„Novi Nojev kovčeg“ središnja je knjiga u poetskoj trilogiji
započetoj 1996.g. zbirkom „Novi potop“
(završni segment nosiće naslov „Novi
čovek“), koja bi trebala biti pesnikov odgovor nadolazećem dobu, u kome
svodi račune iz prošlosti i pokušava da osmisli i definiše neka drugačija
ustrojstva budućnosti. Plemenita fascinacija novim milenijumom, otvaranjem
dveri vremana koje nudi novi početak i bezbroj mogućnosti za ispravljanje
starih grešaka, u Bognarovim
stihovima prepliće se sa poraznim konstatacijama o duhovnoj sirovosti i bedi
čovečanstva. „Novi potop“, sazdan od
izabranih pesama iz svih knjiga koje je potpisivala Bognarova prethodna inkarnacija – Zoran Ćalić, kombinovao je poglede pesnikove na svet oko sebe i
svetove u sebi, s težištem na ovim potonjim, dok „Novi Nojev kovčeg“ nosi prevashodno stihove koji sagledavaju
spoljni omotač pojedinca i grupa. Knjigu čine dva ciklusa: „Maroderi, Luciferov protokol (antropologiae rapsodia)“ sa 23 pesme
i „Tihi obnovitelj (neoalhemija svesti)“
sa 4 pesme. Prvi segment koncentrisan je na mračne pejzaže savremenosti u kojoj
živimo. Duhovna i fizička propast, kolaps svih institucija i sistema vrednosti
(osim onih naopakih) više su no očiti. Gramzivost, laž, pljačka, trulež – prava
su scena ljudske civilizacije i takozvanog „Napretka“
koji nemilice gazi slabe i neprilagođene. Beda egzistencije prekriva celokupnu
populaciju planete, osim šake moćnika, bahatih u svojoj snazi. Horde ljudskih
lešinara, pljačkaša, makroa, mazohista, pseudo moralista, šovinista,
tehnokrata, bezbožnika, vuku se bespućima gradova, zaklonjene simbolima
tiranija, igraju u bordelima svojih velikih kuća fetiša (Bela, Crvena kuća). Zadah svekolikog raspadanja koji šire,
međutim, proglašen je za najlepši parfem. No, daleko pogubnija od fizičke je
duhovna degeneracija. Svakovrsne nastranosti dokaz su deformisanog lanca
evolucije sa čijeg početka ponovo dolaze krvožedni patrijarsi ludila, monstrumi
ljudskih strahova materijalizovani i nepobedivi u svojoj kobi. Groblja
bezimenih, satrtih napretkom prostiru se prema svim horizontima. U tom
globalnom posrnuću i Bog se odriče Čoveka. Finale ciklusa kipti od prizora
mitološkog potopa prizvanog u svest gorkim stihovima.
Ipak, uprkos
beznadežnosti ili, možda, baš zbog nje, izlaz u drugačije, čoveku primerenije
bivstvo nazire se u novom milenijumu. Priča o biblijskom potopu i barci spasa ponavlja
se ali sada sa ponešto promenjenim predznakom. Rađanje Novog Čoveka, tihog obnovitelja kosmogonije, nije jedino fizička
činjenica. Duhovna/duševna obnova ono je što razlikuje potomka od propalih
predaka. On, Novi, ume da osluškuje
unutrašnje glasove, miri vine i nevine. On je novi monah koji može da iskorači
van sebe i sagleda lepotu ništavila i put nevinosti. Novi Čovek božanskih atributa treba da učini „da treći milenijum / ponovo postane prvi...“. Pesme prvog ciklusa
prepune su, u skladu sa podnaslovom knjige „Dopisivanje
sa Apokalipsom – ejdetske slike, molitve“, teških emocija dok iz drugog
zrači zanos, čežnja i nada. Uranjajući u velike teme i dileme koje dobrano
izlaze iz domena racionalnog i obraćaju se instinktu, mitu i arhetipovima,
kolektivnom nesvesnom, pesnik se suočio, nakon razmicanja zavesa realnog, sa
krajnjim pitanjem svrhe i smisla. Odgovor koji je ponudio u ovoj knjizi (kao i
prethodnoj a i narednoj) njegovo je poklonjenje idealima Budućnosti.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар