Mada je više puta
novinarima tvrdila da ima „u glavi“ čitavu sedmotomnu sagu o Hariju Poteru, očigledno je da ambicije Džoane K. Rouling rastu iz knjige u knjigu.
Vidljivo je to kako u debljanju svakog sledećeg toma (od 300-tinjak u prvom do
gotovo 600 strana u četvrtom) tako i u samim zamislima i izvedbama istih (tako
da je četvrti deo, najnoviji i kod nas i u svetu, mnogo komplikovaniji i
zahtevniji od prethodnih). Uostalom, bilo je i krajnje vreme da se stvari
zapletu jer tri knjige su sasvim dovoljne za uvod. Svako odlaganje svelo bi Harija Potera na nivo TV ili palp serijala u kojima se zna ko je dobar a ko loš momak pa je
svaka nova epizoda samo prilika za odmeravanje njihovih snaga bez bitnog pomaka
jer se u sledećim nastavcima kreće sa starih pozicija. Roulingova je, pak, odlučila da ne krene tim putem već da priču
vodi u zaplet i onda rasplet a, kako se iz četvrtog dela da naslutiti, ono što
sledi moglo bi imate epske razmere. Jer, Mračni
gospodar Valdemor je konačno uskrsnuo, sakupio stare pristalice Smrtoždere i voljan je da pokori svet.
Da bi dobio svoje telo on je morao da smisli zapetljan plan u kome će mu pomoći
neki od starih podanika a jedan se, čak, ubacuje u Harijevu školu i isporučuje dečaka kako bi njegova krv postala
bitni sastojak formule za obnavljanje tela. I, tako se ponavlja situacija od
pre 13 godina kada je Mračni gospodar
harao dok ga grupa čarobnjaka nije oborila po cenu pogibije a ključni tren
desio se kada je Hari, iako beba,
zaštićen majčinom samrtnom magijom, odeleo napadu Valdemora i lišio ga moći. Posle nestanka zlog gospodara dobri
momci su pohvatali i osudili njegove sluge i tako, činilo im se, pobedili. Ali,
bilo je krivaca koji su se provukli kroz prste Pravde, onih koji su se pokajali ali i drugih, prikrivenih,
spremnih da ponovo stanu uz lošeg vođu (čim se povrati). A to se, dakle, i desilo
jedne mračne noći. Dok se bivši pobednici, barem oni koji su se dohvatili
fotelja, kolebaju, vreme protiče a valja delovati... Profesor Dambldor preuzima inicijativu i (samo)organizuje se za otpor.
Poter, pošto je preživeo dvoboj sa
ubicom svojih roditelja, više nema pravo na detinjstvo i sprema se da odradi
posao koji oni iz prethodne generacije nisu priveli kraju.
Široki zamah priče
prisilio je autoricu da se pozabavi popriličnim brojem likova i sudbina i
splete ih u klupko pazeći da se nit ne prekine. Ovo joj je koliko-toliko
uspelo, uprkos njenom naporu da sakrije mračne valere. No, kako je priča odmicala
bivalo je jasnije da ta nakana neće moći da se ispoštuje u potpunosti. Kad je
došlo do scene obreda uskrsnuća Roulingova
se odlučila da ova bude toliko holivudska (groblje, noć, ljudi u ogrtačima i
kapuljačama...) da je starije čitaoce stavila na ozbiljno iskušenje da batale
dalje druženje sa Porterom i samo
činjenica da je kraj romana već blizu mogla bi ih odobrovoljiti; naravno, pošto
je ciljna grupa ove knjige drugačija, autorica je smatrala da sme da zabušava.
No, nevolje tu nisu prestale jer nevaljalci, ipak, moraju biti to što jesu. U
poslednjih 100-tinjak strana sledile su i dve ispovesti u stilu krimi romana jer se u njima objašnjava
kako je zamišljen i izveden zločin. No, dok se pisci klasičnog detektivskog
zapleta-raspleta (npr. Agata Kristi)
drže pravila da kombinovanjem čitaocu već poznatih elemenata objasne kako je
ubica obavio posao, Roulingova stalno
ubacuje nepoznate cake u objašnjenja što nimalo nije fer a postoji i opasnost
da se njen čitalac oseti prevarenim.
Ma koliko se autorica
trudila da balansira sa nedetinjim sadržajima, neke stvari je morala da uradi
(jer, rekosmo, nevaljalci moraju to da budu a njihov gospodar je
najbezobzirniji od svih njih) te je tako (i zato) jedan dobar dečak ubijen bez
pardona, zatim sledi scena odsecanja sopstvene ruke (Valdemorovog sluge) i, konačno, u knjizi se omakne i jedna ne baš
pristojna reč (g.vn.). Sve ovo i nije
preporuka za dečiju knjigu iako, pre i posle, ima sasvim šarmantno prigodnih
dešavanja (čak i jedan bal koji prate adolescentske muke prvih simpatija). Kako
bilo da bilo, zle sile i predstojeći rat sa njima i nisu „nežne“ teme. Ostaje
da vidimo kako će autorica izbalansirati globalni sukob Dobrih i Loših sa
uobičajenom dečijom slikom sveta (koju, naravno, određuju i cenzurišu odrasli).
(2001)
0 komentara:
Постави коментар