Već
svojim prvim, dvotomnim romanom "Bagrem
i čuvarkuća" (1994), specifičnom mešavinom fantastike (glavnotokovskih
i epske) i alegorija u dalekoistočnom miljeu, Slobodan Nenin (1950) predstavio se kao nesvakidašnja pojava na
ovdašnjoj književnoj sceni. "Isus
bez lica" je roman koji razvija neke od prvobitnih piščevih
interesovanja - u pitanju je varijacija teme o putevima moći i pojedincu u
velikim društvenim pokretima. Kao osnovni kostur priče ovog puta otkriva se
famozna, zavodljiva i mitologizovana teorija zavere dignuta na sveistorijski
nivo i spuštena u dubine, sve do samog temelja, borbe Dobra i Zla na početku ljudske civilizacije.
Kroz godine i vekove sukob se
rasplamsava, produbljuje a odnosi komplikuju i prepliću da bi, u doba sadašnje,
situacija na frontu bila više nego konfuzna tako da se ne zna ko je na čijoj
strani (a umešane su i potpuno nove grupe sa sopstvenim, posebnim ciljevima).
Na ovu matricu Nenin nanosi slojeve
magijskih, ezoterijskih učenja Blisko i
Daleko istočnih sekti i religija što usložnjava i zapliće priču u
zanimljivu i intrigantnu celinu. Stoga će tibetanska
mistika urasti u sumersku i onu gnostičkih sekti, da bi se nadovezala na
Templare i sadašnje teorije o kraju istorije, svetsku vladu u
senci i mračnog ideologa budućnosti Bžežinskog.
Eseni,
Hašaimi, Naaseni, Tajni red Potkivača, škole borilačkih veština, Patriotska
škola kraljice Elizabete, Jerusalimsko kraljevstvo, Mudraci Ćutljivci, Sionski
Priorat, Bodisatva i apostol Pavle samo su neki od repera oko kojih
menadriraju linije romana. Na njih se slažu učenja o reinkarnaciji, preporođeni
koji su se setili ranijih života, izabrani Kota
zadužen da uništava Zlo, oni koji
gomilaju Zlo da bi što pre nastupio Strašni sud, ikona Isusa bez lica u Manastiru
zadatih veština u Potkajnici, nebrojane aluzije na hrišćansku i budističku religiju (Nenin je vanredni poznavalac potonje), da bi se sve ugradilo u
vrtoglavu i razgaljujuću igrariju duha koja pleni smelošću spekulacija
proizašlih iz širine pogleda na tokove istorija različitih kultura. U ovako
konstituisanom svetu, koji je nova etapa u borbi za dostizanje Mira Božijeg
odnosno Strašnog suda i krucijalnih
dilema o (ne)izbežnom grehu, žrtvovanju spasenja ili sebe, večan je samo mit o Reči, knjizi u kojoj je sve prošlo i
buduće zapisano. Zato pojava knjige "Buket
laži" uzburkava duhove protivnika i otvara novu epizodu-operaciju u
starom ratu. Priče u "Buketu
laži" varijacije su mitova o izabranom narodu, jabuci greha, putu u
obećanu zemlju, degeneraciji svetih učenja. I pisac te knjige, lutkar, Crni Buda, izabranik mudraca Velike radionice, susreće čudne, sebi
ravne prilike - tajnog vladara sveta, arheologa koji pijan govori srpski, jezik
koji ne zna (ali zna da čita sumersko klinasto pismo jer je na - srpskom!),
zbunjenog pukovnika-pijuna moćnih organizacija... Konačni rasplet, s ubistvima
i cirkuskom predstavom kao oličenjem igre i veštine, kako i priliči špijunskim
trilerima, donosi delimično rezrešenje jedne bitke dok velike tajne ostaju
obavijene velovima zavere.
Ambiciozno postavljenu i građenu
priču pisac dovodi do kraja uspevajući da izbegne preglomazna objašnjenja koja
umrtvljuju radnju i nalazeći mesta za slikanje pojedinca usred tih istorijskih
pokreta moći. Magiju priče produbljuju preklapanja, nadovezivanja i citiranja
priča iz "Buketa laži" i
događaja iz "Isusa bez lica" po
ugledu na Borhesovu
pseudo-dokumentarnost. I samo ime Velike
radionice u kojoj se čuvaju sva znanja podsetiće na Borhesa jer ovu vrhovnu tibetansku tajnu zovu i "Biblioteka" ali i "Čekaonica" što asocira na
drugog velikana, Franca Kafku.
Ispisujući priču o globalnoj zaveri u kojoj se mešaju kulture i troše životi
pijuna, Nenin se takođe pridružio
jednoj zaveri, onoj pisane umetničke reči koja gradi drugojačije, paralelne
svetove.
(1999)
0 komentara:
Постави коментар