanjima sopstvenog
postojanja, trajanja i svrhe. Te i takve, sudbinske dileme uvek nose u sebi
strahovitu snagu koja neveštim autorima izmiče i vodi ih u patetiku. Istorija
književnosti puna je takvih, neuspešnih radova. Jovanović, pak, uspeva da se odupre toj opasnosti, Njegov ton
ostaje odmeren i kad, gotovo faktografski, ulazi u mitološku situaciju, i kad
izvodi zaključak, poentira. „Suđaje“
nam se tako predstavljaju kao zaokruženi niz pesama-isečaka iz jedne od
paralelnih stvarnosti kraj koje/u kojoj živimo, nudeći moguć, a svakako
zanimljiv i vredan, odgovor na nerazrešivi čvor Tajne življenja.
(1995)
0 komentara:
Постави коментар