(„Deep Blue Sea“, 1999, režija
Reni Harlin; glavne uloge: Sefron Barouz, Tomas Džejn, Semjuel R. Džekson,
Žaklin Mek Kenzi, LL Kul Džej)
Da postoji Udruženje za prava ajkula, sila
holuvudskih faca bila bi optužena za podsticanje rasne netrpeljivosti, genocid
i slične zločine koji ne zastarevaju. Najpre bi pred međumorsko/okeanskim sudom
odgovarali tvorci hita „Ajkula“ (ili,
tačnije, „Čeljusti“) iz 1975.g,
režiser Spilberg i pisac romana Benčli, pa potom oni koji su skuckali
nastavke, pa svakojake varijacije i vulgarizacije koje su krive što su ove ribe
postale najomraženiji stanovnici slanih (pa i slatkih) voda. Naravno, za razne
antropologe, sociologe i slične proučavaoce naše vrste, moglo bi biti zanimljiva
ova mržnja vrhovnog predatora na suvom i gazde na/u mokrom. Pošto je vazduh
pokoren, Čoveku ostaje da se dokaže
na velikim prostranstvima koja pokrivaju ¾
Zemlje, valja mu savladati sve
dubine sa problemima (de)kompresije i pritiska, ronilačkog pijanstva i mraka u
kom pliva biće tako savršeno da je opstalo još iz vremena kada Čoveka nije bilo ni u dalekim, dugoročnim planovima Majke Prirode.
Elem, šta god bilo da
bilo problematično s ajkulama, ostaje činjenica da publika voli da je ove ribe
plaše po bioskopima pa joj se takvi filmovi i serviraju. Najnovije čudo u tom
smislu je „Duboko plavo more“, pričica
o tome su ambiciozni doktori i bogati biznismeni smislili da iz mozga ajkule
izvuku supstancu koja će izlečiti Alchajmerovu bolest. Da bi se to postiglo
morali su malkice da prčkaju po mozgu pomenute ribice od čega je ona postala
pametnija i rešila da šmugne iz svog podvodnog zatvora i, usput, pojede svoje
tvorce. Sve rečeno gledalac znatiželjni saznaje u prvih pola sata filma da bi u
sledećih sat i kusur gledao lomatanja na putu prema površini onih koji su
preživeli prvi udar. Dakle, puno vremena za pirotehniku, slabašno glumatanje u
nategnutim dijalozima o „ozbiljnim
temama“ i psiho problemima (tipa: „ja
se bojim“, „nemoj“, „ja sam kukavica“, „ti si nas uvalila u ovo zbog svojih
ambicija“, „ljudi dajmo se organizirati“), sa puno trčanja gore-dole i
plivanja svim stilovima i, najvažnije, iskrsavanja gadnih riba s krupnim
snimcima njihovog hranjenja uz prigodno vrištanje i trzanje otkinutih nogu. Od
doba „Ajkule“ ova rabota, sa sve
keženjem zuba, prilično je napredovala, snimci grickanja i krckanja su
uverljiviji i duži, mada se omakne i koji slabije odrađeni pokret. Gledaocima
ostaje da navijaju za ovaj ili onaj lik (lepuškastu doktoricu koja je ovo zamesila,
sposobnog momka na uslovnoj slobodi, bogataša koji je jednom preživeo lavinu,
plašljivog tehničara, plavojku ili neuspešno simpatičnog kuvara i njegovog
papagaja). Jedan po jedan pomenuti bivaju eliminisani na manje-više
spektakularan način i na površinu stižu dvojica (pogodite koja; među njima nije
onaj za koga bi se, u startu, kladili da će uspeti – eto male scenarističke
cake i ispada iz šablona) i jedna dama spremna da se žrtvuje da bi i poslednja
beštija bila usmrćena (eto još jednog iskakanja, pojačanog time što ona nije ni
plavuša; ali, možda je to zbog njenog jakog engleskog akcenta, što će reći da
gospođica nije Amerikanka, možda nema ni zeleni karton, da je sumnjiva itd.
itd.). Eliminacija poslednje ajkule obavlja se eksplozivom, skoro kao i u „Ajkuli“ ali se, zato, Spilberg nije setio da se iz gadne čeljusti
možete izbaviti izbijanjem njenog oka – krstom!
Muljanje ljudi sa Prirodom, izigravanje Boga i kazna za takve rabote jedna je od
najstarijih Science Fiction tema.
Njeno razvodnjavanje za potrebe spektakla, uz banalizovanje svih etičkih normi
zaštitni je znak bezbroj nedela koja nude puku akciju i samo akciju. U takvom
nizu „Duboko plavo more“ tek je jedan
beočug, ni po čemu izuzetan (mada treba priznati da režiser barem nije pokušao
da uvali i šemu duple smrti zloće – ovde jednom ubijena ajkula ostaje zauvek
mrtva). Dakle, gledajte da bi gledali, ako nemate pametnija posla i
imate/nemate sva sata struje viška.
(2000)
0 komentara:
Постави коментар