Na svakoj listi najpoznatijih/najznačajnih pisaca
za decu i omladinu, ime Žila Verna (Jules Gabriel
Verne, 1828-1905) biće vrlo blizu prvog
mesta. Slična situacija je i sa listama najpoznatijih/najznačajnih pisaca naučne fantastike - Vern ovde, istina,
nije blizu vrha ali bez njegovog imena takva lista ne bi bila relevantna jer ne
bi uvažavala nepobitne istorijske činjenice. Vern je francuski pisac
čija slava se dan-danas prostire preko čitave planete iako je živeo i radio prevashodno
u XIX veku. Rečju - Vern je ostavio
dubok trag u istoriji literature i opšte
kulture XIX i XX veka; a upravo se 2013.g. navršava 150 godina od pojave
njegovog prvog romana „Pet nedelja u balonu“
kojim je na velika vrata kročio u svet književnosti, slave i - besmrtnosti. Tim
delom (koje se temelji na priči objavljenoj par godina ranije) nesuđeni pravnik
je definitivno izneverio očeva očekivanja i započeo spisateljsku karijeru. Roman
je napisao 1862; po jednoj verziji događaja, pisac je svoje delo ponudio
nekolicini izdavača ali je odbijen, da bi konačno rukopis doneo Žilu Ecelu (Hetzel), čija kuća je
objavljivala serioznu literaturu Viktora
Igoa i Žorž Sandove, koji je
prihvatio roman i objavio ga januara 1863. Druga verzija priče kaže da je tokom
neformalnog susreta Verna i Ecela, izdavač zatražio od pisca da
svoju priču „Putovanje balonom“ („Drama u
vazduhu“) proširi za potrebe njegovog časopisa za decu. Rukopis, pod naslovom
„Putovanje kroz vazduh“, prihvaćen je
i štampan (uz korekcije koje je izdavač predložio – Ecel je aktivno učestvovao u redigovanju rukopisa i kasnijih Vernovih dela). Uspeh knjige o
avanturama hrabrih momaka koji balonom lete iznad Afrike bio je izvanredan. Od tog trenutka pa sve do svoje smrti Vern je svake godine objavljivao
najmanje po jedan roman tako da je konačni broj njegovih dela - 64 romana i 10
zbirki priča (kojima treba pridodati i poeziju i pozorišne komade pisane pre
nego što se proslavio). Tri godine i tri romana kasnije (posle “Puta u središte
Zemlje”, 1864, i “Sa Zemlje na Mesec”, 1865; 1863.
napisan je i “Pariz u XX veku” ali je
izdavač smatrao da je previše mračan pa ga nije objavio - ovaj roman, smatran za
izgubljen, pronašao je Vernov praunuk
i štampan je 1994.), Ecel je došao na ideju da sve
dosadašnje i buduće Vernove romane imenuje
kao „Neobična putovanja“ (možda je
primerenije naslov prevesti kao “Izuzetna putovanja“); prvi romana pod tim zbirnim naslovom je „Doživljaji
kapetana Haterasa“ (1866). Nit koja
povezuje sve romane višestruka je: sve su to avanturističke priče na egzotičnim
mestima (od Afrike do Rusije i Azije, na velikim okeanima i ispod njih,
u utrobi Zemlje i u svemiru) uz
naglašeno didaktičko predstavljanje znanja iz raznih nauka (geografije, geologije, fizike i astronomije…). Vern je redovno pratio stručne i naučne časopise i tamo nalazio
inspiraciju za svoja dela, bazirana na idejama o raznim pronalascima i
tehnološkim postupcima. Druga polovina
XIX veka vreme je izuzetnog tehnološkog i naučnog poleta, ubrzanog brisanja
belih mrlja na kartama kontinenata i polova. Opšti utisak bio je da će
kapitalizam konačno pokoriti sva divlja prostranstva, rešiti sve tajne prirode
i obezbediti prosperitet Zapadnom svetu.
Vernovi romani, svi vrlo popularni među savremenicima, slika su i prilika takvog
oduševljenja i nadanja. Njegovi junaci najčešće su profesor/naučnik, čije
znanje je podloga poduhvata, snažan i delatan muškarac koji plan sprovodi u
delo i običan čovek, kome je sva rabota manje-više nepoznata i koji je zadužen
da čitaocu ispriča avanturu. Ova trojka veoma je nalik na klasičnu američku
strip trojku u kojoj su uloge Um-Snaga-Lepota;
neki teoretičari smatraju da je Vernovo
životno nesnalaženje sa ženskim rodom razlog što nije ubacio dežurnu lepoticu u
svoju standardnu literarnu postavu. Ipak, ovakva tvrdnja ne vodi računa o faktu
da je Vern pisao za decu u nekim
rigidnijim društvenim odnosima (u kojima su odnosi među polovima drugačije
funkcionisali); naravno, i od tog pravila ima izuzetaka koji osporavaju zamerke
– setimo se glavnih junaka romana “Put u
središte Zemlje” ili “Put oko sveta
za 80 dana”.
Vern,
koji je i sam voleo da putuje kopnom i morima (često svojom jahtom “Sen Mišel III”), temeljno se pripremao
za svoje knjige, konsultujući enciklopedije, putopise i raspoložive geografske karte.
Nastojeći da mu dela budu što temeljnija i uverljivija sarađivao je sa mnogim
stručnjacima, od bibliotekara preko pomoraca do matematičara. Zato su njegovi
opisi džungli, savana ili pustinja, kao i plemena koja ih naseljavaju izuzetno
uverljivi – mada se u pričama oseća i laki dah kolonijalne literature (koja je
slavila nadmoćnu civilizovanost belog čoveka). I avanture na morima bogate su
detaljima i znanjima o pomorstvu, vrstama brodova i rutini mornarskog života. Živopisni
su i opisi Meseca i njegovih
stanovnika. Naravno, kvalitetna pozornica dešavanja, koju je Vern umeo da stvori, ne bi imala nikakvu
svrhu da sama priča nije zanimljva – a na tom polju pisac je bio uspešan
zahvaljujući svom talentu ali i savetima koje je, još kao početnik, dobio od Viktora Igoa i Aleksandra Dime. Lav Nikolajevič Tolstoj za njega je rekao "taj čovek je izvanredni majstor".
Dečija i omladinska literatura u Vernu
ima svog klasika čiji sjaj nije umanjio protok vremena.
U okvirima naučne fantastika kao
žanra, Vern važi za jednog od rodonačelnika.
Kao argument u tom smislu najčešće se pominju pronalasci koje je predvideo a
njihova lista je poprilična: top ogromnog dometa (“Sa Zemlje na Mesec”, “Pet stotina miliona Beguminih”), putovanje
na Mesec (“Sa Zemlje na Mesec”, “Oko
Meseca”), međuplanetarna putovanja (“Hektor
Servadak”), helikopter (“Robur
osvajač”), podvodno traganje za potonulim blagom (“Dvadeset hiljada milja pod morem”), električne mašine (“Dvadeset hiljada milja pod morem”, “Ploveće
ostrvo”, “Robur osvajač”, “Gospodar sveta”), tenk (“Parna kuća”), veštački satelit (“Pet stotina miliona Beguminih”), vizofon (“U 29. veku: Dnevnik američkog novinara 2889”), ortopter (“Gospodar sveta”), karika koja
nedostaje između čoveka i majmuna (“Selo
u vazduhu”), mogućnost putovanja balonom na duže staze (“Pet nedelja u balonu”, “Tajanstveno ostrvo”, “Robur osvajač”, “Hektor
Servadak”)… Vern je predvideo i otkrića za koja je bilo pitanje vremena kada
će se desiti – otkriće severnog pola (“Doživljaji
kapetana Haterasa”), otkriće Južnog pola (“Dvadeset hiljada milja pod morem”), otkriće izvora Nila (“Pet nedelja u balonu”). U Vernova predviđanja ubraja se i
podmornica (“Dvadeset hiljada milja pod
morem”), ali istorijske činjenice kažu da su podmornice postojale pre Vernovog “Nautilusa”; naime, podmornica
je izum britanskog pronalazača Roberta
Feltona, s kraja 18. veka. Ipak, Vernova
podmornica ušla je u istoriju zahvaljujući umešnoj priči i detaljnim
opisima. Tehnološki razvoj društva
potvrdio je ali, još češće, porekao piščeve zamisli tako da najveći
broj njegovih „izuzetnih putovanja“
danas deluje krajnje naivno, što potvrđuje pravilo da se naučna fantastika ne može oslanjati
isključivo na predviđeni tehnološki razvoj, odnosno ne može biti puka
ilustracija blagodeti koja se očekuje jer će, u tom slučaju, lako i
brzo izgubiti aktuelnost i uverljivost odnosno prokockati umetnički
kredibilitet. Ove principe shvatio je H.
DŽ. Vels čije delo bolje izdržava probu vremena od knjiga popularnog
mu savremenika Verna.
Tokom godina aktivnog stvaranja, Vern nije uvek bio samo hvaljen; više
puta bio je optužen da je plagirao nečije delo, odnosno da je nekome ukrao
ideju ali je na sudu uvek uspevao da dokaže svoju nevinost. Kao i mnogim autorima
obimnog opusa i njemu su se potkradale nelogičnosti, posebno kada je naknadno
pokušao da poveže neke knjige, što je rezultiralo vremenskim neuklapanjem
događaja (takve su nelogičnosti u romanima “Deca
kapetana Granta”, “Dvadeset hiljada milja pod morem” i “Tajanstveno ostrvo”). Nekoliko Vernovih romana je, već u vreme prve popularnosti, dramatizovano za
pozorište a 1902.g. Žorž Melijes je
snimio film “Putovanje na Mesec”
inspirisan Vernovim romanom “Sa Zemlje na Mesec”. Tako su piščeve
vizije prešle u jedan od pronalazaka koji će obeležiti XX vek. Među brojnim
autorima koji su na veliko platno preneli Vernove
romane, svakako je najznačajniji češki režiser Karel Zeman (1910-1989), koji je maštovito, rafiniranom vizuelnošću
spojio fantastiku sa duhom XIX veka.
Za razliku od mnogih klasika čije
delo čami na policama biblioteka, Žil
Vern je, zahvaljući radu brojnih društava i klubova poštovalaca širom sveta
i dalje aktuelan, njegove knjige, prevedene na bezmalo sve svetske jezike,
čitaju se, proučavaju i tumače; radovi o Vernovom
životu i delu objavljuju se u specijalizovanim časopisma; neki od Vernovih romana i dalje su u obaveznim
školskim lektirama. Čini se da veliki avanturista i fantasta uspeva da
komunicira sa novim generacijama, da njegove priče dostižu i do naraštaja koji
stasavaju u virtuelnim svetovima. Postoji li sigurnija potvrda kvaliteta nečijeg
dela od takve?
(2012)
0 komentara:
Постави коментар