Uprkos (pre)često pominjane svemoći globalne informacione mreže, podaci ipak
ne stižu na vreme do onih kojima su interesantni. Tako su, iako se radi o
itekako poznatoj ličnosti u svetu SF
filma, tek junski brojevi svetskih SF
časopisa objavili vest o smrti 86-togodišnjeg Tomojuki Tanake koji je preminuo još 02. aprila. Tanaka je jedan od velike trojice japanskog SF filma, uz režisera Inoširo Honde i majstora
specijalnih efekata Enđi Sibiraja, trojice koji su osvojili SF svet stvorivši kralja čudovišta – Godzilu (u originalu Gojira).
Tanaka je, za kompaniju Toho,
producirao ove filmove, počev od prvog iz 1954.g. Film u kome čudoviše budi čovekova
nekontrolisana zloupotreba prirode, doživljava veliki uspeh u Japanu a potom i u ostatku sveta, što je
razvejalo sumnje koje su pratile projekat, dovodeći ga čak i u pitanje. Usledila
je serija varijacija na isplativu temu, kako u obliku nastaaka Godzilinih doživljaja (u međuvremenu
monstrum je pripitomljen i postao kooperativan) tako i u obliku drugih ovo i
van zemaljskih kreatura. Tako će u popriličnom broju puta Godzila, kao zvezda ovog talasa, biti u prilici da brani jadnu
majčicu Zemlju od svakakvih
čudovišnih nasrtljivaca.
Sve u svemu, Tanaka je producirao čak 22 Godzila filma, od prvog „Godzila, kralj čudovišta“ (1954) do, za
sada poslednjeg, „Godzila protiv
Razbijača“, iz 1995.g. Iz brojne filmografije pomenimo neke od
najpoznatijih produkcija: „Radan“,
„Motra“ „H-čovek“, „Invazija astro čudovišta“, „Gidora, troglavo čudovište“,
„Uništiti sva čudovišta“, „Motra protiv Godzile“, „Neverovatni Varan“...
Japanski posleratni
filmovi o čudovištima pojavili su se otprilike u isto vreme kada i američki (a
svima je koren u spektaklu nemog filma „King
Kongu“). Iako je popriličan broj njih samo puko štancanje kurentne robe, u
ponekom se nalaze i uznemirujuće postavke o krivici ljudi (spram jednodušne
američke osude čudovišta koja uznemiravaju poštene i demokratične belce i
maltretiraju jadne, nezaštićene i vrišteće plavuše u oskudnim kostimima). U
kosookim verzijama uglavnom nije bilo previše erotike, stradalnici su
ravnopravno vrištali a monstrumi bili zli prema svima tj. nisu imali poseban „pik“ na plavojke. I razrešenja (čitaj,
pobede ljudi) kod Japanaca rezultat
su timskog rada a ne usamljenih snagatora.
Doprinos japanske
verzije priča o SF monstrumima, pa
samim tim i Tanaka-sana, koji je bio
u prvim redovima njihovog stvaranja, na opšti razvoj ove ideje/teme, odnosno za
razbijanje američkog SF monopola, i,
u krajnjem, za razvoj specijalnih efekata kao esencije vizuelnog dela ovih
filmova – popriličan je. Ali nije i presudan za svetski film jer, uprkos
poukama, američka filmska industrija tera po svome. Dokaz je i novi Spelbergov hit „Izgubljeni svet: Jura park 2“ u kome se igra i dalje vodi na stari,
okoštali način poznat već pola veka. Jedini napredak vidljiv je u specijalnim
efektima, ostalo pati od rupa kroz koje se lako provlači i odrasli
brontosaurus. No, u borbi pameti, inventivnosti i profita pobednik (profit)
briše one prethodne (ako ih uopšte ima) zarad slatke instant video žvake od
koje, garantovano, moždane vijuge rđaju a zatim bivaju bezbolno obrisane, na
sveopštu radost pacijenata i onih koji su im lek prepisali.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар