Jubilarni, 700. broj stripa „Spajdermen“, koji se pojavio na trafikama u SAD neposredno pred Novu godinu, ulazi u anale 9. umetnosti po nesvakidašnjem događaju – na kraju epizode glavni junak Spajdermen umire! Očekujući da će ova priča privući vanrednu pažnju, izdavač, Kompanija Marvel, povećala je tiraž broja (koji je, inače, već bio skuplji od standardne cene za strip sveske). Tako je omogućeno da svi koji su zainteresovani vide kraj slavnog Čoveka-pauka, koji gubi u konačnom boju sa svojim zakletim neprijateljem Dr. Oktopusom. Borbu prati i komplikovana priča u kojoj Dr. Oktopus faktički krade Spajdermenu njegovo mlado telo a daje svoje bolesno. I tako Spajdermen umire od bolesti svog neprijatelja a ovaj se sprema da uživa u Parkerovom zdravom telu; a kako to kaže stara mudrost „u zdravom telu zdrav duh“ Dr. Oktopus počinje da razmišlja o tome da i nije loše činiti dobra dela. Sve u svemu, poslednja epizoda „Ultimativnog Spajdermena“ je okončana i glavni junak je ubijen. Šta dalje? Najpre, više neće biti Spajdermena u „Ultimativnoj“ verziji – sve sledeće sveske (jer stripa će, naravno, i nadalje biti) nosiće oznaku „Superiorni“. Kako stvari sada stoje ulogu novog Spajdermena preuzima Majls Morales (u stripu se prvi put pojavio 2011), tamnoputi 13-togodišnjak iz Bruklina, koga je, kao i Parkera, ujeo mutirani pauk (a to se desilo 11 meseci pre Parkerove smrti). Dakle, stari Spajdermen je mrtav – živeo novi Spajdermen.
            Šta će se dalje dešavati u sagi koja kontinuirano traje 50 godina zavisi od domišljatosti autora, pre svega Dana Slota, čoveka kako je smislio Spajdermenovu eliminaciju zbog čega mu ljuti fanovi prete i – smrću. U brojnim izjavama on tvrdi da je Spajdermen bio junak koji nije uvek pobeđivao, što ga je činilo čovečnijim od ostalih super junaka; s druge strane, izmešanost tela i duha dva ljuta protivnika, navodno, nudi velike izazove za nove priče. Istini za volju, ubistvo glavnog strip junaka nije totalna novost u strip svetovima – pre 20-tak godina ubijen je Supermen a Betmen je skoro pa ubijen jer je penzionisan. Ali, pokojnici su, pre ili kasnije, vaskrsnuti i nastavili su svoj akcioni život jer, korporativna umetnost ne poznaje kategoriju uništavanja franšize koja donosi pare. U toj konstituciji odnosa, jedini koji je važan i računa se je proizvod - junak; scenaristi i crtači, koloristi i momci koji upisuju slova u balone su potrošna roba. Kompanija Marvel to jako dobro zna i opstaje, širi se i bogati upravo na manufakturnoj organizaciji strip poslova. U dugoj tradiciji super-junaka iz Marvel ergele poznati su slučajevi privremenog mirovanja nekog junaka koji je istrošen (po modelu Kapetana Amerike koji je, posle II svetskog rata, ’smiren’ tako što je zaleđen na Severnom polu sve dok nije došlo vreme da bude vaskrsnut i uposlen u strip i filmskim avanturama). Takođe su poznati i slučajevi u kojima je neki junak privremeno postajao loš (bilo zato što je dobio udarac u glavu i od njega se ’pokvario’ ili su ga opsele moćne sile Zla ili nešto treće...) ali je, posle nekog vremena, vraćan na pravi put i nastavljao je da deli Pravdu. Svojevremeno je i sam Spajdemen imao krizu identiteta jer je Parker umislio da je klon Bena Rajlija. Dakle, neverovatno je da Spajdermen potpuno nestane sa strip scene i tržišta. Tako nešto se nije desilo ni Šerloku Holmsu koga je njegov tvorac ubio jer je želeo da se posveti ozbiljnijoj literaturi; posle par godina morao je da poklekne pred zahtevima fanova koji su molili i pretili da im vrati ekscentrično genijalnog detektiva.
            Ono što se očigledno, ipak, dešava jeste transformisanje Spajdermena u novog, boljeg, trendovskog i politički korektnijeg junaka. Spajdermen je rođen kao retro junak – priča o sposobnostima koje je izazvao ujed mutiranog pauka primerenija je 1930-tim ili, najkasnije, 1950-tim, kada su radijacija-mutacija-zeleni zraci i slična aparatura pretvarali obične smrtnike u super momke i devojke. Ipak, pokazalo se da tinejdžer sa svojim problemima odrastanja, koji zadobija posebne moći, uspešno pliva u komercijalnim vodama i da uspeva da se održi na tržištu. Kao i većini Marvelovih junaka i Spajdermenu su filmske verzije povećale rejting na listama isplativih franšiza koji je utvrđivan crtanim i igranim TV serijama kao i pratećim programom svakodnevnih sitnica, kompjuterskim igricama kao i skorašnjim brodvejskim mjuziklom. No, čini se da su tzv bordovi direktora Marvela zaključili da je vreme da se momak-pauk transformiše, da se okrene list i odstupi od korena priče prema nekim drugačijim sadržajima koji su još atraktivniji današnjim mladim čitaocima i gledaocima. Frenk Miler je svojevremeno podario drugu mladost (i slavu) Derdevilu i Betmenu, iz zapećka i rutine ih izdigao do novih visina, kombinujući poznate elemente ali dodajući i drugačije vrednosti; moguće je da su Marvelovi bosovi naložili scenaristima-najamnicima da osmisle Spajdermena koji će pomalo biti isti a ipak drugačiji, na tragu kurentnog, crnog i ciničnog, Betmena iz Nolanovih filmskih hitova. Ako novo, tamnoputo lice Spajdermena zadobije naklonost potrošača ono će se preliti i u ostale medije; bude li se ideja pokazala kao slaba investicija, nije nemoguće da neko nacrta reviziju poslednje epizode i pokaže kako je (beli) dečko ipak preživeo; ili će duh Dr. Oktopusa biti nadvladan snagom telesne hemije mladog Parkera i ustupiti mesto duhu starog Spajdermena. Kako god bilo, sigurno je da oprezni biznismeni ništa ne prepuštaju slučaju, posebno ako barataju vrednošću koja je donosila profit pola veka. Takve zlatne koke se nikada ne ubijaju.
(2013)
           

0 komentara:

Постави коментар

top