Anegdota kaže (ako joj je za verovati) da je pre 10-tak godina, što će
reći ranih 1980-tih, na nekoj izložbi čuda mikroelektronike jedan od
demonstratra video i kompjuterskog hardvera i softvera, prišao prisutnom Isaku Asimovu i rekao mu kako je, eto,
vreme knjige definitivno završeno. Dobri doktor koga su voleli roboti uzvratio
je pitanjem da li je moguće napraviti mašinu koja će biti upotrebljiva u svako
doba i na svakom mestu. Naravno, uz malo truda, bio je odgovor. A da takva
mašina radi neograničeno dugo ili kratko, kad god je korisnuku volja? Da, biće
malo problema ali – moći će. I da njena memorija sadrži nekoliko miliona
slovnih znakova tj. bitova informacija? Da. I da bilo koji deo te memorije
odmah bude dostupan? Trebaće još vremena da se tako nešto usavrši ali nema
nikakvih načelnih prepreka za tako nešto. I da korisnik može gde mu je volja da
unosi svoje beleške i primedbe? Tako nešto biće izvodljivo. I da takva mašina
može da stane u vaš džep, bilo je poslednje pitanje. Svakako, i to ćemo
smisliti, uzvrta trijumfalno tehničar. A zašto biste sve to radili kad takvo
čudo već postoji? To čudo je knjiga, zaključi Asimov. Zadovoljavajućeg protivodgovora nije bilo.
(Anegdota ima više
verzija, dijalog teče drugačije, čak su i akteri neki drugi ljudi ali je poenta
uvek ista – knjiga.)
Ipak, danas, tamo
daleko, kompanija „Sony“ (ali i „Voyager“ i
druge) izdaje svoje elektronske knjige zvane „Data Discman“. „Enciklopedija Britanika“ već stiže utisnuta na
diskete. LP ploče i audio trake sa kojih neko čita knjige odavno su deo
svakodnevice. Amerikanci ozbiljno razmišljaju da, kao ravnopravne kandidate za
nagrade za najbolje SF knjige, uzimaju
u obzir i dela koja nikada nisu štampana već su uključena u ponude kompjuterskih
mreža, i odatle mogu da nikad i ne izađu na papir, ostajući samo skup
mikrostruja, usmerenih elektrona.
Ponuda novosti ide i dalje.
Hipertekst tehnologija vam nudi da
tekst čitate, slušate muziku po svom izboru dok to radite, menjate imena junaka
ako vam se ista ne dopadaju, da razgledate slike ukomponovane u tekst, pravite
zabeleške na marginama a, ako ste ambiciozniji, i da menjate mesta poglavljima
ili pasusima pa i dopišete svoje ideje. Sve za Vašu zabavu!
Naravno, sva ova
zadovoljstva dostupna su onima koji trenutno imaju dovoljno para da kupe
odgovarajuću mašinu, još malo sitnine za kofer pun disketa, što je dovoljno za
čitanje do kraja života, i još malo siće za obezbeđenje redovne isporuke
struje/baterija. Stambeni prostor u kome se sve ove (ili barem većina)
aktivnosti obavljaju – podrazumeva se.
U isto vreme na drugoj
strani sveta, ne ni tako daleko od nas, ponovo gore knjige, one standardne, od papira
i kartona. Sećanjima na Inkviziciju,
na fašističke bakljade i njihove
naslednice tzv. demokratske bakljadice
(kakve su bile one u kojima su, slobodnom svetu, po nalogu državnih
dušebrižnika za zaštitu čistote duše, gorela dela Vilhelma Rajha i mnogih drugih) ili na one vatre iz mračne
budućnosti Bredberijevog romana „Farenhajt 451“, ovaj put – nema mesta.
Jer mesto dešavanja tj. gorenja je Jerevan,
ove zime, na -20 i više stepeni Celzijusa.
Knjige gore da bi se ogrejalo i preživelo. Najviše se cene sabrana dela klasika
Marksizma i Lenjinizma. To su debeli
komadi kvalitetnog papira u tvrdom povezu. Gore dugo i dobro greju.
Nevernicima je tako
konačno i praktično dokazano da ideja prosvetiteljstva greje široke narodne
mase.
Još ranije je cinicima
i praktično, na primerima knjige, i to baš na ovim prostorima, demonstrirano
postojanje slavnog začaranog kruga. A isti izgleda ovako: knjiga se štampa pa
pošalje u magacin i odatle, nekoliko godina kasnije, odlazi na otpad, u staru
hartiju koja, prerađena, postaje nova i na koju se otiskuju slova nove knjige
koja se pošalje u magacin i... (eh pustog li bogatstva).
I tako, novosti
grickaju oltare a stare navike se obnavljaju. Ništa strašno. Slova se, u svakom
slučaju, pretvaraju u struje, one moždane, nepredvidljive. Konačna vizija je,
možda, ona na kraju pomenutog „Farenhajta
451“ – svaki čovek je jedna živa knjiga. A reči su se vratile tamo gde su i
nastale.
(1993)
0 komentara:
Постави коментар