Ticijano
Sklavi,
tvorac istraživača natprirodnih pojava, Dilan
Doga, spada u onu retku grupu strip radnika koji uprkos precizno
definisanom poslu umeju da iskoče iz šablona i prijatno iznenade čitaoce.
Naime, serijali na televiziji, u knjigama, filmovima ili stripu, bazirani su na
prepoznatljivim junacima koji upadaju u probleme koji su uvek u zadatim
žanrovskim okvirima (krimića, vesterna, horora, naučne fantastike...).
Odstupanja su nepoželjna jer remete osnovni zakon trgovine: ako kupac traži
sapun i dobiće ga - pa su, dakle, nepotrebni bilo kakvi eksperimenti (tipa:
prodaj mu šmirglu umesto sapuna); isto su tako nepotrebni i eksperimenti u
okvirima žanrova. Stoga autorima, koji u određenom ritmu moraju da štancuju
definisane proizvode, nije dozvoljeno da se previše ’uživljavaju i iživljavaju’
izvan granica svog radnog zadatka. Dobar broj scenarista i crtača, pak, muku
muči da ispoštuje i minimum obaveza i ne pada im na pamet da mudruju već pune
sveske šarenim konfekcijskim pričama i slikama.
Ludilo na vrhuncu
Na
sreću i zadovoljstvo strip izbirljivaca, Ticijano
Sklavi ne samo da drži solidan nivo svog serijala nego, s vremena na vreme,
uspeva da premaši samog sebe. Takav je slučaj sa epizodom „Lov na veštice“ koja počinje scenama iz horor stripa u kome je
glavni junak stvoren po uzoru na Dilan
Doga (što će reći izmišljeni je dobio svog izmišljenog dvojnika). Problem
se otvara kada Džastin i njegov
urednik bivaju optuženi da su stripom koji rade izopačili decu toliko da je
jedan dečak-čitalac ubio svoju baku. Pritisak javnosti izmanipulisane
ambicioznim političarem oteraće Džastina
u ludilo na vrhuncu koga će ubiti svoje mučitelje dok će Dilan Dog, bežeći od progonitelja, sići u podrum u kome ga čekaju
čudovišta iz Džastinovog stripa. Da
li će odatle izaći saznaćemo u nastavku koga - neće biti.
Provokacija za čitaoce
Uprkos
ponekim opštim mestima (zli političar-mediji-žrtvovanje pojedinca zarad
ambicija) celokupna postavka epizode provokacija je za čitaoce jer postavlja
pitanja uživanja u strahotama; ovo pitanje nije novo ali nije uobičajeno da se
postavlja u stripu koji je na njemu (takvom uživanju) baziran. Verovatno je Sklavi upleo u priču i lična iskustva;
uostalom, priča dosta liči na događaj od pre nekoliko godina kada je
samoubistvo jednog mladića povezano sa stripom „Sendmen“ Nila Gejmena, što je izazvalo poplavu osuda horora
(ovakve kampanje ciklično se ponavljaju u svetskim medijuma.)
Čudna zavrzlama
Čudnoj
zavrzlami svojim izduženim crtežima značajan doprinos je dao Pietro Dall’Agnola, voljan da oneobiči
poneke scene; posebno su impozantne njegove slike podruma s početka i kraja
priče, što sveukupno čini da je „Lov na
veštice“ (podsećanje na senatora Makartija
nije slučajno) jedno od boljih izdanja serije o Dilan Dogu i dokaz da njegovi stvaraoci nisu potonuli u monotoniju.
(2002)
0 komentara:
Постави коментар